۰ نفر

احوال بورس چطور است؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۶:۴۹
کد خبر: 607083
احوال بورس چطور است؟

معاملات هفته گذشته بورس تهران پس از ۴ هفته نزول متوالی، با رشد ۸ /۵‌ درصدی شاخص‌کل به پایان رسید. همزمان با این صعود ارزش معاملات خرد سهام نیز اندکی افزایش یافت، با این حال خروج سهامداران حقیقی از بازار سهام همچنان ادامه داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، رشد قیمت سهام در بازار فراگیر نبود و این صعود قیمت سهام در برخی نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بود که موجب خروج بازار از وضعیت نزولی و رشد قیمت سهام شد. بر همین اساس نیز بسیاری معتقدند روند بورس همچنان شکننده است و فعلا نمی‌توان به بازگشت بازار چندان دلخوش کرد.

عده‌ای اما معتقدند بورس با پیشتازی همین سهام در جذب نقدینگی موثر عمل خواهد کرد و رشد قیمت به تدریج بقیه بازار را نیز دربر خواهد گرفت. نظر‌سنجی این هفته  نیز نشان‌دهنده تقابل این دو دیدگاه است، به‌طوری ‌که حدودا نیمی از سهامداران معتقدند روند شاخص‌کل در این هفته صعودی است؛ با این‌حال نیمی دیگر می‌گویند شاخص روند را کم‌نوسان یا نزولی طی خواهد کرد.

این تقابل، ریشه در ابهامات متعدد پیش‌روی بازار از جمله مذاکرات هسته‌ای، لایحه بودجه و سرنوشت ارز ۴۲۰۰تومانی دارد، به‌طوری‌که هریک از این موارد سناریوهای متفاوتی را برای بازار به‌وجود خواهد آورد.

پیش‌بینی کارشناسان از هفته سوم بهمن

صعودی: ۴۹‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند قیمت سهام در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد بازار سهام به تعادل رسیده است و حالا در حال احیای خود برای ورود به مسیر صعودی پایدار است. از نگاه این دسته از تحلیلگران بازار سهام از لحاظ تناسب با نرخ ارز و تورم همچنان مستعد صعود است و بازار مدت‌ها بنا به دلایل متعددی از این تناسب خارج شده است، از این‌رو حالا انتظار رشد بیشتری برای شاخص سهام انتظار می‌رود.

احیای ارزش محسوس معاملات در روزهای اخیر نشان‌دهنده نزدیک‌بودن به پایان فاز احتیاطی در بازار سهام است و به‌تدریج دلایل مهم برای تداوم صعود نیز مد‌نظر سهامداران قرار می‌گیرد. همچنین تحلیل‌های نموداری احتمال ورود به یک روند صعودی را بالا عنوان می‌کنند. همچنین برخی اخبار مبنی‌بر حمایت دولت از بورس نیز در روند شاخص سهام اثرگذار خواهد بود.

احتمال ایجاد تغییراتی در راستای بهبود معاملات از سوی مقام ناظر نیز می‌تواند حداقل به سهامداران پیام عزم سازمان بورس برای ایجاد بازار کارآتر را دهد و در ایجاد نوعی اعتماد در بین سهامداران کمک‌کننده باشد.

کم‌نوسان: ۳۵‌درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی روند شاخص‌کل در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند سطح ابهامات در بازار بالا است و بر همین اساس فعلا محتمل‌ترین سناریو برای بازار سهام حرکت در مسیر کم‌نوسان است.

هر چند متغیر‌های بنیادی در حمایت از سهام در بسیاری از نماد‌ها پتانسیل رشد بیشتر قیمت‌ها را دارند با این حال چشم بسیاری به وضعیت مذاکرات است.

بسیاری از سهامداران (فارغ از درستی یا نادرستی تحلیل)، توافق را به دلیل اصلاح نرخ ارز و عدم‌توافق را به‌دلیل محرک‌بودن افزایش نرخ دلار تعیین‌کننده ایجاد دو وضعیت کاملا متفاوت (حداقل در کوتاه‌مدت و به‌صورت روانی) می‌دانند و تا مادامی که این ریسک سیستماتیک در کنار برخی ابهامات دیگر همچون بودجه سال آینده و نرخ دولتی دلار وجود دارند، احتمالا بورس شاهد احتیاط سهامداران و حرکت در مسیر کم‌نوسان خواهد بود.

نزولی: ۱۶‌درصد کارشناسان مزبور روند معاملات سهام در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این افراد احتمالا نگرانی سهامداران از تجربه نزول اخیر قیمت‌ها به تشدید صف‌فروش و عرضه سهام منجر شود (همانند آنچه در معاملات روز چهارشنبه مشاهده شد).

از سوی دیگر توجه به الگوی خروج سهامداران حتی در هفته صعودی اخیر نیز گواهی بر این ماجرا است که شدت ناامیدی از بورس به‌خصوص در بین حقیقی‌ها بالا است و سهامداران از هر فرصتی برای خروج استفاده می‌کنند. در کنار این موارد، انتظار کاهش نرخ ارز در صورت احیای توافق هسته‌ای نیز می‌تواند دیگر عامل اثرگذار بر قیمت‌ها  و عقب‌نشینی آنها باشد.

سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: ۵۴‌درصد از سهامداران شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌کننده در این نظر‌سنجی روند صعودی را برای معاملات در هفته آینده پیش‌بینی کرده‌اند. این گروه معتقدند شاخص‌کل همچنان پتانسیل کسب قله‌های بالاتر را دارد. به اعتقاد این دسته متغیر‌ها در حمایت از بازار سهام کم نیستند و به‌تدریج بازار با در نظر گرفتن این موارد صعود خود را آغاز خواهد کرد.

انعکاس این موارد بنیادی در گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌ها قابل‌مشاهده است و بازار بعد از این اصلاح طولانی‌مدت رو به صعود است. صعودی که به‌نظر می‌رسد بتوان هفته گذشته را آغاز آن دانست.

کم‌نوسان: ۲۹‌درصد سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی نیز معتقدند معاملات بورس در این هفته تحت‌تاثیر برخورد محتاطانه معامله‌گران با ابهام در مولفه‌های سیاسی و اقتصادی کم‌نوسان دنبال خواهد شد. بی‌اعتمادی سهامداران نیز همچنان در سطوح بالایی است و تقاضا نمی‌تواند فعلا قدرتمند ظاهر شود، در مقابل نیز بازار نمی‌تواند نزول قابل‌توجهی را مشاهده کند چراکه این روند دلایل بنیادی ندارد.

نزولی: ۱۷‌درصد از سهامداران نیزریزش قیمت‌ها در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند بورس به‌شدت متزلزل است و هرگونه  رشدی می‌تواند به اصلاح شاخص سهام منجر شود. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد قیمت عمومی سهام در هفته جاری بار دیگر در مسیر نزولی حرکت کند.