۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

پیش بینی بورس هفته آینده / دست دولت و مجلس در یک کاسه است؟

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 604068
پیش بینی بورس هفته آینده / دست دولت و مجلس در یک کاسه است؟

طبق تحلیل کارشناسان، مثبت‌های بازار دوام چندانی نخواهد داشت و حمایت‌های صورت گرفته در ستون تقاضای بازار، تنها به عنوان فرصت خروجی برای سهامداران در نظر گرفته شد.

 اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ براساس پیش‌بینی کارشناسان به نظر می‌رسد دولت به هرنحوی به دنبال ایجاد درآمد برای کسری بودجه احتمالی در سال آینده است. به طوری‌که ارسال نشدن بسته ده‌بندی اعلام شده توسط وزیر اقتصاد برای الحاق به لایحه بودجه به مجلس نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد.

مسعود میرزاباقری، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، روند معاملات را مورد بررسی قرار داده و گفت: بازار در هفته‌ای که گذشت به این نتیجه رسید که دولتمردان و مجلسی‌ها دست در دست همدیگر به دنبال ایجاد درآمد برای کسری بودجه احتمالی در سال آینده هستند. اما در این بین، چندان توجهی به سرمایه‌گذاران در بخش های مختلف نداشته و تنها شرکت‌های بزرگ را جزئی از بدنه دولت می‌بینند که می‌توان با دستوراتی حتی به قیمت زیان ده کردن آنها، منابع مدنظر را برای بودجه ایجاد کرد.

وی بیان کرد: برای اثبات این موضوع می‌شود به این اشاره کرد که بسته ده بندی اعلام شده توسط وزیر اقتصاد برای الحاق به لایحه بودجه حتی به مجلس ارسال هم نشد! در حالی‌که این بسته چند هفته قبل پس از یک دوره واکنش منفی در بازار موجب خوش بینی به اصلاح بودجه سختگیرانه دولت نسبت به بخش مولد اقتصادی شده بود.

مسعود میرزا باقری

وی افزود: به هر روی این اتفاق نیفتاد، تا جایی‌که یکی از شرکت‌های متانول‌ساز با ارسال نامه‌ای، زیان ده شدن عملیاتی شرکت را دلیلی برای خاتمه فعالیت قرار داد و این مسئله دولتمردان را مجددا به تکاپو انداخت تا اصلاحاتی را مدنظر قرار بدهند. بازار بعد از یک هفته منفی، امروز به این مسئله واکنش مثبتی نشان داد. به نظر می‌رسد برای مشخص شدن وضعیت بازار باید منتظر اجرایی شدن این وعده‌ها ماند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز، حجم معاملات خرد سه هزار و ۲۲۰میلیارد تومان بود. اما خروج پول حقیقی‌ها از بازار همچنان ادامه داشت. این نشان می‌دهد که همچنان بازاری‌ها به تصمیمات دولتی و شرایط موجود بی‌اعتماد هستند و از حمایت‌های صورت گرفته در ستون تقاضای بازار، به عنوان یک فرصت برای خروج نگاه می‌کرد.

وی افزود: اگر شرایط در روزهای آینده به این بی‌اعتمادی دامن بزند؛ احتمالاً بعد از یک یا دو روز مثبت همچنان به سیر نزولی در شاخص کل بورس ادامه خواهیم داد. اما اگر تصمیمات جدید دولت در اصلاح بودجه و کاهش سخت‌گیری‌ها عملی شود؛ انتظار داریم روند مثبت ایجاد شده در امروز با شیبی ملایم در جهت مثبت و صعودی ادامه پیدا کند. اما در انتها این مشکلات جاری باعث شد تا یک نکته مهم در کلیت بازار کاملا مشخص شود

میرزاباقری گفت: با توجه به اینکه نقدینگی صندوق‌های بزرگ به دلیل الزام به خرید اوراق دولتی بسیار کم توان بوده و توان مقابله با عرضه‌های شدید بازار را ندارد، حتی شنیده شده بسیاری از خریداران اعتباری بازار با شرایطی مشابه مارجین کال مواجه شدند و به ناچار به فروش سهام روی آوردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان افزایش قیمت خوراک گازی در گزارش سه ماهه پتروشیمی‌ها و همینطور فولادی‌ها باعث شد تا گزارشات، مشابه انتظار بازار نباشد و هم‌زمان با کاهش نرخ بعضی کامودیتی‌ها مثل قیمت اوره جهانی، بدبینی‌ها را نسبت به بازار افزایش دهد. با توجه به شرایط نقدینگی و اهرم‌های مالی شرکت‌ها با کوچکترین فشار فروش تمام بازار در بحران فرو می‌رود که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.