۰ نفر

بورس شدیدا در پی کف سازی است

۱۱ دی ۱۴۰۰، ۶:۵۹
کد خبر: 595079
بورس شدیدا در پی کف سازی است

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افزایش ۸/ ۲‌درصدی شاخص کل به پایان رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، در حالی که بسیاری از اهالی بازار نسبت به احیای معاملات دلسرد بودند، بازار توانست به مدد صعود سهام بزرگ‌تر، بار دیگر کانال یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی را باز پس بگیرد. با این حال در ادامه هفته از این سطح عقب‌نشینی کرد و در نهایت در آخرین روز هفته سه‌هزار واحد از سطح مزبور پایین‌تر ایستاد. سطحی که مدت‌هاست برای بازار مهم تلقی می‌شود و حالا قرارگرفتن کمی متزلزل در این سطح به نقطه تردیدی در بین اهالی بازار تبدیل شده است، چراکه بسیاری این سطح را نقطه عطفی برای بازار عنوان می‌کنند و صعود و نزول از سطح مزبور را برای ادامه روند بازار پراهمیت می‌دانند.

به‌رغم احیای نسبی قیمت‌ها، حجم و ارزش معاملات تغییر چندانی نداشت و روند خروج نقدینگی از سوی حقیقی‌ها نیز ادامه داشت، امری که نشان‌دهنده احاطه بازار سهام با بی‌اعتمادی است. شاید همین بی‌اعتمادی سبب شده که تقاضا چندان پایدار نباشد. به هر ترتیب اهالی تحلیل بازار در ارزیابی روند معاملات طی هفته جاری با اختلاف‌نظر چشمگیری مواجه هستند.

به طوری که حدود نیمی از آنها برای بازار سهام روند صعودی پیش‌بینی کرده‌اند نیمی دیگر روند بازار را کم‌نوسان و نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. (البته تمامی نظر‌سنجی‌ها این موضوع را نشان می‌دهد، با این حال در نظر‌سنجی اخیر اختلاف‌نظر در پیش‌بینی روند آینده بورس بیشتر از هفته‌های ماقبل بوده است) در نگاه کلی اما به نظر می‌رسد عمده‌‌‌ کارشناسان و سهامداران معتقدند قیمت سهام در شرایط فعلی از نظر بنیادی توجیهی برای ریزش بیشتر ندارد، با این حال هیجان و نااطمینانی نسبت به وضعیت بورس در بین سهامداران به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند بااطمینان نسبت به روند این بازار اظهارنظر کنند.

  کارشناسان چه می‌‌‌گویند؟

صعودی: ۴۸‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی معتقدند غالب سهام در سطوح ارزنده‌ای است و جایی برای ریزش بیشتر قیمت وجود ندارد. به اعتقاد این دسته نسبت قیمت به درآمد بسیاری از سهام به‌ویژه بعد از گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها و افت چشمگیر قیمت‌ها به محدوده‌ای جذاب رسیده و افت بیشتر قیمت‌ها توجیه بنیادی ندارد. این عدم‌توجیه بنیادی ریزش قیمت سهام را می‌توان در نرخ دلار، روند بازارهای جهانی، تورم و همچنین حرکت دولت به سمت آزاد‌سازی قیمت‌ها مشاهده کرد.

بازار نیز کم‌کم به این آگاهی و درک رسیده است و می‌تواند به واسطه این تغییرات، هیجانات و بی‌اعتمادی را کنار بگذارد و تقاضا را با منطق سرمایه‌گذاری کم و زیاد کند. از طرفی مقاومت شاخص در سطح مهم یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحدی خود می‌تواند سیگنال مهمی برای تداوم رشد تقاضا در بازار باشد. در این میان نگاه‌ها به سرانجام مذاکرات هسته‌‌‌ای نیز مثبت است و این عامل نیز در تداوم توجه به خرید سهام اثرگذار خواهد بود، موضوعی که می‌تواند موجب تسهیل در صادرات و واردات شرکت‌های سهامی شود. این موارد در کنار یکدیگر، در تقویت ورود نقدینگی به بازار موثر عمل خواهد کرد.

کم‌نوسان: ۴۶‌درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی روند بازار سهام کشور را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد می‌گویند وضعیت بازار شکننده است و به این زودی نمی‌تواند تغییر قابل‌توجهی را تجربه کند. به اعتقاد این افراد روند شاخص کل در هفته قبل نشان‌دهنده وضعیت شکننده بازار است. جایی که بی‌اعتمادی و ابهام نسبت به آینده حجم و ارزش معاملات در بازار به شدت کاهش یافته است. در این فضا تقاضا مردد است و با این حال به دلایلی چون ارزندگی سهام بعد از یک اصلاح قابل‌توجه و شاید انتظار بخشی از سهامداران برای جبران زیان چند ماه اخیر، سطح عرضه را محدود کرده است.

بر این اساس احتمالا بازار در هفته جاری با نوسان اندک قیمت‌ها حول یک محدوده مشخص حرکت کند و تا زمانی که محرک قابل‌توجه‌تری برای بازگشت اعتماد به بورس ظاهر نشود، بورس در همین مسیر حرکت خواهد کرد. مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده حرکت بورس در شرایط فعلی در مذاکرات وین است و هر خبری از این مذاکرات می‌تواند سمت و سوی بازار را در دست بگیرد. تا زمانی که این خبر به بازار مخابره نشود، بازار در یک روند کم‌نوسان و در جدال عرضه با تقاضا حرکت خواهد کرد.

نزولی: ۶‌درصد از تحلیلگران حاضر در نظر‌سنجی این هفته روند بازار را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این دسته معتقدند که بازار به حدی از بی‌اعتمادی رسیده است که بعد از هر موج صعودی از فرصت خروج از بازار استفاده خواهد شد. نمونه این روند نیز در هفته گذشته مشاهده شد. به طور کلی به نظر می‌رسد بار دیگر قیمت‌ها از این سطوح عقب‌نشینی کنند.

  انتظار سهامداران از روند بورس

صعودی: ۵۳‌درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند کلی معاملات در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد تحت‌تاثیر چند عامل احتمال تداوم حرکت قیمت‌ها در مسیر افزایشی وجود دارد. روند بازارهای جهانی، سطوح نرخ دلار و همچنین اخبار مثبت موجود از روند مذاکرات در بهبود روند این معاملات اثر‌گذار خواهد بود.

کم‌نوسان: ۲۹‌درصد از سهامداران مزبور روند کلی معاملات در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. تقابل ارزندگی سهام و ابهامات موجود در بازار سهام عامل اصلی کاهش حجم و ارزش معاملات و بالطبع نوسان اندک قیمت سهام است. بر همین اساس مادامی‌که در جهت بازگشت اطمینان و کاهش هیجان اقدامات مناسبی صورت نگیرد و مسائل کلان‌تر اقتصادی و سیاسی نیز تعیین‌تکلیف نشود، بورس به مسیر در همین مسیر کم نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: به اعتقاد ۱۸‌درصد از سهامداران حاضر در نظر‌سنجی معاملات سهام در این هفته در مسیر نزولی حرکت می‌کند. به اعتقاد این افراد حجم بی‌اعتمادی و هیجان در بازار همچنان زیاد است و از‌این‌رو احتمالا سهامداران از هر فرصتی برای خروج از بازار بهره ببره می‌برند. از طرفی برخی افراد تعدیل نرخ دلار در صورت عملی شدن مذاکرات هسته‌ای را نیز مدنظر دارند و این می‌تواند روند بازار را با افزایش عرضه مواجه کند.