۰ نفر

نگاهی به عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین؛

سوددهی «تیپیکو» در سال ۱۴۰۱ کاهش می ‌یابد؟

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۱۲
کد خبر: 623607
سوددهی «تیپیکو» در سال ۱۴۰۱ کاهش می ‌یابد؟

«تیپیکو» یکی از هلدینگ‌ های زیرمجموعه شستا محسوب می ‌شود که سهام آن از سال ۹۲ در بورس تهران قابل معامله است. تیپیکو در سال‌های گذشته، عملکرد رو به رشدی از لحاظ سوددهی داشته اما در ۹ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۰، با کاهش سود نسبت به دوره مشابه سال گذشته مواجه شده است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، در سال ۸۲، به عنوان یک هلدینگ تخصصی در صنعت داروسازی تاسیس شد. این شرکت که از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) محسوب می‌شود، در زمینه سرمایه‌گذاری در سهام و دیگر اوراق بهادار شرکت‌های حاضر در صنایع داروسازی، تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی، مشغول به فعالیت است.

تیپیکو را بیشتر بشناسیم

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، ۱۰سال پس از تاسیس و در سال ۹۲، به عنوان ۴۷۹امین شرکت، در بورس تهران پذیرفته شد. در دی ماه همان سال نیز، معاملات سهام این شرکت با نماد «تیپیکو»، در تابلو اصلی بورس تهران و در صنعت مواد و محصولات دارویی آغاز شد.

در حال حاضر تیپیکو با ارزش بازاری ۱۸هزار و ۷۸۸میلیارد تومانی، بزرگترین سهام در گروه دارویی بورس محسوب می‌شود.

بررسی بازدهی قیمتی تیپیکو در دوره‌های زمانی متفاوت و مقایسه آن با شاخص گروه دارویی و شاخص کل، نشان می‌دهد که تیپیکو در بازه زمانی ۶ماهه و بیشتر، عملکرد بهتری نسبت به همگروهی‌های خود داشته اما در کوتاه‌مدت از آنها جا مانده است.

سوددهی «تیپیکو» در سال ۱۴۰۱ کاهش می ‌یابد؟

شستا؛ مالک اصلی تیپیکو

شستا با مالکیت ۳۵.۲درصد از سهام تیپیکو، مالک اصلی شرکت به شمار می‌رود. همچنین ۱۶.۴درصد از سهام تیپیکو، شناور و متعلق به سهامداران خرد شرکت است. در گراف زیر، لیست کامل سهامداران شرکت، به ترتیب میزان مالکیت آنها نمایش داده شده است.

سوددهی «تیپیکو» در سال ۱۴۰۱ کاهش می ‌یابد؟

روند تغییرات سرمایه

تیپیکو در سال ۸۲، با سرمایه‌ای پنج میلیارد تومانی تاسیس شد و در حال حاضر، دارای سرمایه هزار و ۱۰۰میلیارد تومانی است. این افزایش سرمایه در هفت مرحله انجام شده است که آخرین آنها، در تیر ماه ۱۴۰۰ بود.

بررسی اجمالی پرتفوی تیپیکو

بررسی پرتفوی سرمایه‌گذاری تیپیکو در پایان سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ارزش بازاری پرتفوی بورسی تیپیکو به ۱۸هزار و ۹۴۰میلیارد تومان می‌رسد. همچنین تیپیکو مالک ۲۴۷میلیارد تومان سهام شرکت‌هایی است که هنوز وارد بورس نشده‌اند. در صورت ورود این شرکت‌ها به چرخه معاملات بورس، سهامداران تیپیکو می‌توانند شاهد رشد سودآوری شرکت باشند.

گفتنی است که هلدینگ دارو پخش با ارزش بازاری هفت هزار و ۱۵۵میلیارد تومانی در پایان سال ۱۴۰۰، بیشترین سهم از پرتفوی تیپیکو را به خود اختصاص داد. شرکت کلر پارس و تولید موارد اولیه داروپخش نیز در رتبه‌‌های بعد این رده‌بندی قرار می‌گیرند.

افت سودآوری تیپیکو نسبت به سال گذشته

بررسی روند سوددهی تیپیکو در پنج سال گذشته، بیانگر عملکرد مطلوب شرکت در این زمینه دارد. تیپیکو از لحاظ سود عملیاتی و خالص و همچنین سود هر سهم روندی کاملا صعودی داشته که این روند در سال‌های مالی منتهی به اردیبهشت ۹۸ و ۹۹ به اوج خود رسیده است. البته واضح است که بخش عمده سود چشمگیر تیپیکو در این دو سال، به سبب جهش بزرگ بازار سرمایه بوده است. گراف زیر، روند سوددهی تیپیگو در ۵دوره مالی گذشته را نمایش می‌دهد.

سوددهی «تیپیکو» در سال ۱۴۰۱ کاهش می ‌یابد؟

با وجود تداوم سودسازی تیپیکو در سال مالی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۱، سود این شرکت در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افت کرده است. سود عملیاتی تیپیکو در ۹ماهه دوره مالی ۱۴۰۱، با ۴۷.۵درصد افت، به ۱۹۰میلیارد تومان رسید. سود خالص شرکت نیز با افت ۴۴درصدی مواجه شد و رقم ۲۰۳میلیارد تومان را ثبت کرد. در جدول زیر، صورت سود و زیان تیپیکو در دو دوره زمانی ذکر شده، مقایسه شده‌اند.​سوددهی «تیپیکو» در سال ۱۴۰۱ کاهش می ‌یابد؟

باید به این نکته توجه داشت که سه ماه پایانی دوره مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، به دلیل شناسایی درآمد سود سهام، می‌تواند اثر زیادی بر سود و زیان سالانه این شرکت‌ها داشته باشد. باید دید که تیپیکو می‌تواند در این دوره، افت سود خود در سال جاری را جبران کند یا نه؟