۰ نفر

در گفت‌وگو با یک کارشناس بررسی شد؛

حمایت شاخص کل بورس کجاست؟ / مقاومت؛ یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد

۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵
کد خبر: 584393
حمایت شاخص کل بورس کجاست؟ / مقاومت؛ یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد

تحلیلگر تکنیکال بورس گفت: اگر شاخص کل بورس به زیر محدوده یک میلیون و ۳۸۰هزار واحد برسد، نماد‌های ارزنده بازار با فشار فروش مواجه می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، آراد پور کار کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس تهران گفت: با توجه به تصویر اول، شاخص کل در تایم فریم روزانه خط روند نزولی خود را شکسته، پولبکی به خط روند نزولی زده و به سمت بالا حرکت کرده است، اما این شاخص طی دو روز گذشته  با کندل های منفی  به سمت پایین حرکت کرده و نتوانسته خودش را بالای خط کیجونسن تثبیت کند.

1

او با بیان اینکه شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۳۷۹ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد دارای یک سطح حمایتی کلیدی است گفت: حال اگر شاخص کل به زیر این محدوده حمایتی حرکت کند نمادهای ارزنده در معرض عرضه بیش از حد قرار می‌گیرند و قیمت نمادها پایین‌تر از ارزش ذاتیشان می‌رود.همچنین کیجونسن و ابر کومو در سیستم تحلیل ایچیموکو می توانند به عنوان مقاومت‌های شاخض کل باشد، ولی کلیدی ترین مقاومت این شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد است.
 
این کارشناس بازار سرمایه در تحلیل شاخص هم وزن بورس گفت: با توجه به تصویر شماره دو شاخص کل هم وزن طی تایم فریم هفتگی در یک کانال خنثی قرار دارد و شاخص حدود ۵ بار به سقف و کف این کانال واکنش نشان داده است. شاخص هم وزن از کف کانال به سمت بالا برگشته، ولی هنوز گارد صعودی به خودش نگرفته است.

2

او با بیان اینکه مقاومت اول شاخص هم وزن در سطح ۴۱۵ هزار تا ۴۲۷ هزار واحد قرار دارد، گفت:  مقاومت دوم این شاخص  در محدوده  ۴۶۹ هزار تا ۴۷۴ هزار واحد است.

پورکار گفت:  شاخص کل فرابورس نیز روند نزولی خودش را به سمت بالا شکسته و محدوده حمایتی کلیدی ۱۹ هزار و ۷۹۱ واحد  تا ۲۰ هزارو ۲۰۱ واحد را  روبروی خود دارد. این شاخص طی معاملات چند روز گذشته به محدوده ۲۰هزار و ۲۰۱ واحد نفوذ کرده و در حال حاضر زیر محدوده  ۲۰ هزار واحد قرار دارد.

او گفت: خط کیجونسن هنوز شکسته نشده و اگر شاخص کل فرابورس بخواهد بالای ۲۰ هزار و ۲۰۱واحد خودش را تثبیت کند باید خط کیجونسن ( خط آبی در عکس) را به سمت بالا بشکند. بنابراین اولین مقاومت کلیدی  شاخص فرابورس محدوده ۲۱ هزار و ۵۳۳ واحد است و بعد از آن می تواند به سقف قبلی خودش برسد.

3

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش نرخ دلار سنا (نرخ تسعیر ارز شرکت‌های صادارتی) می‌تواند روند تکنیکالی تمامی شاخص‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: اگر نرخ  دلار از کانال ۲۳ هزار تومانی به کانال ۲۴ هزار تومانی افزایش پیدا کند، شک مثبتی به تمامی شاخص‌ها خواهد داد،  بنابراین اگر دلار سامانه سنا ۵۰۰ یا ۶۰۰ تومان به سمت بالا حرکت کند می تواتد یک محرک برای رشد شاخص‌ها محسوب شود.

پورکار در پایان افزود: روش مورد استفاده در این تحلیل تکنیکال، سیستم معاملاتی ایچیموکو  به همراه ترکیب با خطوط حمایتی  و مقاومتی است.