۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دوران سوددهی موسسه اعتباری ملل، آغاز شده است؟

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 615699
دوران سوددهی موسسه اعتباری ملل، آغاز شده است؟

سهام موسسه اعتباری ملل، در سال ۹۲ و با نماد «وملل» در فرابورس عرضه شد و در حال حاضر، ارزش بازاری این نماد، حدود ۶هزار و ۸۹۰میلیارد تومان است. موسسه اعتباری ملل، علاوه بر انجام عملیات بانکی، از طریق بازوی اقتصادی خود، یعنی گروه توسعه اقتصاد ملل، سهامدار شرکت‌های متعدد بورسی و غیربورسی نیز هست. وملل بر خلاف عمده بانک‌های ایران، در سال‌های گذشته تراز عملیاتی مثبت داشته و سودده بوده است. با این وجود، از سال ۹۹ شرایط سوددهی بانک با تغییراتی مواجه شد.

 اقتصادآنلاین – سارینا محمودی؛  موسسه اعتباری ملل در سال 1374 و به صورت شرکت تعاونی تاسیس شد و در سال 92 به موسسه اعتباری تبدیل شد. نام این موسسه نیز در سال 95، از عسکریه به ملل تغییر یافت و در حال حاضر، حدود دو هزار و 290نفر به عنوان پرسنل این موسسه اعتباری، در 339شعبه آن مشغول به کار هستند.

در سال 92، سهام موسسه اعتباری ملل با نماد «وملل» در بازار پایه نارنجی بورس عرضه شد و این نماد در در بهمن ماه 95، به بازار دوم فرابورس منتقل شد. در ادامه، بیشتر با این موسسه و سهام آن آشنا میشویم.

شرکت‌های سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر

موسسه اعتباری ملل، علاوه بر انجام عملیات بانکی، از طریق بازوی اقتصادی خود، یعنی گروه توسعه اقتصاد ملل، سهامدار شرکت‌های متعدد بورسی و غیربورسی نیز هست. موسسه اعتباری ملل، سهامدار بیش 30شرکت است که در صنایعی از جمله عمران و ساختمان، هتلداری، تجهیزات پزشکی، خدمات مالی و معادن فعالیت می‌کنند.

از سوی دیگر بررسی سهامداران موسسه اعتباری ملل، نشان می‌دهد که شرکت بازارگردان تامین سرمایه کاردان، با در اختیار داشتن 10درصد از سهام و ملل، سهامدار عمده آن به‌شمار می‌رود. شرکت گروه مالی ملل و شرکت توسعه توس بان امین نیز با تملک به ترتیب 9.37 و 7.83درصد از سهام وملل، دیگر سهامداران عمده این موسسه اعتباری هستند. گفتنی است حدود 32.5درصد از سهام وملل، شناور و در اختیار سهامداران خرد است. در گراف زیر، لیست کامل سهامداران عمده وملل و درصد ماکیت آن‌ها نشان داده‌ شده است.

تحلیل سهام

بررسی وضعیت «وملل»

سرمایه موسسه مالی ملل در زمان عرضه سهام خود به بورس، برابر 300میلیارد تومان بود که هم‌اکنون این مبلغ پس از سه دوره افزایش سرمایه، به هزار میلیارد تومان رسیده است.

در حال حاضر 10میلیارد برگه سهم «وملل» در بازار دوم فرابورس و گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری معامله می‌شود که ارزش بازاری این سهام در حدود 6هزار و 890میلیارد تومان است.

علت زیاندهی «وملل» در سال 99 چه بود؟

موسسه اعتباری ملل، بر خلاف عمده بانک‌های ایران، در سال‌های گذشته تراز عملیاتی مثبت داشته و سودده بوده است. با این وجود در سال 99، وملل زیانی 20میلیارد تومانی متحمل شد و زیان انباشته این موسسه به 45میلیارد تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که در سال 98، وملل با سود خالص 212میلیارد تومانی، بهترین عملکرد خود را بجا گذشته بود و سود انباشته این موسسه به 246میلیارد رسیده بود.

لازم به ذکر است موسسه اعتباری ملل، طی اطلاعیه‌ای علت این زیاندهی را الزام بانک مرکزی، نسبت به اخذ 153میلیارد تومان ذخیره ارزی، برای صدور مجوز برگزاری مجمع سالانه 1399 اعلام کرد.

در گراف زیر، روند سود و زیان وملل از ابتدای سال 91 تا پایان سال مالی 1399 بررسی شده است.

موسسه ملل