۰ نفر

بورس بعد از ۶ روز تعطیلی، چگونه اولین روز کاری خود را گذراند؟

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۳
کد خبر: 548411
بورس بعد از ۶ روز تعطیلی، چگونه اولین روز کاری خود را گذراند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازگشایی نماد‌ها بعد از برگزاری مجامع سالیانه و گزارش خوب سه ماهه شرکت ها، از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار بورس بوده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اینکه بازار بعد از ۶ روز کاری چگونه کار خود را شروع کرده است؟ گفت: نکته ای که در روند شاخص بعد از این ۶ روز تاثیرگذار است بحث بازگشایی نمادهایی است که به خاطر مجامع سالیانه متوقف شده بودند به اضافه اینکه گزارش‌های خوب سه ماهه نیز به کمک شاخص بورس آمده است.

وی افزود: در مجامع شرکت‌ها هم خبر های خیلی خوبی به گوش سهامداران رسیده به خصوص مجامع شرکت های صادرکننده و تولید کننده که گزارش‌های خوبی را تحویل دادند بنابراین در رشد این شرکت ها در هفته های آتی هیچ شکی برای سهامداران نیست.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بعد از تعطیلات شاخص روند متعادلی را تجربه کرد، دلیل این امر این است که زمان بازگشایی سهام ها است یعنی یک هفته ای تا زمان بازگشایی ها فرصت داریم، بعد از این بازگشایی ها، شرکت هایی که گزارش سه ماهه خوب و خبرهای خوبی را در مجامع داشتند، مانند شرکت های تولیدکننده و صادرکننده که افزایش نرخ را نیز تجربه کردند مثل پتروشیمی، پالایشی و آن دسته از فلزاتی که قطعی برق در آن اثر نداشته لیدر بازار سرمایه می شوند و بیشتر از قبل شاخص را سبز پوش می کنند.

تاجبر در پاسخ به این پرسش که آیا قطعی برق در زمان تعطیلات در روند شرکت‌ها اثرگذار بوده است؟ تاکید کرد: در شرکت‌هایی که قطعی برق به تولیدشان آسیب زده یک اثر روانی کوتاه مدت ایجاد می شود، اما شرکت‌های پتروشیمی اصلاً با قطعی برق برایشان مشکلی به وجود نیامده به اضافه اینکه گروه روی نیز نرخ جهانیشان افزایش پیدا کرده، یعنی نرخ نفت و فلزات اساسی زیاد شده است و نرخ دلار در این قیمت‌ها تثبیت شده ، بنابراین این نمادها مستعد رشد است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که وضعیت شاخص کل بعد از ۶ روز تعطیلی چگونه است؟ گفت: شاخص کل بعد از ۶ روز روند متعادلی را لمس کرد و نمی‌توان از آن انتظار داشت رشد خیلی زیادی داشته باشد به علت اینکه باید منتظر بمانیم تا دولت عوض شود و سهام ها کاملا بازشوند تا روند بازار از آنچه که در حال حاضر است بهتر شود.

وی در مورد حقیقی و حقوقی ها در بازار سرمایه عنوان کرد: یک ماهی است که شاهد ورود پول حقیقی به بازار سرمایه هستیم بعد از این ۶ روز تعطیلات نیز پول حقیقی ها مانند قبل وارد بازار شده است و حدودا شاخص ۲۰ درصد از اواخر خرداد تا به الان رشد کرده که قسمت عمده از این رشد را مدیون پول حقیقی ها هستیم. اما حقیقی ها هنوز به علت آسیب هایی که در سال گذشته دیده اند محافظه کار هستند.