۰ نفر

بررسی سهام حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس؛

حفارس به دوران زیاندهی باز می گردد؟

۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۳
کد خبر: 621725
حفارس به دوران زیاندهی باز می گردد؟

سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس که از سال ۹۰ در بورس معامله می‌شود، در سال ‌های اخیر بازدهی قیمتی مطلوبی داشته اما از نظر سوددهی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. حفارس که در سال ۹۹، به واسطه فروش بخشی از زمین ‌های خود، سود خالص ۸۰میلیارد تومانی را رقم زده بود، در پایان پاییز امسال، بار دیگر زیانده شده است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، در سال ۶۸ و با نام شرکت حمل و نقل بین المللی گندم و آرد ایران تاسیس شد. در سال ۸۳، عنوان شرکت به نام کنونی تغییر پیدا کرد و در سال ۸۵ از زیرمجموعه سازمان غله کشور جدا و به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ملحق شد. پنج سال بعد و در تیر ماه سال ۹۰، شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، به عنوان ۴۶۱امین شرکت در بورس پذیرفته شد و در دی ماه همان سال، نماد «حفارس» در چرخه معاملات قرار گرفت.

بررسی فعالیت‌های «حفارس»

حفارس در زمینه انواع فعالیت‌های مربوط به حمل و نقل جاده‌ای و بین‌المللی، از جمله احداث ترمینال‌ها و تعمیرگاه‌ها، واردات ماشین‌آلات و قطعات و... فعالیت می‌کند. در سال‌های اخیر، حمل گندم و آرد، اصلی‌ترین منابع درآمد حفارس به شمار می‌روند.

گراف زیر درآمدهای حفارس را به تفکیک منبع درآمد، از ابتدای سال ۹۵ تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ نمایش می‌دهد. بررسی این گراف نشان می‌دهد که از سال ۹۷، مجموع درآمدهای حفارس صعودی بوده و این مبلغ در سال ۱۴۰۰ به اوج خود رسیده است. البته ناگفته نماند که بخش بزرگی از این افزایش درآمد، به واسطه افزایش نرخ ارائه این خدمات بوده است.

نمودار1

آشنایی بیشتر با نماد «حفارس»

سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، در بازار دوم بورس و در گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات معامله می‌شود. همچنین حفارس با ارزش بازاری ۱۷میلیارد تومانی، ششمین شرکت بزرگ حاضر در این صنعت است. به علاوه، شرکت تعاونی ایده آل شهر آرا با مالکیت ۵۰درصد از سهام حفارس، سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید.

سرمایه حفارس در بدو ورود به بازار سرمایه معادل ۳۵میلیارد تومان بود که این مبلغ پس از افزایش سرمایه در سال ۹۷، به ۲۵۲میلیارد تومان رسید.

جدول زیر، بازده قیمتی حفارس را در دوره‌های زمانی متفاوت نشان می‌دهد. براساس این جدول، حفارس در همه دوره‌های زمانی بررسی شده، بازدهی مثبت ثبت کرده و عملکرد مطلوبی از این لحاظ رقم زده است.

جدول 1

حفارس بار دیگر زیان‌ده شد

بررسی صورت‌های مالی سالانه حفارس، در ۱۰سال گذشته نشان می‌دهد که این شرکت تنها در سال‌های ۹۱، ۹۸ و ۹۹سودده بوده است. البته میزان سود شرکت در سال‌های ۹۱ و ۹۸، به ترتیب معادل ۱۱۸ و ۱۵۴میلیون تومان بوده که مبالغ اندک ی به شمار می‌روند.

 از سمت دیگر اختلاف فاحش بین سود عملیاتی و سود خالص حفارس در سال ۹۹، ناشی از درآمدهای غیرعملیاتی ۱۷۲میلیارد تومانی شرکت بوده که از تهاتر زمین‌های حفارس با بدهی‌هایش صورت گرفته است.

با این وجود به نظر می‌رسد که در سال ۱۴۰۰، حفارس بار دیگر زیان‌ده شده است. حفارس تا پایان آذر ماه حدود ۱۵میلیارد تومان زیان عملیاتی و هفت میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده است. به این ترتیب، زیان انباشته شرکت به حدود ۵۶میلیارد تومان رسیده است.

گراف زیر عملکرد سودسازی حفارس را از ابتدای سال ۹۰ تا پایان پاییز ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

نمودار 2