۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس مطرح شد؛

روند نوسانی بورس ادامه دارد / تحرکات مثبت شاخص کل، دور از انتظار است / چشم انداز روشن، برای سهام دارویی و غذایی؟

۸ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۴۲
کد خبر: 594496
روند نوسانی بورس ادامه دارد / تحرکات مثبت شاخص کل، دور از انتظار است / چشم انداز روشن، برای سهام دارویی و غذایی؟

با توجه به روند معاملات در روزهای اخیر، به ‌نظر می ‌رسد؛ تا زمانی‌که ابهامات سیاسی و اقتصادی کشور برطرف نشود و ارزش معاملات بازار افزایش نیابد، بازار همچنان در روند نوسانی باقی بماند.

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ میترا تاتاری، فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، ضمن اشاره به وضعیت و روند معاملات بورس، عنوان کرد: بازار، همچنان به روند نوسانی که داشته، قرار دارد. اما لزوم قرار گرفتن شاخص در روندی صعودی منوط به اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور است. بنابراین تا زمانی‌که ابهامات برطرف نشده و شفافیت در بازار حاکم نشود، نمی‌توان انتظار روندی صعودی از شاخص کل داشت.

میرا تاتاری

وی ادامه داد: از طرفی دیگر، ارزش معاملات در سطح بسیار پایینی قرار دارد. تا زمانی‌که به صورت متوالی، شاهد ارزش معاملات بالای ۶هزار میلیارد تومان در بازار نباشیم، به ‌نظر می‌رسد، روند و تحرکاتی مثبت در شاخص کل دور از انتظار باشد.

تاتاری تشریح کرد: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که عمده معامله‌گران بازار، با روند نوسانی بازار همراه شده و نوسان‌گیری می‌کنند، اما به‌ نظر می‌رسد شکست هر مقاومتی در شاخص کل سنگین و دشوار باشد. برای مثال، با توجه به اینکه مقاومت یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد پیش روی سهامداران قرار دارد و انتظار می‌رود شکستن این مقاومت دشوار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت بازار برای یک نوسان خوب آماده بوده و روند نوسانی آن پایدار خواهد بود. اما مقطع کنونی برای سهامدارانی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند، مقطع مناسبی بوده و می‌توانند با دید نوسانی معامله کنند.

تاتاری چشم اندازی از صنایع مختلف بورسی متصور شد و گفت: صنایع کوچکی مانند صنایع غذایی، دارویی، قندی و انبوه‌سازی که در یک سال گذشته بیشترین زیان و آسیب را دیده‌اند و در حال حاضر نیز با تعلل با روند بازار همراه می‌شوند، از نظر قیمتی، ارزنده‌تر هستند.

وی افزود: اما به دید نوسان‌گیری باید شاهد حجم معاملات خوبی در هر گروه باشیم تا بتوانیم برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها تصمیم بگیریم. از نظر بنیادی نیز به نظر می‌رسد، صنعت دارویی و غذایی روند خوبی در طی یکی دو سال آینده داشته باشد. پالایشی ها و فلزی ها نیز صنایع کم ریسکی بوده که می‌توانند مورد توجه فعالان بازار قرار گیرند. به‌طور کلی، سهامداران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در سهامی که ارزش بازار و معاملات بالایی دارند، از سود بازار منتفع شوند.