۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

نور امید در دل بورسی ها تابیدن گرفت

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۲۰
کد خبر: 617201
نور امید در دل بورسی ها تابیدن گرفت

بورس تهران در هفته ای که گذشت مانند آنچه سهامداران در دو ماه اخیر شاهدش بودند، دچار رکودی سنگین بود. شاخص کل که هفته هاست در محدوده یک میلیون و ۲۸۰هزار واحدی گیر کرده و مدام در بازه ۱۰ هزار واحدی نوسان می کند این هفته نیز طبق روالی که اشاره شد به کارش در روز چهارشنبه پایان داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی رکود بورس، ابهاماتی است که پیرامون مسائل مربوط به مذاکرات وین وجود دارد. برخی دیگر نیز این سکون را طبیعی دانسته و آن را زاییده مجموعه ای از دلایل مختلف می دانند که از عملکرد دولت گرفته تا وضعیت بازار ارز گستردگی دارد.

عده ای هم بر این باورند که دولت با دست بردن در تابلوها کاری کرده که فعلا تا پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات، بازار در شرایط تثبیت شده ای باقی بماند تا پس از آن بار دیگر شاهد رشد شاخص باشیم.

اما نکاتی که در هفته اخیر روی داد و باعث شد بسیاری از بیم‌های بورسی ها نسبت به آینده بازار کاهش پیدا کند. از جمله این اتفاقات می‌توان به رشد کم‌سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد.

با توجه به جنگی که روس ها در شرق اوکراین به راه انداخته و به بحران های دیپلماتیک و نظامی در قلب اروپا دامن زده‌اند، قیمت نفت نیز سر به فلک کشید و حتی برخی تحلیلگران اعتقاد دارند تحقق قیمت ۱۲۰دلار به ازای هر بشکه نفت، دور از ذهن نبوده و ممکن است شاهد چنین قیمتی در بازارهای جهانی باشیم.

به باور بسیاری از کارشناسان بورس، اگر چنین اتفاقی هم رخ ندهد، جهشی که تاکنون در بازار نفت شاهدش هستیم می تواند زمینه‌ساز رشد ارزش سهام شرکت های نفتی و صنایع مرتبط با آن باشد. 

از سوی دیگر شب گذشته شاهد به پایان رسیدن مذاکرات وین بودیم که با انتشار عکسی دسته‌جمعی از سوی مذاکره‌کنندگان اروپایی در توییتر اعلام شد. اظهاراتی که نمایندگان بریتانیا، روسیه و حتی برخی از روزنامه نگاران غربی پیرامون مذاکرات مطرح کردند این نوید را به افکار عمومی داد که احتمالا در روز سفر رافائل گروسی به تهران، توافق هسته‌ای نیز به صورت علنی اعلام خواهد شد.

هرچند تردیدهایی نیز پیرامون این موضوع وجود دارد اما بسیاری از تحلیلگران روابط بین الملل اظهارات طرفین مذاکره را امیدوارکننده ارزیابی کرده و احتمال حصول توافق را بیشتر از هر زمان دیگری می دانند.