۰ نفر

بورسی ها در شبکه های اجتماعی؛

بحران اوکراین، کار دست بورس می دهد

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۷
کد خبر: 610586
بحران اوکراین، کار دست بورس می دهد

بورس تهران امروز یکشنبه ۲۴بهمن ۱۴۰۰ با افتی محسوس مواجه شد و به روندی که در روزهای اخیر در پیش گرفته ادامه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل بورس تهران امروز هم روند نزولی را ادامه داده و با افتی بیش از هشت هزار واحدی همراه شد. این افت محسوس باعث شد تا شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ۲۷۶هزار واحدی تثبیت شود. شاخص‌ هم‌وزن نیز با تبعیت از شاخص کل، ریزشی بیش از ۱۴۰۰ واحدی را تجربه کرده و در محدوده ۳۲۴هزار و ۸۶۶ واحدی آرام گرفت.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هم با افتی محسوس نسبت به روز گذشته به دو هزار و ۳۸۵میلیارد تومان رسید، تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی نیز حدود ۳۵۰میلیارد تومان بود.

بورسی ها چه می گویند؟

با وجود اینکه فضای مجازی شاهد جنب و جوش به مراتب کمتری از سوی بورسی ها در هفته گذشته است اما به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران بورسی در وضعیتی مشابه آنچه خوف و رجا خوانده می‌شود قرار گرفته اند. از طرفی مذاکرات هنوز به نتیجه معینی نرسیده و کسی نمی داند که بالاخره توافقی در کار خواهد بود یا اینکه دیپلمات های ایرانی دست خالی به خانه بازمی‌‎گردند؟

از طرفی هم بحث تشدید تنش ها در مرز بین اوکراین و روسیه است که باعث شده چشم انداز مذاکرات ایران با پنج قدرت جهانی در وین بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

اما نکته ای که درباره بحران اوکراین می توان به آن اشاره کرد مسئله حساسیت هر دو طیف موافق و مخالف توافق در بین سهامداران بورسی است. موافقان توافق که معتقدند هرگونه تفاهمی با غرب می تواند زمینه را برای رونق بازار فراهم کنند اعتقاد دارند تشدید تنش ها بین روسیه و نیروهای ناتو که در کشورهایی نظیر رومانی به حالت آماده‌باش درآمده اند به ضرر توافق اتمی خواهد بود.

مخالفان بورسی توافق ایران با پنج قدرت جهانی هم به شکل معنی داری در قبال اوکراین موضع متفاوتی گرفته و اعتقاد دارند حالا که چنین بحرانی ایجاد شده اتفاقا تمرکز امریکایی ها از وین به سمت کی‌یف معطوف خواهد شد و همین مسئله مذاکره را برای دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران تسهیل می‌کند. به باور این دسته از کاربران بورسی در شبکه های مجازی

اما هر دو طیف موافق و مخالف برجام بر سر یک نکته اجماع نظر داشته و باور دارند چه جنگی میان روس‌ها و نیروهای ناتو در اوکراین رخ دهد و یا طرفین دعوا با یکدیگر به یک توافق ضمنی دست پیدا کنند در هر صورت روند مذاکرات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به اعتقاد بورسی‌ها؛ بحران بورس، کار دست بازار می‌دهد.