۰ نفر

بررسی روند معاملات امروز؛

بورس امروز ۲۱ اسفند / بازار پتانسیل رشد دارد؟

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 619775
بورس امروز ۲۱ اسفند / بازار پتانسیل رشد دارد؟

معاملات بورس در اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۱۵هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۳۳۲هزار واحد قرار گرفت اما شاخص هم وزن و شاخص فرابورس به ترتیب ۳۵۸۹واحد و ۸۷واحد رشد داشتند. به طور کلی حدود ۹میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و حدود ۸۸۵میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها به بازار وارد شد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ به زعم اغلب کارشناسان بورس خبر محور شده، به طوری‌که با کوچک‌ترین خبر منتشر شده روند بازار تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد نیمه اول معاملات فردا پرعرضه باشد و در نیمه دوم به پایداری برسد 

حسین مرید سادات، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات را بررسی کرد و گفت: برجام و ابهام در توافق روند معاملات بازار سرمایه را به طور کلی تغییر داد. با وقفه ایجاد شده در مذاکرات برجام، صنایع متاثر تغییر روند داده و با فشار فروش همراه شدند. صنایع کامودیتی‌محور نیز وارد فاز پایداری و اصلاحی شده‌اند که تاثیر آن در روند معاملات بازار به خوبی مشخص است. اما شیمیایی‌ها در حوزه اوره عملکرد خوبی داشتند.

 وی افزود: فشار فروش در صنایع خودرویی، بانکی، فرآورده‌های نفتی و حمل‌ونقل به کل بازار سرایت کرد و نهایتا بورس امروز با خروج پول ۸۸۵میلیارد تومانی معاملات را به پایان رساند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش معاملات بالای پنج هزار میلیارد تومان و حمایت خوب حقوقی‌ها در برخی نمادها فشار فروش بازار را کاهش داد. به طور کلی به نظر می‌رسد نقطه عطف بازار محدوده یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد باشد.

وی افزود: با از دست رفتن این محدوده شرایط بازار سخت خواهد شد اما اگر بازار در این محدوده با حمایت همراه شود احتمالا در روند صعودی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در میان صنایع مختلف، بیشترین خروج پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «تجارت عمده فروشی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

مرید سادات در پایان گفت: وضعیت بازار به خوبی نشان می‌دهد که بورس خبر محور شده به طوری‌که با کوچک‌ترین خبر منتشر شده روند بازار تغییر می‌کند. به نظر می‌رسد نیمه اول معاملات فردا پرعرضه باشد و در نیمه دوم شاهد پایداری  در معاملات باشیم.

وی افزود: تا زمانی‌که ارزش معاملات بالای پنج هزار میلیارد تومان باشد و شاخص کل در سطحی بالاتر از یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد باشد، ترس و تردیدی در بازار شکل نخواهد گرفت. اما اگر این وضعیت از دست برود، وضعیت به مراتب سخت می‌شود.