۰ نفر

وزیر اسبق صمت مطرح کرد؛

امکان شناسایی موجودی کالاها با اطلاعات بورس کالا و سامانه انبارها

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۴۵
کد خبر: 563238
امکان شناسایی موجودی کالاها با اطلاعات بورس کالا و سامانه انبارها

مهدی غضنفری می گوید: مکانیزم‌های بازار دارای نوعی پویایی هستند که در پیِ آن تغییراتی حاصل می‌شود ولی اگر این مکانیزم‌ها را نشناخته و اقدام به هدایت آن نکنیم، با دستورات نیز هیچ مشکلی حل نخواهد شد؛ به عبارتی اگر یک تولیدکننده اجازه بالارفتن قیمت محصول را ندهد، در حقیقت سیگنالی به سرمایه‌گذار می‌دهد که نباید در این راستا سرمایه‌گذاری کند چراکه اجازه سودبری را به او نمی‌دهد. به عقیده مهدی غضنفری یکسری افزایش قیمت‌ها ناشی از آشفتگی کنترل موجودی در بازار است که این کمبودها از طریق اطلاعات بورس کالا و سامانه انبارها قابل‌شناسایی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  کالا خبر، مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت، تنظیم بازار در پی کمبود کالای اساسی نظیر برنج و روغن را تنها با وفور کالا شدنی و قابل‌اجرا دانست و با اشاره به مصوبه‌ای که به تثبیت قیمت‌ها انجامید ولی در ادامه قیمت‌ها روی پله صعود قرار گرفت، اظهار کرد: این سیاست همچون بیماری بود که درجه دمای بالایی دارد ولی دکتر به او اعلام می‌دارد که اجازه نمی‌دهم این تب بالاتر رود و تو را تنبیه می‌کنم.

وی افزود: مکانیزم‌های بازار دارای نوعی پویایی هستند که در پیِ آن تغییراتی حاصل می‌شود ولی اگر این مکانیزم‌ها را نشناخته و اقدام به هدایت آن نکنیم، با دستورات نیز هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

به گفته غضنفری قیمت‌های بازار باید سیگنال‌های مناسبی به تولیدکننده و مصرف‌کننده بدهد و به همین جهت اگر سیگنال اشتباه باشد، بازار دچار آشفتگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک تولیدکننده اجازه بالارفتن قیمت محصول را ندهد، در حقیقت سیگنالی به سرمایه‌گذار می‌دهد که نباید در این راستا سرمایه‌گذاری کند چراکه اجازه سودبری را به او نمی‌دهد.

غضنفری با بیان اینکه یکسری افزایش قیمت‌ها ناشی از آشفتگی کنترل موجودی در بازار است و از طریق بورس کالا و سامانه انبارها قابل‌شناسایی است، افزود: برخی از افزایش قیمت‌ها نیز ناشی از تلاطم و کمبودهای ارزی در اقتصاد کلان است که مکانیزم خاص خود را دارد و با کنترل یا افزایش موجودی قابل مدیریت نمی‌باشد.

این تحلیلگر حوزه اقتصادی ادامه داد: برخی رویکردها ریشه‌های ارزی دارد و در قالب کالای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی قابل صادرات است و بایستی به ارزآوری منتج گردد.

غضنفری با اعلام اینکه با کاهش ارز در بازار، موجب بالارفتن طبیعی قیمت خواهد شد، خاطرنشان ساخت: کالاهای قابل تجارت در چنین شرایطی با افزایش قیمت روبه‌رو شده و همین امر از کنترل بخش توزیع خارج می‌گردد.

گاه نوسان یا کمبود کالا نظیر مرغ و برنج و روغن با افزایش مواجه می‌شود که در سطح خرده‌فروشی و تنظیم بازار قابل مدیریت است و از طریق وفور کالا نیز به‌راحتی حل می‌شود.

این کارشناس حوزه سیاسی راهکار دیگر را تنظیم گلوگاه‌ها عنوان کرد و گفت: همه این موارد در سطح خرد و توزیع، قابل مدیریت است.