۰ نفر

دلیل افت سنگین دارویی ها در بورس چیست؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۵۴
کد خبر: 612196
دلیل افت سنگین دارویی ها در بورس چیست؟

تحلیلگر بازار سرمایه: دو سناریو تکنیکالی را برای شاخص صنعت دارویی در کوتاه مدت می‌توانیم متصور باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی ملک‌لی گفت: گروه مواد دارویی شامل ۲۹ شرکت است که از شاخص‌ترین آن‌ها گروه دارویی برکت، دایران، دعبید، دسینا، دکیمی و دزهراوی را می‌توان نام برد. هم اکنون شاخص این گروه در ارتفاع ۸۶ هزار و ۹۳۲ واحد قرار دارد که با سقف خود در مرداد ماه سال گذشته (تراز ۱۷۰ هزار واحد) بیش از ۹۶ درصد فاصله دارد.

به گفته تحلیلگر بازار سرمایه دو سناریو تکنیکالی برای شاخص صنعت دارویی در کوتاه مدت می‌توانیم متصور باشیم، اول با رسیدن شاخص این صنعت به کف کانال صعودی و باکس قرمز رنگ (شکل زیر) انتظار شروع رشد شاخص مذکور را از محدوده ۸۲ هزار واحد داریم. سناریو دیگر که با احتمال کمتری مطرح می‌شود، شکست حمایت ۸۲ هزار واحدی است که در این صورت انتظار کاهش این شاخص تا محدوده ۶۰ هزار واحد (که به نوعی پایان موج ۴ در سیستم امواج الیوت نیز تلقی می‌شود) را داریم.

همچنین نوسانات نرخ ارز، واردات مواد اولیه از خارج از کشور، قیمت‌گذاری دستوری و دولتی بودن بخش عظیمی از شرکت‌های دارویی از ریسک‌های این صنعت به شمار می‌رود. اصلاح نظام قیمت‌گذاری دارو، واگذاری شرکت‌های شبه دولتی به بخش خصوصی واقعی و تسهیل واردات و صادرات توسط دولت نیز می‌تواند بر بهبود صنعت دارو اثرگذار باشد.

شاخص گروه دارویی از مرداد ۹۵ تا مرداد ۹۹ حدود ۲ هزار درصد رشد کرد و سپس وارد فاز اصلاحی شد که این روند همچنان ادامه دارد.

شاخص دارویی