۰ نفر

یادداشت اختصاصی اقتصادآنلاین؛

بورس توجهی به مذاکره هم ندارد / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۱۶
کد خبر: 588473
بورس توجهی به مذاکره هم ندارد / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

بورس در هفته‌ای که گذشت مجددا در رکودی سنگین گرفتار بود و ارزش معاملات در کمتر از سه هزار میلیارد تومان ثبت شد. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان معتقدند تا برطرف نشدن ابهامات، اوضاع بهبود نخواهد یافت.

این هفته بازار یکی از کم رمق ترین  هفته های خود را به ثبت رساند. در بیشتر روزهای هفته ارزش معاملات خرد سهام زیر ۳ هزار میلیارد تومان بود. این نشان میدهد بازار همانطور که خریدار جدی نداشته فروشنده جدی هم ندارد. فعالان بازار به نقطه ایی رسیده اند که میدانند قیمت ها جذاب است میدانند بازار ارزنده است اما منتظر یک جرقه هستند تا دست به ماشه شوند و خرید ها را انجام دهند. این جرقه شاید خبر خوب خودرویی ها باشد که در روز چهار شنبه در اواسط بازار مخابره شد. افزایش قیمت خودرو بین ۱۵ تا ۳۰ درصد که هم خودرو و هم خساپا هردو در این زمینه اطلاعیه دادند. به نظر می آید که این افزایش نرخ بصورت پلکانی در ماه های آینده تکرار شود بطوریکه قیمت کارخانه و بازار آزاد بهم نزدیک شود و به این ترتیب دست واسطه گران و دلالان کوتاه شده و سود واقعی به تولید کنندگان و سهامداران آن شرکت ها برسد. این خبر بسیار خوب و اولین قدم در راه برداشته شدن قیمت ها دستوری بود که بازار هم واکنش مثبت به آن نشان داد و در روز چهارشنبه هم ارزش معاملات خرد سهام به بالای ۳ همت رفت و هم نسبت سرانه خرید به فروش حقیقی  بعد از چندین روز متوالی به بالای یک رفت که هر دو بارقه های امید برای بازار است هرچند به اصطلاح با یک گل بهار نمیشه!

در هفته گذشته اشاره کردم که مذاکرات یک مسیر پر چالش است و در آینده کوتاه امیدی به توافق نیست و همین طور هم شد. خوشبینی بسیار کوتاه مدت بود و با چالش های جدی ایی که درمسیر مذاکرات بوجود آمد دلار آزاد روند افزایشی به خود گرفت البته کسانی که در دور قبل مذاکرات در بازار  سرمایه فعال بودند به خوبی تجربه این مسیر  پرچالش و تاثیر آن را بر دلار میشناسند.

نکته قابل تامل آن است که رشد دلار در این هفته همگام با رشد شاخص کل نبود یعنی در واقع شاهد یک واگرایی بین شاخص کل و قیمت دلار آزاد بودیم. همبستگی مثبت بین شاخص کل و دلار بر هیچ کس پوشیده نیست و نیاز به اثبات ندارد. همه ما فعالان بازار معتقد هستیم که با رشد قیمت دلار بازار سهام هم باید رشد کند. 

در علم روانشناسی پدیده وجود دارد به نام  سازگاری محرک - پاسخ stimulus-response compatibility. یعنی بنابر تجربیات، ما به برخی محرک ها پاسخ های از پیش تعیین شده‌ایی داریم. زمانی که پاسخ متناسب با محرک نباشد فرد دچار هیجان منفی و  سردرگمی میشود.

بازار هم گویی این هفته دچار چنین سردرگمی ایی شده بود. چرا که متناسب با رشد قیمت دلار بازار سهام رشد نکرد و همین امر  باعث فلج تحلیلی فعالان بازار شد که نتیجه اش کاهش چشمگیر ارزش معاملات خرد سهام بود. 

به نظر می آید که به لحاظ دلاری بازار منتظر افزایش نرخ دلار نیمایی است. دلار نیمایی در حال حاضر ۲۳700 تومان است در حالیکه نرخ دلار در بازار آزاد به بالای ۳۱ هزار تومان رسیده و اختلاف معناداری بین این دو نرخ وجود دارد پیش بینی میشود که در بزودی شاهد افزایش نرخ دلار نیمایی باشیم و همین میتواند سیگنال مثبت و محرک قوی برای بازار سرمایه باشد.

 *پیش بینی هفته آینده* 

روز یکشنبه لایحه بودجه تقدیم مجلس میشود. این هفته خبرهای غیر موثق در مورد عدم افزایش غیر متعارف نرخ گاز و برق و آب صنایع به بازار آمد که امیدوار هستیم همین طور باشد  و لایحه بودجه تهدید جدی ایی برای صنایع بوجود نیاورد. بنابراین خبر مهم  و اثر گذار هفته  آینده بی شک اخبار مربوط به لایحه بودجه خواهد بود.

 *و اما نگاهی تکنیکالی به شاخص کل داریم:* 

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم محدوده ۱۳۱۰۰۰۰  الی ۱۲۸۰۰۰۰ هزار واحد محدوده حمایت ماژور در شاخص کل است که پیش بینی میکنیم به آن واکنش مثبت نشان دهد. زیرا گام ریزیش اخیر (CD) نسبت به گام صعود ما قبل خود(BC) شدت و شیب کمتری دارد و حالت فرسایش به خود گرفته  و همین طور وقتی دو گام نزولی آخر را با هم مقایسه میکنیم( (CD) و (AB) ) متوجه میشویم که شدت گام نزولی اخیر(CD) کاهش چشمگیر داشته است. این روند تکنیکالی را که در کنار ارزنده شدن قیمت سهام و کاهش چشمگیر P/E بازار قرار دهیم پتانسیل رشد را بیشتر از ریزش در میان مدت بازار میبینیم. 

اما برای بازه کوتاه یک هفته پیش بینی میشود که در روزهای ابتدایی هفته آینده شاهد افزایش تقاضا باشیم و اما در انتهای هفته شدت عرضه ها بیشتر شود. البته چون خبر بسیار مهم بودجه را داریم باید منتظر هر اتفاقی در بازار باشیم. چرا که بازار سرمایه به دلیل نقدشوندگی بالا همواره دچار فراز و نشیب های آنی و هیجانی میشود.

*کارشناس و فعال بازار سرمای