۰ نفر

واکاوی وضعیت بورس در هفته آخر سال۱۴۰۰؛

ابهام بورس زیر سایه نفت و برجام / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۵۹
کد خبر: 619275
ابهام بورس زیر سایه نفت و برجام / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

بازار این روزها تحت تاثیر اخبار متعددی قرار گرفته است. اول از همه اخبار برجام که یکی از مولفه‌های اثرگذار بر بازار سرمایه است و تا به حال هیچ وقت به این مرحله از توافق نرسیده بودیم. این حال و هوا می‌تواند از یک سو بر گروه‌های برجامی مانند خودرو و بانک تاثیر مثبت بگذارد و از طرفی بازار را بیشتر در حالت تعلیق قرار داده است.

 خریداری که مدت‌ها صبر کرده و به بازار ورود نکرده مسلما صبر کردن چند هفته‌ای نیز برایش دلپذیرتر از ورود در شرایط ابهام است. مولفه دوم اثرگذار در این هفته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه بود. در واقع دیگر ارزی به نام ۴۲۰۰ تومان وجود خارجی ندارد. هرچند بازار مدت‌ها است که این خبر را دنبال می‌کند اما به دلیل تورم‌زا بودن این قانون، ابهامات زیادی در اجرای آن بود که بازار به آن واکنشی نشان نداده بود یا اصطلاحا خبر پیشخور نشد.

گروه‌های غذایی، دارویی و زراعتی مستقیما از این خبر تاثیر می‌پذیرند اما نکته مهم و ابهام آن این است که هر کدام از صنایع چقدر افزایش نرخ می‌گیرند و آیا این افزایش نرخ می‌تواند حاشیه سود آنها را در همین حد فعلی نگه دارد یا خیر؟

سارا فلاح

و اما مولفه سوم و مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار این روزها قیمت جهانی نفت است که البته دیروز تا حدی اصلاح کرد اما اکثر پیش بینی‌ها از این قرار است که نفت در میان‌مدت بالای ۱۰۰ دلار باقی می‌ماند. این عامل از دو جهت می‌تواند برای بازار ما مفید باشد.

از طرفی تاثیر مستقیم آن در پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها است و دیگری اثر غیرمستقیم برای سایر کامودیتی‌ها مثل فلزی‌ها است که هزینه انرژی آنها بالاتر می‌رود و به تبع آن قیمت محصولاتشان نیز رشد خواهد کرد. اما یک اثر بلندمدت آن برای دولت است که دست دولت بازتر می‌شود و می‌تواند پروژه‌های عمرانی بیشتری را انجام دهد که در گروه‌های مختلف دیگر مانند سیمانی‌ها اثرگذار است و همین قطعا باعث می‌شود که اوراق بدهی کمتری تزریق کند و از هر دو جنبه برای بازار سرمایه اتفاق مثبتی است.

در مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که شرایط از همه نظر مساعد رشد است در کنار این مولفه‌ها ریزش‌های شش ماه گذشته را نیز قرار می‌دهیم که این مورد هم می‌تواند به عنوان کاتالیزور، روند صعودی بازار را تسریع بخشد.

اتفاق دیگری که در هفته گذشته رخ داد؛ ورود دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بازار سرمایه است. اما مشارکت در این پذیره‌ نویسی کمتر از میزان تخمین زده شده بود. تقریبا مشارکت ۲۰ درصدی رخ داد و این موضوع بار دیگر اعتماد از  دست رفته سهامداران از بازار سرمایه را نشان داد.

پیش بینی بازار فردا:

اتفاق مهم دیگری که در هفته گذشته رخ داد؛ تحریم نفت و انرژی روسیه توسط آمریکا و انگلیس بود. این اتفاق باعث شده که دید بازار سرمایه به برجام تغییر کند. روسیه در حدود هفت میلیون بشکه در روز صادرات داشت و با تحریم آن، بازار جهانی نفت دچار کبود عرضه می‌شود و در این بین ایران می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که تا حدی این کمبود را جبران کند.

بنابراین واکنش بازار به اخبار برجام متفاوت از گذشته شده است. در گذشته هر خبر مثبت بر گروه‌های خودرو و بانک اثرگذار بود. اما این بار گروه پالایشی هم با هر خبر مثبت برجام، با سبزپوشی همراه می‌شود.

مهم ترین مولفه در هفته آینده اخبار برجام خواهد بود و از آنجایی که در بودجه دلار را ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته اند؛ ترس بازار از ریزش قیمت دلار کم شده است. به طور کلی دیدگاه بازار سرمایه به برجام مثبت شده و اگر توافقی رخ دهد انتظار داریم که واکنش هیجانی منفی کمتری را شاهد باشیم.

 هفته آینده آخرین هفته سال است طبیعی است که عرضه ها بیشتر باشد. به خصوص در روزهای ابتدایی هفته که معامله‌گران بتوانند از کارگزاری‌ها تقاضا وجه کنند و پولشان را قبل از تعطیلات عید بگیرند. بنابراین پیش بینی می‌شود که وضعیت بازار در هفته آینده متعادل مثبت باشد.

و اما به رسم هر هفته نگاه تکنیکالی داریم به شاخص کل:

شاخص کل توانسته خط روند نزولی خود را بشکند. این شکست با کندل بزرگ و افزایش حجم همراه بوده اما rsi  وارد ناحیه اشباع نشده است. هر زمان که rsi موفق به شکست سطح ۷۰ روبه بالا شود با اطمینان بیشتری می‌توانیم بگوییم که روند نزولی به اتمام رسیده است. اما قرار گیری rsi و mfi هر دو بالای سطح ۵۰ بیانگر برتری قدرت خریداران به فروشندگان است.

  در حال حاضر قیمت روی مقاومت مینور قرار دارد اما هدف اصلی را محدود ۱۳۸۰ هزار تا ۱۴۰۰ هزار واحد می‌توانیم در نظر بگیریم و حمایت اول را محدود ۱۳۰۰ هزار واحد است.

از نظر ایچیموکو هم ابر آینده صعودی شده نحوه قرارگیری قیمت تنکانسن و کیجونسن آرایش صعودی را نشان می‌دهد و چیکواسپن هم موفق شده خود را به بالای قیمت برساند و پیش‌روی آن مقاومتی دیده نمی‌شود. همه اینها نشان دهنده روند صعودی است. اما فاصله قیمت با تنکانسن یک مقدار زیاد است و انتظار داریم که یک الی دو کندل قیمت درجا بزند تا فاصله آن با تنکانسن معقول‌تر شود.

بورس

بورس

*تحلیلگر بازار سرمایه