۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

بورس امروز ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ / بورس تا چه زمانی صعودی خواهد بود؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۵۶
کد خبر: 605732
بورس امروز ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ / بورس تا چه زمانی صعودی خواهد بود؟

معاملات بورس در سومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد ۱۰هزار واحدی به محدوده یک ‌میلیون و ۲۹۴هزار واحد صعود کرد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ بر اساس تحلیل کارشناسان، با توجه به حمایت‌های صورت گرفته شده از جانب حقوقی‌ها و فعالین بازار، تعادل به معاملات بورس بازگشته و در کوتاه‌مدت بازار شرایط خوبی خواهد داشت. 

کاویان عبداللهی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: معاملات بورس امروز عمدتا در مدار مثبت صورت گرفت. البته در ابتدای بازار شاهد این موضوع بودیم که عرضه های زیادی در بازار شکل گرفته بود اما با نزدیک شدن به نیمه بازار خریداران با قدرت بیشتری ظاهر شدند و به انجام معاملات پرداختند.

کاویان عبداللهی

وی بیان کرد: عمدتا تقاضا در نمادهای بزرگ بیشتر از نمادهای کوچک بود که این نمادها باعث رشد بیشتر در شاخص کل شدند. اما با گذر از نیمه بازار بیشتر نمادها به سمت بازه مثبت رفتند و معاملات در بازه مثبت به روند خود پایان داد. همچنین در نمادهای بزرگ بازار مثل فولاد مبارکه نیز شاهد وجود دستورهای حمایتی بودیم که در سمت خریدار به شدت از نماد حمایت صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به حمایت‌های دو روز اخیر در صورت وجود حمایت در روزهای آینده و ملزم نکردن بازارگردان‌ها به فروش در صف‌های خرید قاعدتا شاهد معاملاتی در بازه مثبت خواهیم بود. اما بحث اصلی این است که در صورتی این حمایت‌ها می‌توانند کارساز باشند که موانع موجود در صنایع نیز از بین برود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: امروزه شاهد تصمیماتی هستیم که به شدت در بازار سرمایه تاثیر منفی می‌گذارند و مشکلات متعددی را برای بازار به وجود می‌آورند. در رابطه با این تصمیمات لازم به ذکر است که در صورت نبود حمایت درست از بازار سرمایه احتمالا مشکلات متعددی برای بازار در بازه بلندمدت ایجاد خواهد شد. اما با توجه به حمایت‌ حقوقی‌ها بازار در کوتاه مدت قطعا روند خوبی خواهد داشت

وی، در رابطه با اخبار موجود در رابطه با افزایش ضریب اعتباری کارگزاری‌ها گفت: این اقدام می‌تواند از فشار فروش ناشی از مارجین شدن سرمایه‌گذاران بکاهد و مشکلات مربوط به این موضوع را حل کند که با توجه به شرایط حساس فعلی تصمیم خوب و منطقی است.

عبداللهی در انتها گفت: در رابطه با برداشت وجه بدون تسویه اعتبار هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این کار می‌تواند از برخی فروش‌ها جلوگیری کند. اما باید ریسک‌های موجود برای کارگزاری‌ها که ناشی از ارائه اعتبار است، پوشش داده شود.