۰ نفر

اظهارات مقامات اقتصادی و افت بورس

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۲۷
کد خبر: 561768
اظهارات مقامات اقتصادی و افت بورس

با توجه به‌اینکه اغلب نماد‌های معاملاتی تقریبا در رالی اخیر بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد رشد قیمتی را تجربه کردند، بنابراین نیاز به‌استراحت و اصلاح قیمتی در بازار سهام وجود داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمید فاروقی؛ کارشناس بازار سرمایه در دنیای اقتصاد نوشت : در واقع این اصلاح با توقف رشد نرخ دلار و سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌ایران و گمانه‌زنی درباره استارت مجدد مذاکرات همراه شد. افت قیمتی سهام در معاملات روز گذشته دلایل دیگری هم دارد.

اینکه  سرمایه‌گذاران در انتظارند تا مشاهده کنند دولت جدید، وزرا، معاونان و مدیران پس از روی‌کار‌آمدن با چه رویکردی اقدام به‌تصمیم‌گیری خواهند کرد. موضوع قیمت‌گذاری دستوری یکی از عواملی است که اکنون جزو نگرانی‌های  سرمایه‌گذاران قرار دارد.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که با توجه به‌تجربه سال گذشته در حوزه قیمت‌گذاری دستوری و لطمه‌ای که اهالی بازار سرمایه از این مهم دیدند آیا این رویکرد اقتصادی در دولت جدید هم  ادامه خواهد یافت یا خیر؟ به‌نظر می‌رسد‌ سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که ابتدا صبر کنند تا رویکرد و نگاه دولت در حوزه اقتصاد، برخورد با شرکت‌ها و مسائل مربوط به‌صنایع مختلف از جمله بحث قیمت‌گذاری دستوری مشخص شود. در حال‌حاضر با وجود اینکه یک رشدی را تجربه کرده‌ایم، باید اجازه داد تا بازار استراحت زمانی داشته باشد. اگر رویکرد دولت به‌سمت و سوی دخالت و قیمت‌گذاری دستوری نرود، پس از یک استراحت قیمتی و زمانی مجددا می‌توان شاهد بازگشت شرکت‌هایی که از پتانسیل بنیادی برخوردارند، بود.متاسفانه افرادی که چندان تخصصی ندارند، اظهارنظرهایی می‌کنند که همین سخنان دستاویزی می‌شود تا در بازار سهام شاهد افت و خیز و نوسان در قیمت سهام باشیم.

موضوع ایجاست که نمی‌توان به‌اظهارنظرهای افرادی که درباره قیمت‌گذاری دستوری مبنی بر اینکه قیمت سیمان و آهن باید ارزان شود، اکنون وزن داد، چراکه هنوز زمان لازم برای اینکه تیم اقتصادی دولت به‌جمع بندی برسد، صرف نشده است. بنابراین اظهارنظر این افراد بعضا می‌تواند شخصی باشد و  سرمایه‌گذاران هم نباید این موارد را ملاک تصمیمات خود قرار دهند.تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری دستوری همیشه برای اقتصاد کشور زیانبار بوده است.