۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

کشف قیمت «فزر» پایین ‌تر از سقف قیمتی بود؟

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 609073
کشف قیمت «فزر» پایین ‌تر از سقف قیمتی بود؟

روز گذشته پس از پنج ماه عرضه اولیه جدیدی با نماد «فزر» به روش بوک بیلدینگ به بازار آمد، برخی از کارشناسان معتقدند اکنون زمان مناسبی برای عرضه اولیه نیست و همچنین قیمت این سهم در شرایط کنونی بازار بالا بوده است.

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم‌گیر؛ دیروز دوازدهمین عرضه اولیه سال ۱۴۰۰، با روش بوک بیلدینگ برای شرکت پویا زرکان آق دره با نماد «فزر» انجام شد. از شهریور ماه که چهار عرضه اولیه «ومدیر»، «کیمیاتک»، «فجهان» و «فسبزوار» صورت گرفت، این اولین عرضه اولیه ایست که پس از پنج ماه با این روش به بازار آمده است.

دامنه قیمتی این سهم بین هزار و ۷۷۲تومان تا دو هزار و ۱۶۶تومان اعلام شد که در نهایت با مشارکت یک میلیون و ۲۶۱هزار و ۴۵۵کد معاملاتی، در دو هزار و ۱۴۲تومان (حدود ۲۴تومان کمتر از سقف قیمتی تعیین شده) کشف قیمت شد.

بازار کشش عرضه اولیه ندارد

حسین مرید سادات، کارشناس بازار سرمایه، به اقتصادآنلاین گفت: اولین گلایه‌ای که اهالی بازار سرمایه نسبت به این عرضه اولیه دارند این است که در حال حاضر، بازار کشش ارائه عرضه اولیه را ندارد. بارها نیز در فضای مجازی با هشتگ «عرضه اولیه نمی‌خرم» گلایه‌مندی خود را اعلام کردیم اما فعلا میل بر این بود که این عرضه اولیه صورت بگیرد.

کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه، ضمن اشاره به کمبود نقدینگی در بازار و شرایط حاکم بر آن گفت: با توجه به اینکه کمبود نقدینگی را به شدت در بازار حس می‌کنیم و ارزش معاملات به شدت پایینی داریم، شاید برای عرضه اولیه زمان مناسبی نبود و می‌تواند مشکلاتی را برای بازار ایجاد کند اما موضوعی که توانست به این شرایط دامن بیشتری بزند، ارزش‌گذاری با قیمت بالا بود و باعث شد که سرمایه‌گذارها بیشتر به سمت این عرضه اولیه نروند.

همچنین وی تصریح کرد: روم‌هایی در کلاب هوس برای تبلیغ این عرضه اولیه تشکیل شد و از حضور بعضی از مدیران ارکان استفاده کردند تا آن را برجسته کنند و به فروش برسانند.

شرایط بنیادی «فزر»

موضوع فعالیت این شرکت، اجرای فعالیت‌های جامع معدنی از اکتشاف تا عرضه محصولات، شناسایی و کشف ذخایر معدنی از هر نوع و اخذ پروانه، تهیه برنامه‌های بهره‌برداری، گسترش منابع معدنی از طریق اکتشافات جدید، تجزیه مواد معدنی با روش‌های فیزیکی، شیمیایی، صادرات هرگونه مواد معدنی و محصولات واسطه، واردات تجهیزات و خدمات و دانش فنی عنوان شده است.

مرید درباره شرایط فاندامنتال این شرکت گفت: P/E این نماد در زمان عرضه اولیه به نسبت بسیاری از نمادهای بازار و هم‌گروهی‌های خود بالاتر است. بسیار مشخص است که در گروه معاملاتی فزر و همچنین در کل بازار نمادهایی با P/E  ۳.۵ یا ۴وجود دارد و جای سوال دارد چرا با این همه اصرار قرار است این عرضه اولیه را ارائه کنند.

وی ضمن اشاره به مشکلاتی که کارگران این نماد داشتند گفت: با توجه به P/E و قیمت عرضه و همچنین شرایط بازار بعید میدانم از این نماد استقبال خوبی شود و امیدوارم در عرضه اولیه‌های بعدی شرایط بازار را مد نظر قرار بدهند. همچنین EPS این نماد روی تابلو، گویای این است که P/E خوبی نخواهد داشت و P/E بالای ۶فعلا برای عرضه اولیه جذاب نیست. امیدوارم که بتوانیم روزهای بهتری را در بازار سرمایه در کنار هم سپری کنیم.

همچنین عبداللهی با اشاره به حواشی زیاد این عرضه اولیه طی چند روز گذشته گفت: طی این مدت دیدیم که کارگران این شرکت اعتراضاتی داشتند و این یکی از مشکلاتی بود که در این شرکت وجود داشت. همچنین فعالین بازار سرمایه هم بر این عقیده بودند که قیمت ارزش‌گذاری شده برای این شرکت بالا است. همان طور هم که دیدیم با قیمت‌های پایین‌تری این معاملات انجام شد و سرمایه‌گذاران هم درباره گران بودن این سهم اجماع داشتند و سعی کردند با قیمت‌های پایین‌تری این معاملات را انجام دهند.

وی در پایان به جزییات بیشتری درباره این شرکت پرداخت و افزود: این شرکت بازارگردان دارد، متعهد عرضه‌اش شرکت تامین سرمایه نوین و ارزش‌گذار آن، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک است.