۰ نفر

بازارهای جهانی در سوگ اوکراین!

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 617299
بازارهای جهانی در سوگ اوکراین!

در بحبوحه‌ی درگیری‌های نظامی مسکو و کی‌یف، بازار‌های مالی اروپا با ۲ درصد افت شاخص روبرو شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بورس‌های اروپایی روز گذشته با ضرر بسته شدند؛ شاخص این بازار‌ها با افت ۲ درصدی همراه بود. شاخص STOXX Europe ۶۰۰ که حدود ۹۰ درصد از ارزش بازار اروپا در ۱۷ کشور را شامل می‌شود، ۸.۹۷ واحد، معادل ۲.۰۱ درصد سقوط کرد و در عدد ۴۳۷.۳۶ بسته شد.

شاخص FTSE ۱۰۰ لندن ۱۹۰ واحد (۲.۵۷ درصد) کاهش یافت و به رقم ۷۲۳۸ رسید. DAX ۳۰ آلمان ۳۰۱ واحد (۲.۱۶ درصد) و CAC ۴۰ فرانسه نیز ۱.۸۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

سقوط شاخص بازار‌های مالی در سایر کشور‌های قاره سبز نیز مشهود بود؛ شاخص FTSE MIB ایتالیا ۵۷۵ واحد (۲.۳۵ درصد) کاهش داشت. IBEX ۳۵ اسپانیا نیز ۳.۷۲ درصد سقوط کرد که بدترین عملکرد را در میان بازار‌های مالی اروپا داشت.

درگیری‌های نظامی در اوکراین، کارشناسان مالی را نگران کرده و بازار‌های اروپایی را در بهت فرو برده است. پیشرو‌ی های ارتش روسیه در خاک اوکراین و انفجار‌ها در مراکز تولیدی و صنعتی، قیمت و نیاز به مواد معدنی را افزایش داده است.

اوایل این هفته، ستونی از خودرو‌های نظامی روسیه به سمت پایتخت اوکراین در حال حرکت بودند که این امر نگرانی‌ها درباره حمله گسترده روسیه به مواضع اوکراینی را برانگیخت.

طی حملات نظامی، خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین متحمل بمباران شدید شد. شهردار خرسون، دیگر شهر بزرگ اوکراین نیز پیشتر اعلام کرده بود که نیرو‌های روسی کنترل این شهر را به دست گرفته‌اند.