۰ نفر

توضیحات رییس سازمان خصوصی سازی؛

پروژه فروش سهام پتروشیمی خلیج فارس شکست خورد / هفته آینده دوباره اقدام می شود؟

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱:۲۸
کد خبر: 597661
پروژه فروش سهام پتروشیمی خلیج فارس شکست خورد / هفته آینده دوباره اقدام می شود؟

رییس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه حراج سه بلوک یک، ۲ و ۱۵ درصدی سهام دولت در پتروشیمی خلیج فارس به دلیل ایراد در تضامین انجام نشد، گفت: این حراج مجدداً در هفته‌های آینده تجدید می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین  نقل از سازمان خصوصی سازی، حسین قربان‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا حراج سه بلوک یک درصدی، ۲ درصدی و ۱۵ درصدی از باقیمانده سهام دولت در شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار بود، در این هفته انجام شود، گفت: به خاطر اینکه تضامین مشتریان در مورد مقرر ارائه نشد و دارای ایرادهایی بود که نمی‌توانستند ایرادها را رفع کنند، بنابراین عرضه سه بلوک یک درصدی، ۲ درصدی و ۱۵ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مشتری نداشت.

وی افزود: دوشنبه شب در هیأت واگذاری جلسه‌ای برگزار کردیم که این حراج عرضه بلوکی مجدد برگزار شود و اطلاعیه عرضه این بلوک‌ها شنبه آینده یعنی ۱۸ دی‌ماه منتشر می‌شود و به فاصله ۱۰ تا ۱۲ روز بعد از آن دوباره این سهام بلوکی عرضه خواهد شد.

قربان‌زاده این را هم گفت: در مورد بلوک ۱۵درصدی سهام دولت در پتروشیمی خلیج فارس، حصه و آورده نقدی ۳۰ درصد و همچنین ۳۰ درصد افزایش ارزش یا پریمیوم به خاطر سهام بلوکی با اقساط چهار ساله که هر قسط ۶ ماه یکبار خواهد بود، عرضه خواهد شد و بعد از عرضه ۱۵ درصدی بلوک‌های یک درصدی و ۲ درصدی سهام عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که شما قبلاً اعلام کردید، مدارک خریداران مزایده بلوک‌ها دریافت شده است و آیا شرکت‌ها نمی‌توانستند، تضمین‌های لازم را فراهم کنند، گفت: بعد از دریافت مدارک مراحلی دارد که هم سازمان بورس و هم سازمان خصوصی‌سازی باید آن را بررسی و تأیید کند. بخشی از مدارک از نظر تمکن مالی در سازمان بورس بررسی می‌شود و برخی نیز از لحاظ بررسی صلاحیت فنی و مدیریتی و اهلیت در کارگروه اهلیت پایش و بررسی می‌شود، اما در حراج هفته جاری به خاطر مشکل در تضامین به این مرحله نرسید. چون در تضامین ایراداتی بود که اعضای کارگروه پایش اهلیت آن ایرادها را نپذیرفتند و نهادهای نظارتی و سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس هم آن را قبول نکرد.

رییس کل سازمان خصوصی سازی در مورد اینکه آیا خریداران بلوک‌ها می‌توانند تضامین را تا حراج بعدی فراهم کنند، عنوان کرد: دو سه شبهه در این مورد وجود دارد که باید آنها را رفع کنند. نکته اول اینکه آیا عرضه سهام بلوکی دولت در هلدینگ خلیج فارس باعث می‌شود که دست حاکمیت از این هلدینگ بزرگ پتروشیمی جدا شود که اولاً پتروشیمی‌هایی که در سال‌های گذشته واگذار شده است، بعد از واگذاری سودآور شدند و در بلوک‌های قبلی که دولت در پتروشیمی خلیج فارس داشت، واگذار شد و بعد از ۷-۸ سال بهره‌وری در این شرکت صورت گرفته است.

وی گفت: به عنوان مثال در زمانی که سهام بلوکی این شرکت دست دولت بود، شرکت ملی پتروشیمی ۳ میلیارد دلار در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هزینه کرد که نمی‌توانست آن را به دست آورد، اما بعد از واگذاری که دولت سهامدار عمده نبود، علاوه براینکه ۳ میلیارد دلار دولت برگشت ۱۲درصد کارمزد آن هم به دولت رسید و بعد از واگذاری ۷ میلیارد دلار جدید در هلدینگ پتروشیمی سرمایه‌گذاری شد که در درآمدهای آینده شرکت نشان داده می‌شود.

قربان‌زاده این را هم گفت: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس پارسال ۴۵ هزار میلیارد تومان سودآوری داشت. پیش‌بینی می‌شود، سودآوری برای سال آینده به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد. بنابراین بعد از واگذاری عملکرد پتروشیمی‌ها بهتر شده است.

وی در مورد شبهه دیگر گفت: اهمیت هلدینگ خلیج فارس که دارای ۱۷ پتروشیمی در زیرمجموعه‌ خود است، به گونه‌ای است که نمی‌تواند از دست حاکمیت به طور کامل خارج شود و شرکت ملی پتروشیمی به نمایندگی از دولت کار حاکمیتی و تنظیم‌گری در پتروشیمی‌های بزرگ را انجام می‌دهد.

رییس کل سازمان خصوصی سازی این نکته را هم گفت: خریداران بزرگ بلوک‌های بزرگ پتروشیمی‌ها به دلیل رقم بالای حصه نقدی و ارزش کل بلوک‌ها به گونه‌ای است که اشخاص حقیقی خریدار آن نیست و شرکت‌های حقوقی بزرگ که در این صنعت حضور چشم‌گیر دارند، می‌توانند سهامدار عمده این شرکت‌ها شوند.

قربان‌زاده در مورد مشکل قیمت‌گذاری که برخی اعلام کردند، عنوان کرد: مطابق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که قبلاً اعلام شده است ملاک برای شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند قیمت تابلوی سهام آن شرکت‌ها است و طبق قانون براساس مصوبه شورای اصل ۴۴ قیمت تابلوی بورس ملاک عمل است البته در مورد بلوک ۱۵ درصدی به خاطر اینکه یک صندلی هیأت مدیره به شمار می‌رود، قیمت پایه به علاوه ۳۰ درصد اضافه ارزش یا پریمیوم و مانند حارج شرکت‌های هفت تپه نیست که قیمت براساس کارشناسی باشد، بلکه اطلاعات این هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه در سامانه کدال وجود دارد و قیمت تابلوی بورس هم برای همه روشن است. از طرفی همکاران ما به روش‌های سودآوری DDM و FCFE مدیریت جریان نقدینگی آزاد و روش نسبی P به E بررسی شده و میانگین قیمت در این روش‌ها فراتر از قیمت تابلوی بورس نیست و ما طبق قانون مکلف هستیم، قیمت تابلو را ملاک قرار دهیم.

وی همچنین در مورد شهبه دیگری اظهار داشت: برخی می‌گویند شرکت هلدینگ خلیج فارس تجدید ارزیابی دارایی نشده در حالیکه این مسئله هیچ تأثیری در قیمت هر سهم آن شرکت ندارد. ممکن است در تجدید ارزیابی تعداد سهام بالا برود، اما به همان نسبت قیمت کاهش می‌یابد و بنابراین تجدید ارزیابی در قیمت واقعی یک دارایی تأثیری ندارد. مضافاً آنچه در قیمت تابلو وجود دارد، براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

رییس کل سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: از طرفی افزایش ارزش که در بلوک یک درصدی هیچ اثری نداشت و هر مشتری می‌توانست بلوک یک درصدی فارس را به قیمت تابلو خریداری کند، اما مشتری پیدا نشد، یعنی بلوک یک و ۲ درصدی عرضه شد اما مشتری پیدا نشد.

قربان‌زاده در مورد اینکه آیا نقدینگی لازم در بازار برای خرید بلوک ۱۵درصدی هلدینگ خلیج فارس وجود دارد، بیان داشت: مشتری خرید ۱۵درصدی با مشتری یک و ۲ درصدی فرق دارد در بلوک ۱۵ درصدی یک صندلی هیأت مدیره وجود دارد و هلدینگی‌هایی که می‌خواهند آن را خریداری کنند به راحتی می‌توانند از شرکت‌های زیرمجموعه خود حصه نقدی را فراهم کنند و ۳۰ درصد اضافه ارزش را هم بپردازند. بنابراین نقدینگی به اندازه کافی وجود دارد.

وی همچنین در مورد آخرین خبر از واگذاری سرخابی‌ها عنوان کرد:‌ صورت‌های مالی تیم فوتبال استقلال به سازمان خصوصی‌سازی آمده که در حال بررسی هستیم، اما هنوز صورت‌های مالی باشگاه پرسپولیس به سازمان خصوصی‌سازی واصل نشده است.