۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

تحلیل بورس؛ روند خسته کننده بازار تا کی ادامه دارد؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۱۳
کد خبر: 616865
تحلیل بورس؛ روند خسته کننده بازار تا کی ادامه دارد؟

معاملات بورس در پنجمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۷۸۱واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۲۸۱هزار واحد قرار گرفت اما شاخص هم وزن ۰.۰۶درصد رشد داشت. شاخص فرابورس نیز ۳۱واحد افت داشت. به طور کلی بیش از هفت میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و حدود ۱۳۵میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ بر اساس تحلیل کارشناسان به نظر می‌رسد شاخص کل به خط روند صعودی نزدیک شده است. شاخص هم وزن نیز با شکست خط روند نزولی خود، به مراتب شرایط بهتری دارد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود سهام کوچک بازار در یکی دوماه آینده بازدهی بهتری نسبت به سهام بزرگ داشته باشند.

حمیده صادقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به تحلیل روند شاخص کل پرداخت و گفت: در نمایی کلی به نظر می‌رسد شاخص کل، به خط روند صعودی نزدیک‌تر می‌شود و می‌توان رفته رفته انتظار واکنش را داشت.

بورس

وی افزود: بر اساس تصویر پایین، شاخص هم وزن شرایط مساعدتری نسبت به شاخص کل دارد و خط روند نزولی خود را شکسته است. واگرایی مثبت هم در شاخص هم وزن واضح می‌باشد. ضمن اینکه گارد نزولی مووینگ اوریج‌ها کاسته شده و به نظر می‌رسد میانگین متحرک ۲۰ روزه خود را برای شکست میانگین ۵۰ روزه آماده می‌کند. همچنین انتظار می‌رود شاخص هم وزن بتواند خود را تا محدوده ۳۴۳،۰۰۰ و بعد از آن ۳۶۷،۰۰۰ واحد برساند.

بورس

این کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند شاخص کل و شاخص هم وزن، به تحلیل صنایع مختلف پرداخت و بیان کرد: با توجه به شرایط بهتری که شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل دارد به نظر می‌رسد سهام کوچک بازار در یکی دوماه آینده بازدهی بهتری نسبت به سهام بزرگ داشته باشند.

وی افزود: البته باید این نکته را در نظر گرفت که در حال حاضر در سیکل رکود اقتصادی قرار داریم. بنابراین باید انتظار بازدهی خود را پایین بیاوریم.

صادقی در پایان خاطر نشان کرد: در مورد جنگ روسیه و اوکراین هم به نظر می‌رسد چنانچه این بحران ادامه داشته باشد، صنایع کامودیتی‌ محور در سطوح بالاتر قیمتی قرار بگیرند. برای مثال آلومینیوم، مس، اوره، نیکل، روی، گندم و زغال سنگ افزایش قیمت خواهند داشت. این افزایش قیمت در بازار سرمایه اوره‌سازها و نمادهای صنعت مس و سهام غذایی که مرتبط با دانه‌های روغنی و گندم هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.