۰ نفر

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس؛

شرکت‌ های تامین سرمایه؛ بازیگران اصلی بازار بدهی / تامین مالی از طریق اوراق بالا رفته است

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۲
کد خبر: 585691
شرکت‌ های تامین سرمایه؛ بازیگران اصلی بازار بدهی /  تامین مالی از طریق اوراق بالا رفته است

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار داشت: در سال گذشته میزان انتشار اوراق شرکتی ۳۶ هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد متاسفانه از سال گذشته تا امسال کاهش یافته که برای ما قابل قبول نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، میثم فدایی در هشتمین نمایشگاه بانک بورس بیمه و خصوصی‌سازی با اشاره به بازار اوراق بدهی در بازار سرمایه اظهار داشت: بازیگر اصلی بازار بدهی شرکت‌های تامین سرمایه هستند.

وی با اشاره به گسترش و تعمیق بازار بدهی از سال ۹۲ تا به امروز گفت: در سال ۹۲ مانده اوراق بازار سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومان بود اما در حال حاضر اعداد بسیار متفاوت و بسیار افزایش یافته است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد:‌ امروز بازار سرمایه می‌تواند یک سری از سیاست‌ها را از جمله نحوه و حجم انتشار اوراق را تعیین کند و اعداد تامین مالی از طریق اوراق بالا رفته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حجم تامین مالی دولتی از طریق اوراق ۱۸۳ هزار میلیارد تومان بود گفت: در سال گذشته تامین مالی از طریق انتشار اوراق خزانه، سلف، اوراق مراهبه و اوراق منفعت به ۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسید که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مراهبه بود یعنی این رقم به صورت نقد برای دولت از بازار سرمایه تامین شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته میزان انتشار اوراق خزانه اسلامی ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرنظارت بر نهادهای مالی با اشاره به تامین مالی دولت در سال جاری از طریق بازار بدهی گفت: امسال دولت ۱۵۲ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق بدهی تامین مالی داشته که ۱۰۶ هزار میلیارد تومان آن مربوط به اوراق خزانه بوده و ۳۴ هزار میلیارد تومان سهم اوراق مراهبه است و ۱۱ هزار میلیارد تومان هم اوراق سلف منتشر شد به معنایی دیگر ۴۵ هزار میلیارد تومان این دو اوراق بوده که به صورت نقد از بازار خارج شده است.

فدایی با اشاره به تامین مالی شهرداری‌ها از طریق بازار بدهی اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف ما در این زمینه است که شهرداری‌ها در این زمینه امسال فقط موفق به تامین مالی ۸۶۰ میلیارد تومانی از بازار سرمایه بودند در حالی که این عدد در تمام دنیا اعداد بالایی است و مارکت بسیار گسترده‌ای دارد.

وی با اشاره به حجم انتشار اوراق شرکتی اظهار داشت: در سال گذشته میزان انتشار اوراق شرکتی ۳۶ هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد متاسفانه از سال گذشته تا امسال کاهش یافته که برای ما قابل قبول نیست.

فدایی درباره مانده اوراق بدهی در بازار سرمایه اظهارداشت: در سال ۹۹ اوراق دولتی ۲۷۵ هزار میلیارد تومان بوده که امسال تا به امروز به ۳۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی شاهد رشد ۱۳۰ درصدی د ر این آمار هستیم که البته بخشی عمده‌ای از آن ۱۷۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به اسناد خزانه اسلامی است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی تاکید کرد: مکررا به وزارت اقتصاد اعلام کردیم مهمترین آسیبی که خزانه اسلامی به بازار وارد می‌کند انتشار بدون رکن بازارگردان است و سیگنالی که اسناد خزانه به بازار سرمایه می‌دهد بسیار اثرگذار است.

مدیرنظارت بر نهادهای مالی افزود: وقتی اسناد خزانه را به دست پیمانکاران می‌دهیم و آنها با تورم دو رقمی مواجه می‌شوند توجی به نرخ اوراق ندارند گاها برای پیمانکاران در فروش اوارق نرخ ۲۶ درصد و ۳۰ درصد تفاوتی ندارد. بنابراین معتقدیم مارکت اسناد خزانه بلوغ یافته نیست.

فدایی درباره اوراق مراهبه و اوراق مشارکت‌هایی که دولت منتشر می‌کند گفت: فرضیه اشتباهی از سال ۹۶ در حال انجام است که این اوراق بدون بازار گردان متعهد پذیره نویس منتشر می‌شود که یک نقطه ضعفی است و آن را به حدی رواج دادند که امروز نرخ بهره مورد انتظار صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نرخی که دولت اعلام می‌کند بالاتر رفته است و شاهد عرضه‌های غیرموفق هستیم.

فدایی تاکید کرد:‌به وزارت اقتصاد اعلام کردیم که فرآیند انتشار اوراق دولتی از لحاظ سازوکار یا ارکان نباید تفاوتی با انتشار اوراق شرکتی داشته باشد در غیر این صورت تامین مالی‌ها با مشکل برخورد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به حجم معاملات اوراق بدهی در بازار سرمایه گفت: از ابتدای امسال مجموع حجم معاملات اوراق بدهی در بورس و فرابورس ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان بوده که از این عددد ۱۳۷۳ هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات عمده است.

وی افزود: همچنین حجم معاملات بلوکی در بورس ۱۷ هزار میلیارد تومان و در فرابورس ۱۰ هزار میلیارد تومان بوه است همچنین مجموع اوراق خرد در بورس ۴ هزار میلیارد و در فرابورس ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به کاهش انتشار اوراق شرکتی گفت: در حالی که در سال گذشته انتشار اوراق شرکتی ۵۲ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان بوده امسال به ۵۲ هزار میلیارد رسیده است که این کاهش حجم معاملات برای ما قابل قبول نیست.

فدایی گفت:‌ در سال گذشته مانده اوراق بدهی برای شهرداری‌ها ۵۷۵۰  میلیارد تومان بوده که امسال به ۶۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.