۰ نفر

بررسی سهام کود شیمیایی اوره لردگان؛

نگاهی به وضعیت «شلرد»، یک سال پس از آغاز تولید

۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۰۰
کد خبر: 623028
نگاهی به وضعیت «شلرد»، یک سال پس از آغاز تولید

شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، فعالیت تولید آمونیاک و اوره خود را در فروردین ماه امسال و با گذشت ۱۳سال از کلنگ‌ زنی، آغاز کرد. با این وجود هزینه ‌های فرعی شرکت باعث شده اند تا شلرد همچنان زیانده باشد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، در سال 1387 و در استان چهارمحال و بختیاری تاسیس شد. نام این شرکت در ابتدا پتروشیمی لردگان بود که این نام در سال 1390، به عنوان فعلی تغییر یافت. محصول اصلی شرکت، اوره است که از آمونیاک بدست می‌آید. این شرکت بخش عمده آمونیاک تولید شده را به عنوان ماده اولیه تولید اوره استفاده می‌کند و بخش دیگر آن را به طور مستقیم به فروش می‌رساند.

معرفی نماد «شلرد»

سهام شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، در سال 90 در بورس تهران پذیرفته و عرضه شد. این سهام هم‌اکنون با نماد «شلرد» در بازار پایه زرد فرابورس و در گروه محصولات شیمیایی معامله می‌شود. ارزش بازاری شلرد نیز در پایان آخرین روز معاملاتی این نماد به 10هزار و 330میلیارد تومان رسید.

در جدول زیر، بازدهی قیمتی شلرد در بازه‌های زمانی متفاوت بررسی و با شاخص گروه شیمیایی و شاخص کل مقایسه شده است. این جدول نشان‌ می‌دهد که شلرد در همه این بازه‌ها، بازدهی مثبتی را رقم زده است و توانسته عملکرد مناسبی از این جهت ثبت کند.

1

سهامداران «شلرد»

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، مالک 63.8درصد از سهام شلرد است و سهامدار اصلی این شرکت محسوب می‌شود. همچنین 28.7درصد از سهام شلرد، شناور و در اختیار سهامداران خرد شرکت است. گراف زیر، نشان دهنده فهرستی کامل از سهامدارا شلرد و  درصد مالکیت آنهاست.

2

روند تغییرات سرمایه

شلرد در ابتدا با سرمایه‌ای 44میلیارد تومانی تاسیس شد و این سرمایه اکنون به 900میلیارد تومان رسیده است. این افزایش سرمایه در 6مرحله بوده که آخرین آنها در آذر ماه سال 97 و از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران انجام شده است.

«شلرد» یک سال پس از آغاز تولید

شرکت کود شیمایی لردگان، 12 سال پس از تاسیس و در آذر ماه سال 99، به بهره‌برداری رسید. این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۱۰۷۵هزار تن اوره و ۸۰هزار تن آمونیاک را دارد و در سال 99 به طور میانگین، 326نفر در آن مشغول به کار بودند.

در حال حاضر، شلرد در کنار پتروشیمی‌های پردیس، ‌شیراز‌، کرمانشاه، خراسان و رازی، تولیدکننده‌های اصلی اوره در ایران به شمار می‌روند.

فرآیند تولید و فروش شلرد از ابتدای سال 1400 کلید خورد و این شرکت در پایان بهمن ماه این سال، حدود 406هزار تن از محصولات خود تولید کرد و 240هزار تن از این محصولات را به فروش رساند. به این ترتیب، شلرد در مدت زمان ذکر شده، درآمدی دو هزار و 530میلیارد تومانی از این محل کسب کرد. در گراف پایین عملکرد ماهانه شرکت در زمینه تولید و فروش بررسی شده است.

3

«شلرد» همچنان زیانده است

شلرد در 10سال گذشته به دلیل آغاز نشدن فعالیت خود، همواره زیانده بوده است. در 9ماهه سال 1400 نیز، سود عملیاتی شلرد به رقم 223میلیارد تومان رسید. اما هزینه‌های مالی و غیرعملیاتی ناشی از بدهی‌‌های شرکت، باعث شده تا شلرد، زیان خالصی 320میلیارد تومانی را تجربه کند. با این وجود سهامداران شلرد امیدوارند که با تداوم فعالیت تولیدی، شرکت به سوددهی برسد.