۰ نفر

کارنامه بورسی دولت، منتقدان زیادی دارد

۸ آذر ۱۴۰۰، ۷:۵۶
کد خبر: 585255
کارنامه بورسی دولت، منتقدان زیادی دارد

دیروز کاربران شبکه‌‌‌ اجتماعی توییتر با دست به دست کردن اسکرین‌ شاتی از پشت هم قرار گرفتن تیتر این جلسات، اکثرا انتقاد های تند و تیزی به جلسات سران قوا کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، «تاکید سران قوا بر اقدامات اجرایی جهت حل مشکلات اقتصادی»، «تاکید بر هماهنگی اقدامات اجرایی برای حل مشکلات اقتصادی»، «تاکید بر تداوم تلاش هماهنگ سه قوه برای بهبود معیشت مردم»، «همکاری هرچه بیشتر قوا برای حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم.» اینها تیتر خبر جلسه سران قوا از شنبه ۱۵ آبان‌‌‌ماه تا شنبه ۶ آذرماه بود که در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منتشر شده بوده است.

دیروز کاربران شبکه‌‌‌ اجتماعی توییتر با دست به دست کردن اسکرین‌شاتی از پشت هم قرار گرفتن تیتر این جلسات، اکثرا انتقادهای تندوتیزی به جلسات سران قوا کردند. برخی از این کاربران به این موضوع در نوشته‌‌‌هایشان پرداختند که سران سه قوه هر هفته با یکدیگر دیدار می‌کنند و بر حل مشکلات اقتصادی تاکید می‌کنند اما دستاوردی که این جلسات دارد فقط یک تیتر و عکس یادگاری در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و دیگر خبرگزاری‌‌‌هاست و این جلسات گره‌‌‌ای از گره‌‌‌های اقتصادی و معیشتی مردم باز نکرده است.

برخی از آنها همچنین درباره این مساله نوشتند که هفته‌‌‌هاست این روند یعنی همین جلسات سران قوا  ادامه دارد و آنها مدام بر حل مشکلات اقتصادی مردم تاکید کرده‌‌‌اند اما در واقعیت و زندگی روزمره مردم خبری از حل مشکلات اقتصادی نیست. در این میان برخی از کاربران هم به سخنرانی‌‌‌های رییس دولت سیزدهم پرداختند که در صحبت‌‌‌هایش این موضوع را مطرح می‌کند که مشکلات مردم را می‌‌‌داند و اقدام به رفع آنها خواهد کرد اما در عمل  هر روزی که می‌‌‌گذرد شرایط از روز قبل دشوارتر شده است.

مساله‌ای که کاربران این بار در نوشته‌‌‌هایشان به آن‌‌‌ پرداختند، نقطه اشتراکی با انتقادهایی که در یکی دو سال پایان عمر دولت دوازدهم در توییتر مطرح می‌شد داشت. این اشتراک از این قرار است که از دیدگاه کاربران عصبانی و منتقد از وضع اقتصادی موجود، مسوولان در سیاره‌‌‌ای دیگر زندگی می‌کنند و مردم در سیاره‌‌‌ای دیگر.

برای همین هم هست که مشکلات اقتصادی مردم حل نمی‌شود و روزبه‌روز به تعداد آن اضافه می‌شود. این انتقاد و کنایه در سال‌های پایانی عمر دولت دوازدهم در توییتر  فراوان  مطرح می‌شد و حالا بار دیگر در حال تکرار شدن است. مساله دیگر در این وجهه اشتراکات این است که مشکلات اقتصادی و معیشتی و انتشار اخبار سرقت، تجمع‌‌‌، گرانی‌‌‌ها، کمبود‌‌‌ها و... نه فقط توسط کاربران فعال در شبکه اجتماعی توییتر پیگیری می‌‌‌شوند بلکه توسط کاربران عادی که روزانه پیگیر اتفاقات نیستند هم در توییتر و هم در اینستاگرام پیگیری می‌‌‌شوند و همین موضوع به افزایش انتقاد از دولت سیزدهم دامن می‌‌‌زند. مثال این موضوع را می‌توان در زمان‌‌‌هایی که ابراهیم رییسی سخنرانی دارد مشاهده کرد.

او وقتی در صحبت‌‌‌هایش از مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم صحبت می‌کند یا از صادرات و واردات و در کل مسائل اقتصادی حرف می‌‌‌زند، فضای توییتر فارسی در اکثر موارد به سمت انتقاد و کنایه به رییس دولت سیزدهم می‌رود.  کاربران زیادی در قسمت نظرات توییت ابراهیم رییسی، از بورس، دلار، گرانی‌‌‌ها و بیکاری‌‌‌ها نوشتند. نوشته‌‌‌هایی که باعث ایجاد بحث‌وجدل‌‌‌هایی هم بین مردم منتقد و طرفداران دولت سیزدهم شد. برای مثال یکی از کاربران توییتر در قسمت نظرات صفحه منتسب به رییس دولت سیزدهم این پرسش را مطرح کرد که از اولین وعده‌‌‌ای که به مردم قبل از انتخابات دادید و درباره بورس بود، چه خبر؟

اما چند دقیقه از انتشار این توییت نگذشته بود که کاربران طرفدار دولت سیزدهم در توییتر شروع به حمایت از ابراهیم رییسی و نفی وعده‌‌‌ای که او پیش از برگزاری انتخابات سیزدهم داده بود، کردند. آنها به این موضوع در نوشته‌‌‌هایشان می‌‌‌پرداختند که وضعیت امروز بورس و گرفتاری‌‌‌های سهامداران نتیجه مدیریت دولت‌‌‌های یازدهم و دوازدهم است. حالا هم نمی‌توان توقع داشت که کم‌‌‌کاری‌‌‌های آن مسوولان را در مدت زمان کوتاهی که از عمر دولت سیزدهم می‌‌‌گذرد، رفع کرد.

با این حال برخی از این حامیان نیم‌‌‌نگاهی انتقادی به تیم اقتصادی دولت هم داشتند و اینطور می‌‌‌نوشتند که هرچند از تیم اقتصادی توقع همه‌جانبه نگری بیشتر و رفتارهای تک بُعدی کمتر، مورد انتظار بود، اما در نهایت این جمله را هم اضافه می‌کردند که مردم باید صبوری کنند. در نقطه مقابل ماجرا هم کاربران منتقد خطاب به این افراد این سوال را مطرح می‌کردند که آیا ابراهیم رییسی از ابتدا نمی‌‌‌دانست که وضعیت بورس در چه حالی است که آن همه وعده و شعار درباره بورس و سهامداران داد. و خب، مثل اکثر اوقات که در توییتر اتفاق می‌‌‌افتد، کاربران حامی دولت سیزدهم، افزایش انتقادها از عملکرد اقتصادی دولت و سیاسی شدن بورس را به گردن دولت دوازدهم و رسانه‌‌‌های خارج از کشور انداختند و نوشتند که تمام هدف از این انتقادها، زیر سوال بردن عملکرد دولت سیزدهم در تمام حوزه‌‌‌هاست.

در میان این صحبت‌‌‌ها هم برخی از کاربران برای این دسته از حامیان دولت سیزدهم، درباره تجمع جانبازان و ایثارگران در اعتراض به معوقات و مطالباتشان مطالبی می‌‌‌نوشتند و از آنها می‌‌‌‌‌‌خواستند که نظرشان را درباره این موضوع هم مطرح کنند.

رضا خانکی

فعال بازار سرمایه

سرمایه‌گذاری جسورانه یا Venture Capital رو سرمایه‌گذاری در فضای عدم قطعیت می‌گویند. یعنی در اقتصادی که پارامترهایش نسبتا قابل پیش‌بینی است به امید گرفتن بازدهی بالاتر ریسک بیشتری میکنی و طبیعتا انتظار بازدهی بالایی داری. وضعیت بازارهای عادی ما در ایران جوری شده که همشون Venture شده.