۰ نفر

مدیر نظارت بر بورس‌ها؛

افزایش دامنه نوسان برای شرکت‌های فرابورسی، پیشنهاد شد

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۴۸
کد خبر: 619899
افزایش دامنه نوسان برای شرکت‌های فرابورسی، پیشنهاد شد

یک مقام مسئول در سازمان بورس با اشاره به تعدیل دامنه نوسان متقارن قیمت سهام در سال ۱۴۰۱ گفت:پیشنهاد شورای مدیران افزایش دامنه نوسان قیمت سهام به ۵ درصد برای شرکت‌های فرا بورسی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید مهدی پارچینی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل ناشران اوراق بهادار گفت: این دستورالعمل مطابق با ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و همچنین مطابق مفاد بند الف و ب ماده ۲ آئین نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید است.

مدیر نظارت بر بورس‌ها افزود: علاوه بر موضوع فوق، کمیت و کیفیت اختیارات و تأیید صلاحیت معاونان ارکان بازار سرمایه شامل بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران، بورس انرژی ایران، شرکت سپرده گذاری مرکزی و سایر شرکت‌های موجود نیز مشمول این دستورالعمل قرار گرفته است.

وی با اشاره به پیشنهادهای شورای مدیران سازمان بورس به هیأت مدیره این نهاد نظارتی پیرامون تعدیل تدریجی دامنه نوسان قیمت سهام در سال آینده گفت: با توجه به تفویض تصمیم گیری در زمینه تعدیل دامنه نوسان قیمت سهام از سوی شورای عالی بورس به سازمان بورس، مقرر شد در قالب شورای مدیران ابتدا مطالعات در زمینه تعدیل دامنه نوسان قیمت سهام انجام و به عنوان پیشنهاد به هیأت مدیره سازمان بورس جهت تصمیم گیری و تصویب ارائه شود.

پارچینی افزود: مطابق با آخرین پیشنهادها در این زمینه تعدیل دامنه توسان متقارن قیمت سهام تا سقف ۱۰ درصد برای بورس تهران ارائه شده بطوری که بیشینه و کمینه این دامنه در پایان هر فصل به طور تدریجی تا یک درصد تعدیل شود.

پیشنهاد شورای مدیران برای فرابورس ایران نیز برای آن دسته از شرکت‌های پذیرش شده در بازار اول و دوم، تعدیل دامنه نوسان متقارن قیمت سهام تا سقف ۵ درصد است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اصلاح دستورالعمل بازار گردانی و عرضه‌های اولیه سهام را از جمله اقدام‌های مهم این نهاد نظارتی در نیمه دوم امسال عنوان کرد و افزود: علاوه بر رتبه بندی بازار گردان‌ها، پیاده سازی سامانه سیستماتیک اعمال فروش اوراق تبعی و همینطور بهره برداری از سامانه‌های نظارتی پویا در یک ماه اخیر از جمله دستاوردهای نهاد ناظر بازار سرمایه بوده است.