۰ نفر

رشد قیمت سهام هم نتوانست مانع از خروج سرمایه‏‏‏‏‏‏‏‏‌ شود

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۶:۴۳
کد خبر: 607082
رشد قیمت سهام هم نتوانست مانع از خروج سرمایه‏‏‏‏‏‏‏‏‌ شود

بورس تهران در دومین هفته بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ماه متفاوت ظاهر شد و به لطف حمایت‌ های حقوقی پس از ۴ هفته افت متوالی، سبزپوش شد و با رشد ۸/ ۵ درصدی برای چهارمین‌ بار در سال‌جاری به ابرکانال ۳/ ۱ میلیون واحد بازگشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و ۵/ ۴ درصد افزایش ارتفاع داد. حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما همچنان موقعیت فروش خود را حفظ کردند و به‌جز روز نخست هفته، در باقی روزها شاهد خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم.

به این ترتیب برای بیست و سومین هفته متوالی خالص فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مثبت بود و این‌بار ۸۵۳‌میلیارد و ۶۹۳‌میلیون تومان سرمایه خرد از بورس خارج شد. وضعیتی که تاییدکننده رشد قیمت سهام روی موج حمایت‌های حقوقی بود.

عملکرد بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در صنایع

حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تنها در روز نخست هفته گذشته در نقش خریدار ظاهر شدند و در باقی روزها موقعیت فروش را حفظ کردند. در این میان نگاهی به عملکرد سهامداران در صنایع فعال بورسی حکایت از جذابیت ۱۳‌گروه برای سهامداران خرد در کنار خروج این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران از ۲۴‌صنعت در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به ۱۳‌بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه دارد.

بانک‌ها در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت در صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳۶‌میلیارد و ۳۷۷‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی بودند. پس از آن نوبت به صنعت محصولات فلزی رسید تا با خالص خرید ۹‌میلیارد و ۸۲۶‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها همراه شود. در آنسوی بازار اما همچنان گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی مواجه هستند.

در این‌خصوص می‌توان به فلزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اشاره کرد که در مجموع دادوستدهای هفتگی بورس تهران انتقال سهامی به ارزش ۳۲۵‌میلیارد و ۶۸۷میلیون تومان را از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تجربه کرد. پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در شرایط مشابه با خالص خروج ۲۶۱‌میلیارد و ۸۴۰میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شدند. پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گروه سوم در لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بودند.

این صنعت در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت شاهد شاخص تغییر مالکیت سهامی به ارزش ۴۶‌میلیارد و ۴۲۵میلیون تومان به سمت حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود. سهامداران عمده در هفته موردبررسی مالکیت سهامی به ارزش ۳۲‌میلیارد تومان از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودرویی را نیز از آن خود کردند.

نگاهی به روزهای هفته

شنبه: نخستین روز هفته برای بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با رشد ۴۱/ ۲درصدی شاخص‌کل آغاز شد. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در این روز تا محدوده یک‌میلیون و ۲۵۸هزار واحد پیشروی کرد تا امید سهامداران به چرخش مسیر بازار تقویت شود. شرایطی که سبب شد تا حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حضور مثبتی در زمین خرید سهام نشان دهند.

در این روز سهامداران خرد خالص خرید ۸۷‌میلیارد و ۵۶۶‌میلیون تومان را رقم زدند که از نخستین روز دی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سابقه نداشت. در این روز لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شلوغ شد و ۲۱‌گروه را دربر گرفت.

جالب آنکه چهار گروه بزرگ کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور شاهد خالص خرید مثبت این دسته از بازیگران بورسی بودند. به این ترتیب بیشترین ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد به گروه محصولات شیمیایی به میزان ۴۹‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد و پس از آن نوبت به فلزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها رسید تا شاهد خالص خرید ۴۴میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باشند.

شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی و معدنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز از این روند پیروی کردند و در مجموع میزبان ۲۴‌میلیارد تومان سرمایه خرد بودند. در آن‌سوی بازار ۱۲‌صنعت با خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شدند که در صدر آنها پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شاهد خالص فروش حدود ۱۰‌میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بودند و خودروسازان رتبه بعدی را در اختیار گرفتند.

یکشنبه: روند صعودی بورس در دومین روز هفته نیز ادامه پیدا کرد و نماگر اصلی بورس تهران بیش از ۲‌درصد دیگر افزایش ارتفاع داد، با این حال این صعود قیمت‌ها به‌نظر فرصتی در اختیار سهامداران زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیده برای خروج از گردونه معاملات سهام داد. به این ترتیب روز یکشنبه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مجددا فعالیت خود را در سمت فروش افزایش دادند و مالکیت سهامی به ارزش ۱۲۲‌میلیارد و ۷۲۹میلیون تومان را به‌دست حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سپردند.

در این روز در مقابل ورود حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به ۱۰ صنعت، ۲۲ گروه با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد مواجه شدند. فلزات اساسی و خودروسازان به ترتیب شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱/ ۸۸ و ۱/ ۲۲میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در ادامه نیز سهامداران خرد تصمیم به نقدکردن بخشی از سهام خود در سه گروه محصولات غذایی، فرآورده‌های نفتی و سیمان جمعا به میزان ۳۹‌میلیارد تومان گرفتند.

دوشنبه: در میانه هفته از میزان رشد نماگرهای بورسی کاسته شد. روز دوشنبه شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۷۸/ ۰درصدی همراه شد و حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مالکیت ۱۴۹‌میلیارد و ۹۹۴‌میلیون تومان دیگر از سهام موجود در سبد خود را به حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها واگذار کردند.

در این روز دو گروه خودرو و بانک به همراه ۱۴‌صنعت دیگر به لیست خرید سهامداران خرد وارد شدند. انتشار خبرهایی درخصوص تصمیم برای واگذاری بلوکی بخشی از سهام ایران‌خودرو و سایپا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مهم‌ترین دلایل اقبال به سهام خودرویی در روز دوشنبه بود.

خبرها این‌گونه عنوان می‌کردند‌ که قربان‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی با بیان اینکه رد دیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در واگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دنبال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، گفته سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای واگذاری ۵‌درصد ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو، ۷‌درصد صندوق بازنشستگی و ۱۷‌درصد سایپا دارد.

به این ترتیب زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گروه ساخت خودرو قطعات در مجموع شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۵/ ۳۳میلیارد تومان طی دادوستدهای روز دوشنبه در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آنسوی بازار بیشترین خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد از گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور به ترتیب شامل فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، کانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی رقم خورد.

سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه: در چهارمین روز هفته گذشته، رشد شاخص‌کل بورس تهران به ۵/ ۰درصد محدود شد و این نماگر برای چهارمین‌بار در سال‌جاری به ابرکانال ۳/ ۱میلیون واحد قدم گذاشت. حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما دست از فروش برنداشتند و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۶۶‌میلیارد و ۳۳۲‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

در این روز هم حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به چند صنعت توجه داشتند و لیست خریدی مشتمل بر ۱۳‌گروه را انتخاب کردند. در صدر این لیست نیز بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با خالص ورود حدود ۵۵‌میلیارد تومانی و دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با خالص خرید ۴۰‌میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار داشتند، در مقابل اما ۲۲ صنعت شاهد خروج سهامداران حقیقی بودند.

چهارشنبه: در روز پایانی هفته دماسنج اصلی بورس تهران پر از فراز و فرود حول مرز ۳/ ۱میلیون واحد، تقریبا به نقطه آغاز روز بازگشت و افتی ۷۲ واحدی را تجربه کرد. در این شرایط سرعت خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز افزایش یافت و خالص فروش این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران به ۴۰۲‌میلیارد و ۲۰۵‌میلیون تومان رسید. با شدت‌گرفتن خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد در پایان هفته، لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز خلوت شد و تنها ۹‌صنعت را در خود جای داد، در مقابل اما ۲۸ گروه با فشار فروش سهامداران خرد برای خروج مواجه شدند.

بورس (2)