۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به مهم ترین اخبار بورسی این هفته

۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۰۳
کد خبر: 551371
نگاهی به مهم ترین اخبار بورسی این هفته

در این گزارش اخبار مهم بورسی هفته بررسی شده و به آخرین اخبار سهام عدالت، بورس کالا، بورس، فرابورس و تغییرات اخیر آن اشاره می‌شود.

اقتصاد‌آنلاین-سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام، در پی سبزپوشی‌ها و بهبود شرایط، شاهد چهار روز سبز و یک روز قرمز بود و شاخص کل بورس تهران، رشدی ۹۰هزار واحدی را تجربه کرد. اخبار جدیدی در رابطه با عرضه سیمان و خودرو در بورس کالا، منتشر شد. همچنین تحولاتی در بورس تهران، فرابورس و بورس کالا رخ داد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

ارزش سهام عدالت به چقدر رسیده است؟

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۷۲هزار تومان و ۲۴ میلیون و ۶۲۳هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۴۳هزار تومان رسیده است.

چرا برای برخی از سهامداران سود سهام عدالت واریز نشد؟

محمدرضا پوررضایی، مشاور اجرایی سهام عدالت گفت: در ابتدا باید گفت که دو مرحله سود سهام عدالت برای حدود ۹۹درصد از مشمولان واریز شده است و سهامداران تا کنون ۵۰درصد مرحله اول، ۴۰درصد مرحله دوم سود را دریافت کردند و ۱۰درصد باقیمانده مربوط به دو شرکت بورسی است که هنوز به تعهدات خود عمل نکردند.

به گفته او عده‌ای هستند که هر چند در سامانه سجام ثبت نام کرند اما به دلایلی موفق دریافت سود سهام عدالت نشده‌اند. این افراد به دلایلی از جمله مسدودیت حساب، بسته شدن حساب به دستور قضایی،‌ حساب مشترک، یکطرفه شدن حساب و ... نمی‌توانند سود را برداشت کنند.

همچنین او اشاره کرد: سهامداران نگران نباشند اگر تاکنون موفق به دریافت دو مرحله سود سهام عدالت نشده‌اند و مشکلاتی از این جنس دارند، سود سهام عدالت در حساب بستانکاری آنها منظور و ذخیره می‌شود.

ثبات بازار سرمایه اولویت فوری رییس دولت سیزدهم

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در مراسم تنفیذ ثبات بازار سرمایه و بورس را به عنوان اولویت فوری دولت اعلام کرد. او در سخنان خود، کسری بودجه، بازار سرمایه و ثبات در بازار سرمایه، کنترل تورم و گرانی و کرونا را از مسائل فوری و ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به موضوع و مسئله آب و برق و بسیاری از نیازمندی‌هایی که امروز وجود دارد، ضمن خسته نباشید به همه دولتمردان دولت دوازدهم، اما کارهایی بسیاری وجود دارد که از امروز و با نگاه به مسائل پیش‌رو، برنامه تحول آنی، فوری و کوتاه مدت برای آنها تنظیم شده که با داشتن حدود ۱۰ مساله محوری، دولت برای آن اقدام خواهد کرد.

مرکز پاسخگویی تخصصی سمات راه‌اندازی شد

فهیمی، مدیرعامل سمات گفت: با توجه به این که مرکز پاسخگویی ۱۵۶۹، به عنوان یک برند و نماد پاسخگویی تخصصی شناخته شده، حال با راه‌اندازی یک واحد تخصصی در این مرکز برای پاسخگویی به سوالات، سهامداران بازار سرمایه می‌توانند در حوزه امور مربوط به سهامداران و معاونت عملیات «سمات» از جمله «اصلاح مشخصات، وضعیت دارایی، وضعیت فریز، فرایندهای مربوط به سبدگردان» و همچنین امور مربوط به معاونت حقوقی سمات از جمله «انتقال سهام متوفی به وراث، فرایند توقیف و توثیق اوراق بهادار» با داخلی‌های ۲ و ۳ مرکز تماس ۱۵۶۹ تماس حاصل نمایند.

تسهیلات پرداخت شده به کارگزاری‌های بورس چقدر است؟

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: بخشنامه اعطای تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری پیش از این نیز از سوی بانک‌ها اجرا می‌شد که برای مدتی ممنوع شد. به گفته او در راستای حمایت از بازار سرمایه اجرای این بخشنامه بلامانع شد که برای اعلام میزان تسهیلات پرداختی به کارگزاری‌های باید به بانک‌ها از سوی شورای هماهنگی بخشنامه زده شود که اعلام آن تقریبا یک هفته زمان می‌برد.

احراز هویت ۱۱۲هزار سهامدار در تیرماه در سامانه سجام

بر اساس اطلاعات گزارش ماهانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در تیر ماه امسال، تعداد ۸۹ هزار و ۱۲۰ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۱۱۲ هزار سهامدار در این ماه به ۱۱۲ هزار و ۲۶۳ مورد رسیده است.

تعداد نفرات ثبت نام شده در سامانه «سجام» در چهارمین ماه سال به تفکیک هر استان حاکی از آن است که ۵ استان «تهران با ۱۸هزار و ۸۸۰ مورد، اصفهان با ۶هزار و ۳۸۷ مورد، خوزستان با ۶هزار و ۲۵۳ مورد، کرمان با ۶هزار و ۲۲۷ مورد و خراسان رضوی با ۵هزار و ۷۸۹ مورد» در صدر بیشترین ثبت نام شده‌ها در کل کشور قرار دارند.

فعالیت سیمانی‌ها ‌و فولادی‌ها تا اطلاع ثانوی مطابق توافقات قبلی

جدیدترین اطلاعیه شرکت توانیر بیانگر این است که اعتراض‌ها، درخواست‌ها و پیشنهادهای انجمن‌های فولادی، کارخانه‌های تولیدکننده سیمان و حتی پیگیری‌ها، جلسات و درخواست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت موثر واقع نشده و با توجه به استمرار گرمای هوا، فعالیت صنایع مذکور تا اطلاع ثانوی مطابق توافقات قبلی ادامه خواهد داشت.

۳۰ شرکت در انتظار بورسی شدن

مجید نوروزی، معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس گفت: پرونده ۳۰ شرکت برای طرح در جلسه هیأت پذیرش در دست بررسی و تکمیل مدارک و مستندات است. علاوه بر این پرونده ۱۴ شرکت در جریان درج و ۸ شرکت نیز در حال انجام اقدامات لازم جهت عرضه اولیه هستند. به گفته او از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۴ شرکت در بورس تهران پذیرش، ۵ شرکت درج و ۷ شرکت عرضه شده‌اند. 

نوروزی گفت: شرکت‌های مختلفی جهت عرضه اولیه سهام خود در حال تکمیل مدارک و مستندات مربوطه هستند. این شرکت‌ها در صنایع متعددی از قبیل پتروشیمی، لیزینگ، آرایشی و بهداشتی، فولاد، تولید گوشت مرغ، سرمایه‌گذاری، سیمان، گروه مالی، تولید برق و ... فعالیت می کنند.

درج چهار نماد جدید در فرابورس

در هفته‌ای که گذشت نماد شرکت خالص‌سازان روی زنجان در بازار دوم فرابورس و گروه فلزات اساسی با نماد فخالص، نماد شرکت سوژمیران در بازار اول فرابورس و گروه فلزات اساسی با نماد فسوژ، نماد شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری توسعه و تجارت هیرمند در تابلو زرد فرابورس و گروه سرمایه‌گذاری‌ها با نماد بهیر، نماد شرکت دلیجان طلایی شکوه پارس در تابلو زرد فرابورس و گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با نماد حشکوه درج شد.

دستورالعملی برای احیای صنایع و پروژه‌‌های اقتصادی کشور

حجت اسماعیل زاده، معاون پذیرش شرکت فرابورس ایران گفت: «دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه در شرف تاسیس»، سرمایه‌های خرد و اندک سرمایه‌گذاران را در پروژه‌های اقتصادی کلان کشور به کار می‌گیرد و افزون بر اینکه توسعه و عمران را در پی دارد، به احیای پروژه‌ها و صنایع نیز می‌انجامد.

به گفته او این دستورالعمل به توسعه بازار اولیه به معنای واقعی کمک می کند، زیرا در همان ابتدای تأسیس و به روش پذیره نویسی امکان مشارکت و سرمایه گذاری را فراهم می‌کند. همچنین این دستورالعمل شامل شرکت پروژه هایی می‌شود که به شکل سهامی عام تشکیل می‌شوند و حداقل سرمایه آن باید ۵ هزار میلیارد ریال باشد. از مبلغ سرمایه یاد شده حداقل نصف سرمایه مذکور توسط مؤسسین تعهد و تأدیه می‌شود.

امضای تفاهم‌ نامه همکاری میان بورس‌ های تهران و تاجیکستان

مدیران عامل بورس اوراق بهادار تهران و بورس آسیای میانه (تاجیکستان) سند همکاری مشترک امضا کردند. بر اساس تفاهم‌نامه یاد شده، بورس‌های دو کشور در راستای مقررات بازار‌های سرمایه خود به تبادل تجارب و توسعه بازار‌ها می‌پردازند. این امر زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت ذینفعان و فعالان اقتصادی دو کشور را تسهیل می‌کند.

فرآیند تحویل نخستین قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا اعلام شد

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس سررسید مرداد ماه۱۴۰۰ را اعلام کرد.

در این اطلاعیه اشاره شده است که کلیه مشتریان فروشنده تا آخرین روز معاملاتی یعنی ۲۰ مرداد ماه زمان دارند تا اقدام به تامین واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس در کد سهامداری خود کنند. از این رو به ازای هر موقعیت تعهدی باز فروش در قرارداد آتی باید ۱۰۰۰ واحد سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس تامین شود. مشتریان خریدار نیز باید حداکثر تا ۱۵ دقیقه پس از اتمام بازار در روز چهار شنبه ۲۰ مرداد اقدام به تأمین وجه ارزش قرارداد متناسب با تعداد موقعیت های تعهدی باز در حساب عملیاتی خود کنند و گواهی آمادگی تحویل را مطابق مهلت تعیین شده در مشخصات قرارداد ارائه کرده باشند.

فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره سررسید مردادماه چگونه است؟

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای زمان انجام فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره سررسید مرداد ماه۱۴۰۰ را اعلام کرد. در این اطلاعیه اشاره شده است که صرفا آن دسته از دارندگان موقعیت فروش امکان ورود به فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره را دارند که مطابق قوانین و مقررات مالیاتی کشور در سامانه نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده باشند. از این رو کارگزار فروشنده موظف است حداکثر تا سه روز کاری قبل از آخرین روز معاملاتی یعنی روز ۱۳ مرداد ماه لیست مشتریان فروشنده دارای گواهینامه ثبت نام نظام مالیات بر ارزش افزوده را به همراه مدارک مربوطه به بورس ارسال کند.

همچنین کلیه مشتریان فروشنده موظفند دو روز کاری قبل از سررسید مرداد ماه ۱۴۰۰ یعنی روز شنبه ۱۶ مرداد ماه و براساس تعیین وقت قبلی اقدام به تحویل نقره به باجه معرفی شده از سوی بانک آینده شعبه مستقبل مرکزی، کنند. تحویل نقره نیز به صورت ۱۰۰ گرم یا مضربی از ۱۰۰ گرم خواهد بود.

بورس کالا

پذیرش دو محصول «فباهنر» و «شپنا» در بازار فرعی بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه ای از پذیرش ورق برنجی شرکت صنایع مس شهید باهنر و ضایعات مواد شیمیایی شرکت پالایش نفت اصفهان در بازار فرعی این بورس خبر داد. براساس اطلاعیه منتشر شده، پذیرش ۲ هزار تن ضایعات مواد شیمیایی شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد معاملاتی شپنا در بازار سهام پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهارمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۰ مرداد ماه جاری در بازار فرعی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالای ایران از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد.

عرضه‌کنندگان بورسی در اولویت تامین برق قرار دارند

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: شرکت‌هایی که روز چهارشنبه محصول خود را در بورس عرضه کردند در اولویت تامین برق قرار گرفتند که شامل ۳۶ شرکت است. به گفته او روز چهارشنبه هفته گذشته ۷۰۰ هزار تن سیمان توسط شرکت های یاد شده در بورس عرضه شد که متوسط قیمت هر پاکت سیمان ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود. به این ترتیب هم از ظرفیت بورس استفاده و هم قیمت‌ها به واقعیت نزدیک شد. همچنین زرندی اشاره کرد اگر تامین برق صنایع سیمانی به روال عادی بازگردد، ذخایر کلینکر زیادی در این شرکت‌ها وجود دارد که می‌تواند تبدیل به سیمان شده و به کاهش بیش از پیش قیمت‌ها بیانجامد.

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با عرضه خودرو در تالار نقره ای

حجت‌الله فیروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه خودرو در بورس عرضه شود و بازار خودرو جایگاه خود را به عنوان بازاری برای سرمایه گذاری در بین مردم از دست دهد، در آینده ای نزدیک شاهد تنظیم شدن عرضه و تقاضای بازار خودرو و همچنین خروج از قیمت گذاری دستوری خواهیم بود.

همچنین او اشاره کرد: از ابتدای مجلس یازدهم شورای اسلامی، کمیسیون صنایع و معادن مخالفت خود را با قیمت گذاری دستوری بارها اعلام کرده است. این موضوع بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته زیرا با وارد شدن خودرو در بورس کالا قیمت عرضه و تقاضا خود به خود تنظیم می شود.

درخواست بورس از شورای رقابت برای معرفی افراد دخیل در قیمت‌ گذاری خودرو

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به رضا شیوا، رییس شورای رقابت اعلام کرد این شورا طبق قانون بورس اوراق بهادار فهرست افرادی که در فرآیند نرخ گذاری خودرو مشارکت دارند را به سازمان بورس اعلام کند.

در این نامه آمده است: احتراماً با عنایت به اینکه آن شورا بنا به ملاحظات قوانین و مقررات در جریان امور مربوط به نرخ گذاری شرکت‌های خودروساز است، خواهشمند است به منظور انجام وظایف قانونی توسط این سازمان و به استناد قانون بازار اوراق بهادار و تبصره‌های آن، فهرست افرادی را که در جریان امور فوق الذکر هستند در قالب فرم شماره ۳ دستورالعمل پیوست به این سازمان معرفی نمائید.

پذیرش «پت» گرید بطری وارداتی چین در بورس کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش پلی اتیلن ترفتلات (Pet) گرید بطری شرکت Wankai New Material کشور چین، شمش روی شرکت سپنتا روی، ورق فولادی شرکت نورد و لوله اهواز و گندله سنگ آهن شرکت آهن اسفنجی اردکان در بازار اصلی این بورس خبر داد.

براساس این اطلاعیه ها، در سیصد و چهارمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۰ مرداد ماه جاری پس از بررسی مدارک و مستندات، ۱۰ هزار تن پلی اتیلن ترفتلات (Pet) شرکت Wankai New Material کشور چین را که عرضه کننده آن شرکت بازرگانی راهبر نگین صبا است، مورد پذیرش قرار داد.

همچنین پذیرش ۱۰۰ هزار تن ورق فولادی شرکت نورد و لوله اهواز که عرضه کننده آن گروه صنعتی شکوه قطب آروند است، پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت. در این جلسه، کمیته عرضه بورس کالا گندله سنگ آهن شرکت آهن اسفنجی اردکان را نیز پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی پذیرش کرد.

برای نخستین بار PVC شپترو در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه می‌شود

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، پی وی سی (پلی وینیل کلراید) پتروشیمی آبادان شنبه ۱۶ امردادماه برای نخستین بار در تالار صادراتی این بورس عرضه می شود که از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی خبر می رسد با موفقیت عرضه های صادراتی، کلیه محصولات صادراتی این شرکت نیز از طریق بورس کالا راهی بازارهای جهانی خواهد شد.

عرضه پی وی سی صادراتی مربوط به شنبه آینده ۱۶ مرداد ماه است و تناژ عرضه شده ۶۰۰ تن و عرضه ها متعلق به شرکت پتروشیمی آبان هستند؛ این محموله در سه پارت ۲۰۰ تنی شامل گریدهای S۵۷، S۶۵ و S۷۰ است. تسویه این محموله ها صرفاً به صورت اعتباری و از طریق پرداخت ارزی به حساب عرضه کننده است و نرخ تسعیر ارز مساوی با میانگین نرخ خرید و فروش هفتگی حواله دلار در سامانه سنا در روز معامله است.

همچنین خرید صرفا توسط شرکت خارجی و بهره برداری از کالای خریداری شده تنها جهت صادرات مجاز است و اشخاص خارجی هم زمان با انجام امور تسویه ملزم به ارایه کد فراگیر و مستندات مربوط به ثبت و تاسیس شرکت و صاحبان امضا مجاز آن هستند.

درخواست بیش از ۴۲۰۰ سهامدار برای عرضه کامل سیمان در بورس کالا

بیش از ۴۳۱۱ نفر از سهامداران شرکت‌های سیمانی و فعالان بازارهای مالی در کارزار آزادسازی قیمت سیمان مشارکت کرده و خواستار ادامه پیگیری های مجدانه سازمان بورس در راستای عرضه کالاهای شرکت‌های بورسی در بورس کالا و انرژی به منظور حمایت از سهامداران و تولید شرکت‌ها شدند.

عرضه سیمان در بورس ادامه خواهد یافت

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: عرضه سنتی سیمان موجب می‌شود عده‌ای خاص کالا را خریداری کنند و رانت‌های کلانی به دست آورند اما با عرضه در بورس، شفافیت عرضه افزایش می‌یابد و مصرف کنندگان به راحتی می‌توانند سیمان بخرند. بنابراین عرضه سیمان در بورس به قوت خود ادامه خواهد یافت. همچنین او گفت: هفته گذشته در جلسه‌ای با مسئولان وزارت صمت قرار شد برای کارخانجاتی که سیمان خود را در بورس عرضه کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. همچنین کارخانجاتی که وارد بورس شوند معاف از قطعی برق می‌شوند.

کاهش قیمت سیمان در آینده‌ای نزدیک

اسدالله کشاورز، معاون وزیر صمت گفت: عدم تولید برق توسط توربین‌های برق‌آبی و محدودیتی که در تأمین برق مورد نیاز صنایع ایجاد شد، تأثیر منفی در صنایع سیمان و فولاد داشت به طوریکه کاهش تولید تا میزان یک سوم را به این صنایع تحمیل کرد و شاهد تعطیلی بسیاری از این واحدهای تولیدی بودیم که نتیجه این اتفاق در بازار به صورت افزایش قیمت خود را نشان داد.

او بیان کرد: با تأمین برق واحد‌های صنعتی و افزایش تولید، قیمت در بازار نیز کنترل و به روال عادی برمی‌گردد؛ به عنوان مثال همانطور که شاهد هستیم در این چند روز که با افزایش نسبی سهمیه مصرف این واحدها و بهبود شرایط توزیع سیمان در منطقه شهر ری، شاهد کاهش قسمت سیمان به محدوده چهل هزار تومان هستیم.

جمع سیمانی‌های حاضر در بورس کالا به ۶۵ شرکت رسید

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران  با صدور اطلاعیه های جداگانه ای از پذیرش کالای سیمان ۹ شرکت شامل شرکت های سیمان سپهر قیر و کارزین، فراز فیروزکوه، صنایع سیمان نهاوند، نیزار قم، کویر کاشان، پیوند گلستان، زاوه تربت، استهبان و کاوان بوکان در بازار اصلی این بورس خبر داد. همزمان با این پذیرش‌ها تعداد تولیدکنندگان سیمان پذیرش شده در بورس کالای ایران به ۶۵ شرکت رسید.

عرضه گندم در بورس کالا 

رضا فاطمی امین، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا از راه های جبران کسری بودجه است به طوریکه دولت به جای صرف ۲۰ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم به سادگی می تواند گندم را در بورس کالا عرضه کند و به جای پرداخت کل هزینه خرید، تنها مابه التفاوت قیمت بازار و قیمت تضمینی را به کشاورزان پرداخت کند.

او گفت: دولت در خرید تضمینی، قیمتی را به عنوان نرخ تضمینی تعیین و منابع زیادی را برای این کار تخصیص می دهد. برای مثال قیمت تضمینی گندم از سوی دولت که ۵ هزار تومان برای هر کیلو تعیین شده، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع را درگیر کرد درحالی که با یک اقدام ساده یعنی سپردن این سازوکار به بورس کالا، صرف این منابع می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

۳درصد برق تولیدی در بورس انرژی عرضه می‌شود

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: کل برق تولیدی ایران کمتر از ۳ درصد در بورس انرژی عرضه می‌شود. به گفته او در حال حاضر ۷۵ کارگزاری بورس انرژی از ۹۸ ایستگاه معاملاتی به معاملات انرژی می‌پردازند. ۷۴ نیروگاه عرضه‌کننده برق هستند و حدود ۴۰۰ نوع کالا و اوراق در بورس انرژی پذیرفته شده و معامله می‌شود.

همچنین نقوی بیان کرد: براساس گزارش‌های جهانی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۱.۴ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده که این رقم بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که ایران از نظر یارانه انرژی در  رتبه نخست قرار دارد. به گفته او در حال حاضر توانیر هم تولیدکننده و هم سیاست‌گذار و هم ناظر صنعت برق است که تضاد منافع ایجاد می‌کند و این مانع توسعه  بازار برق است. از طرفی مقاومت در برابر کارکرد بورس انرژی وجود دارد که بازار شفاف و رقابتی به شمار می‌رود.