۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

آبنبات بورس به چوبش رسید؟

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۳
کد خبر: 607586
آبنبات بورس به چوبش رسید؟

شاخص بورس تهران امروز پس از روند صعودی ۱۰ روزه که در پیش گرفته بود با افتی ۲۲هزار واحدی به محدوده یک میلیون و ۲۰۰هزار واحدی بازگشت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس تهران پس از گذشت بیش از ده روز که از استارت سبز بازار روی تابلوها زده شده بود بار دیگر به رنگ سرخ درآمد و به محدوده قبلی شاخص بازگشت.

شاخص کل بورس که اخیرا به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی صعود کرده بود امروز با افتی 22،448 واحدی روبرو شده و به محدوده یک میلیون و ۲۸۱هزار واحدی بازگشت.

شاخص کل هم‎وزن نیز که روند کاهش خود را از روز گذشته آغاز کرده بود امروز با افت سنگینی بالغ بر 6،211واحد مواجه شده و به محدوده 326,497واحد نزول کرد. این در حالیست که ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به سه هزار و ۸۵۰میلیارد تومان رسید.

شاخص چرا ریخت؟

با نگاه به شبکه‌های اجتماعی بورسی می‌توان دریافت که کارشناسان و اغلب سهامداران نسبت به اتفاقاتی که اخیرا در بازار سرمایه رخ داده واکنش‌های تندی را نشان داده و نسبت به عملکرد دولت و سازمان بورس انتقادات تندی را وارد می‌کنند.

هرچند تا روز گذشته که شاخص روند مثبت خود را در دو هفته اخیر ادامه داده بود و اغلب سهامداران نسبت به این اتفاق خرسند بودند اما عده اندکی از کارشناسان با هشدار نسبت به مصنوعی بودن رشد شاخص، سعی می‌کردند سهامداران را نسبت به وقوع چنین اتفاقی که تابلوهای سرخ بورسی را در پی داشت آگاه کنند.

این دسته از تحلیلگران با یادآوری هشدارهایی که در هفته اخیر داده بودند نسبت به عملکرد دولت ابراهیم رییسی در حوزه اقتصاد و علی الخصوص بازار سرمایه، تیم مدیریتی اقتصادی دولت سیزدهم انتقادات تندی را وارد کرده و مدیران اقتصادی ابراهیم رییسی را فاقد توانمندی‌های لازم جهت اجرای برنامه‌های مختلف می‌دانند.

یکی از این تحلیلگران در حساب اینستاگرامی خود می نویسد:

خدا پدر همون قبلی‌ها رو بیامرزه! آقای همتی و تیم روحانی حداقل یک کار غلط را به درستی انجام دادند؛ برای دستکاری بازار اقدام به پایین آوردن نرخ بهره کرده و به بازار پول تزریق کردند! اما این تیم فعلی حتی همان کار غلط را نیز نمی‌تواند به درستی انجام دهد؛ دستور حمایت دادند ولی از طرف دیگر حقوقی‌ها به همان کسانی که اردر حمایتی داشتند می‌فروشند!

بسیاری از تحلیلگران نظراتی مشابه آنچه در اینجا آورده شد داشته و معتقدند دوران حمایت مصنوعی و دستوری حقوقی‌ها از بازار تمام شده و حالا نوبت آن رسیده که بار دیگر شاهد افت شاخص‌ها باشیم. این اتفاق در شرایطی رخ داده که بسیاری از کاربران بورسی در فضای مجازی، تحلیلگرانی را که نسبت به رخ دادن اتفاقات امروز هشدار داده بودند به سیاه‌نمایی و صحبت کردن بر علیه بازار متهم می‌کردند.

حال باید منتظر ماند و دید که اقدام بعدی دولت در قبال به راه افتادن موج جدید نارضایتی در بین سهامداران حقیقی چه خواهد بود و واکنش فعالان بازار نسبت به سیاست‌های عجیب و غیرمتعارف دولت چیست؟

به قول یکی دیگر از کارشناسان بورسی در فضای مجازی؛ به نظر می رسد آبنبات بورس به چوبش رسیده باشد!