۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

بورس به هشت سال قبل بازگشت؟

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۱
کد خبر: 608124
بورس به هشت سال قبل بازگشت؟

شاخص کل بورس تهران در سومین روز هفته با کاهش مواجه شد و به روندی که این هفته در پیش گرفته، ادامه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس تهران امروز دوشنبه ۱۸بهمن ماه ۱۴۰۰ با افتی بیش از هفت هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۲۷۴هزار واحدی بازگشت تا سهامداران باز هم نسبت به آینده بازار و ریزش های مکرر بورس نگران شوند.

شاخص هم‌وزن نیز مانند شاخص کل امروز با افت قابل توجهی مواجه شده و بیش از ۲۵۰۰واحد ریزش را تجربه کرده و وارد محدوده ۳۲۳هزار واحدی شد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به دو هزار و ۶۲۰میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته کاهش چشمگیری را داشت

به سال ۹۲ بازگشتیم؟

بسیاری از سهامداران با انتقاد از عملکرد دولت در شبکه‌های اجتماعی، از وجود مشابهت‌های بسیاری در بازار سرمایه با بورس سال ۹۲ سخن گفته و شرایط کنونی را نگران‎کننده ارزیابی می‌کنند. عمده فعالان بازار در پیج‌های بورسی در اینستاگرام و توییتر انتقاداتی جدی را به دولت ابراهیم رییسی وارد کرده و سیاست‌های اجرایی تیم اقتصادی دولت سیزدهم را نه تنها مخرب می دانند بلکه بسیاری اعتقاد دارند که مردان اقتصادی دولت کنونی علاوه بر اتخاذ تصمیمات غلط بلکه نسبت به اشتباه بودن این تصمیمات آگاه نیستند که این امر ناشی از سطح نازل تخصص‌محور بودن انتصابات ابراهیم رییسی در کابینه است.

از طرفی هم برخی از کارشناسان با اشاره به نزول ارزش دلاری بازار و بازگشت این متغیر به سطحی که در سال ۹۲ به ثبت رسیده بود اوضاع بازار سرمایه را نامطلوب ارزیابی کرده و دولت سیزدهم را مقصر اصلی این وضعیت می‌دانند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد عده‌ای از صفحات بورسی که مدام در حال فروش پکیج های آموزشی و ارائه تحلیل های بورسی بودند در روزهای اخیر فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده و از ارائه هرگونه تحلیل اجتناب می‌کنند.

 هرچند دسته‌ای از فعالان و کارشناسان قدیمی بازار که از مدتها قبل در این حوزه به فعالیت می‌پردازند اعتقاد دارند که بزرگترین ریسکی که بازار را تهدید می‌کند مداخلات دولت در بورس است. به باور این گروه از متخصصان بورس نیازی به تشکیل اتاق فرمانی متشکل از نمایندگان حقوقی نیست تا به صدور اجازه از سوی مقامات دولتی همگی باهم و به طور هماهنگ اقدام به خریدهای مصنوعی کنند.

از طرفی هم تهیه و ارائه بسته‌های حمایتی نیز نه تنها نتوانست باری از روی دوش بازار بردارد بلکه تنها به حواشی پیرامون بورس تهران دامن زد و برخلاف ادعای وزیر اقتصاد، تبدیل به بار اضافه‌ای بر دوش بورس شد.

حال عده معدودی که هنوز جسارت ارائه تحلیل را دارند اعتقاد دارند بازار در کووتاه مدت به روندی که در حال حاضر در پیش گرفته ادامه می‌دهد و رویه نوسانی در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.