۰ نفر

اقتصاد آنلاین در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد؛

طرح بزرگ دولت، به بورس آسیب می زند؟ / پای بورس کالا در میان است

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۰۱
کد خبر: 576432
طرح بزرگ دولت، به بورس آسیب می زند؟ / پای بورس کالا در میان است

دو کارشناس بازار سرمایه، ضمن اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال، به تاثیرات اجرای آن بر بازار پرداختند و نظرات متفاوت خود را بیان کردند.

اقتصاد آنلاین سهیل بانی؛ سید ابراهیم رئیسی، پیش از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری ایران، مسکن را یکی از دغدغه‌های بزرگ مردم نامیده و قول ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، در دوره نخست ریاست جمهوری خود را داد. از منظر کارشناسان این پروژه به قدری بزرگ است که می‌تواند بسیاری از حوزه‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد؛ یکی از این حوزه‌ها، بازار سرمایه بوده که ممکن است محلی برای فرود آمدن ترکش‌های ناشی از اجرای طرح چهار میلیون مسکن در چهار سال باشد و یا اینکه در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، به عنوان تجربه‌ای خوشایند در اذهان سهامداران بورسی نقش ببندد.

حمایت از بورس یا سرکوب قیمت‌ها؟

نیما آگاهی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به این نکته که طرح مسکن زوایای متفاوتی دارد گفت: آنچه از رفتار دولت و افراد نزدیک به دولت می‌توان متوجه شد، این است که قصد متولیان، سرکوب قیمت‌ها با اتکا به الگوی قیمت‌گذاری دستوری است. این دسته از مسئولان به طور علنی اعلام کرده‌اند قیمت‌های بورس کالا را به رسمیت نمی‌شناسند و از آن‌ها به عنوان گرانی سیمان و فولاد یاد می‌کنند.

آگاهی افزود: اگر این سیاست‌ها عملی شوند، بیشتر به بورس آسیب می‌زنند تا اینکه منفعتی به آن برسانند. بنابراین، در شرایط فعلی این موضوع برای بازار ریسک بزرگی به‌شمار می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه، در ادامه عنوان کرد: بهترین کار در این شرایط، مطالبه‌گری از دولت است تا پرونده قیمت‌گذاری دستوری را برای همیشه ببندد، زیرا بازار به درک کافی برای قیمت‌گذاری به واسطه عرضه و تقاضا رسیده است.

رونق ابزار‌های مالی با اجرای پروژه  مسکن حمایتی

محمدرضا آرام‌بنیار کارشناس بازار سرمایه، نظری متفاوت از آنچه پیشتر به آن اشاره شد دارد؛ آرام‌بنیار در این‌ زمینه به اقتصاد آنلاین گفت: هر روش یا ابزار جدید برای تامین مالی، بازار خاص خودش را دارد و این پروژه نه تنها اثر منفی روی بورس ندارد، بلکه می‌تواند موجب رونق ابزار‌های مالی شود.

این کارشناس، صندوق‌های زمین و ساختمان را بهترین روش برای تامین مالی پروژه مسکن حمایتی خواند و افزود: می‌توان ابزارهای مورد اشاره بورسی را با توجه به هر منطقه و در قالب‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعریف کرد. به این ترتیب سرمایه‌های خرد برای تامین مالی این پروژه، در صندوق‌های زمین و ساختمان تجمیع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دولت از این برنامه حمایت کند، می‌تواند پس‌اندازها و منابع مالی خرد را جمع‌آوری کرده و از آن استفاده کند.

استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا

آرام بنیار در پایان خاطرنشان کرد: برای تامین مصالح ساختمانی این پروژه، از جمله سیمان و فولاد، بورس کالا می‌تواند در اولویت قرار گیرد. از طرف دیگر شرکت‌های تولید کننده سیمان و محصولات فولادی، می‌توانند اوراق سلف موازی منتشر کنند و تولیدات خود را به صورت اعتباری به شرکت‌های انبوه‌سازی بفروشند.