۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تکلیف نامعلوم سود مرحله دوم سهام عدالت / علت عدم افشای اسامی شرکت های سرمایه پذیر که سود را پرداخت نکرده اند، چیست؟

۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۱۵
کد خبر: 541059
تکلیف نامعلوم سود مرحله دوم سهام عدالت / علت عدم افشای اسامی شرکت های سرمایه پذیر که سود را پرداخت نکرده اند، چیست؟

تکلیف واریز مرحله دوم از سود سهام عدالت همچنان مشخص نیست و در مرحله وعده‌های مسئولان و اعلام زمان‌های متفاوت باقی مانده است. از سوی دیگر، هنوز خبری از انتشار اسامی شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند، نیست و برخوردی با آنها صورت نگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با تغییر روش پرداخت سود سهام عدالت در سال ۱۳۹۸، قرار بر واریز آن در دو مرحله بود که مرحله نخست در ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۹ واریز شد و مشمولان ۵۰ درصد سود سهام خود را دریافت کردند. قرار بر واریز مرحله دوم سود تا پایان ماه رمضان بود، اما وجهی به حساب مشمولان پرداخت نشد و علت این موضوع، عدم واریز سود از سوی برخی از شرکت‌ها به حساب سپرده‌گذاری مرکزی و پس از آن، به حساب سهامداران عدالت بود.

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز، اردیبهشت ماه سال جاری دلیل عدم واریز سود سهام عدالت را واریز نکردن سود تعدادی از شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: به محض واریز سود همه شرکت‌ها، مرحله دوم واریز سود سال ۹۸ سهام عدالت سهامداران انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه اگر شرکت‌ها اقدام به واریز سود نکنند، نام آنها را اعلام و فاش خواهیم کرد، اظهار داشت: اعلام نام این شرکت‌ها مهم‌ترین ضمانت اجرایی است و طبق قانون علاوه بر اعلام نام این شرکت‌ها، مشمول جریمه‌هایی هم خواهند شد. این در حالی است که علاوه بر عدم واریز سود مرحله دوم سهام عدالت، نام این شرکت‌ها نیز اعلام نشده و اقدامی درخصوص برخورد قانونی با آنها صورت نگرفته است.

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در اظهارات خود در تاریخ سوم تیرماه درخصوص علت عدم واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در زمان مقرر اظهار داشت: علت دیرکرد در واریز بخش دوم سود سهام عدالت به سبب آن است که از ۳۶ شرکت بورسی سرمایه‌پذیر، چند شرکت سودی را فعلا به حساب سپرده‌گذاری مرکزی به منظور تجمیع مبالغ واریز نکردند. ما به آن‌ها تا پایان این هفته فرصت داده‌ایم تا همکاری لازم را انجام دهند، در غیر این صورت به طور قطع اسامی آن‌ها را منتشر خواهیم کرد.

از سوی دیگر، دژپسند، وزیر اقتصاد، ۱۱ خردادماه درباره زمان واریز ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت اعلام کرد: ما منتظر هستیم شرکت‌های سرمایه‌پذیر اطلاعات خود را ارائه کنند و این سودها سریع‌تر به سهامداران عدالت برسد و از طرفی شرکت‌ها نیز دچار فشار نشوند. گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه آینده، این سودها کامل شود. مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت برگزار شده است و ۵۰درصد از این سودها پیش از سال جدید پرداخت کردیم. قرار شد ۵۰درصد دیگر هم در تیرماه پرداخت کنیم. البته این گزاره‌ها، احتمالی هستند و اگر محقق شوند، آنگاه پرداخت می‌شود. اما تلاش می‌کنیم پیش از عید قربان (۳۰ تیر) سود سهام عدالت مرحله دوم را هم بدهیم.

درنهایت دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از «پنجره واحد خدمات بازار سرمایه» با اعلام جدیدترین خبر درخصوص سود سهام عدالت گفت: اگر همه شرکت‌ها سود را واریز کنند، دومین مرحله از واریز سود به صورت کامل انجام می‌شود. در غیر این صورت آن بخش از سود که واریز شده است، پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، بخش کوچکی از این سود به دلیل اینکه شرکت‌های سرمایه‌پذیر افزایش سرمایه داشتند، به نفع مشمولان سهام عدالت بود تا در افزایش سرمایه شرکت کنند و سهام ارزشمند آن شرکت‌ها را بگیرند؛ بنابراین اجازه دادیم تا سود در افزایش سرمایه مصرف شود. چند شرکت هم در پرداخت سود با مشکل مواجه بودند و آخرین اخطارها را به آنها داده‌ایم. با شرکت‌هایی که سود مدنظر را در موعد مقرر واریز نکرده‌‌اند، طبق ضوابط سازمان بورس برخورد خواهیم کرد.

با توجه به اظهارات مسئولان و واقعیت‌های موجود، ذکر چند نکته درخصوص عدم واریز مرحله دوم سود سهام عدالت ضروری است. در ابتدای امر باید گفت که در مرحله اول، دارندگان سهام ۵۰۰هزار تومانی، رقمی حدود ۲۰۰هزار تومان و دارندگان سهام یک میلیون تومانی، ۴۰۰هزار تومان دریافت کردند. بنابراین سود سهام عدالت، مبلغ زیادی برای هر شخص نیست و مطابق با اظهارات دهقان دهنوی، احتمال عدم ‌پرداخت کامل ۵۰درصد دوم سود سهام عدالت وجود دارد. درواقع، تاکنون حدود ۳۰درصد از سود سهام عدالت مربوط به ۵۰درصد باقیمانده واریز شده و هنوز ۲۰درصد از سود باقیمانده توسط شرکت‌ها به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز نشده است تا میان مشمولان تقسیم شود.

از سوی دیگر باید این سوال را مطرح کرد که چرا باوجود وعده‌ انتشار اسامی شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند، هنوز هیچ اقدام قانونی با این شرکت‌ها صورت نگرفته و حتی نام آنها نیز فاش نشده است. در حقیقت نه تنها برخوردی با این شرکت‌ها نشده، بلکه مهلت واریز باقیمانده سود، چندین مرتبه برای آنها تمدید شده و اخطار نهایی سازمان بورس، تاثیری در این روند تاثیری نداشته است. همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار به این شبهه نیز پاسخ دهد که آیا منعی برای فاش کردن اسامی شرکت‌های مورد نظر وجود دارد یا خیر؟

همچنین مسئولان و نهادهای مرتبط با این موضوع، باید به طور جدی به این زمینه ورود پیدا کنند تا سود باقیمانده نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر، هرچه زودتر به حساب سهامداران عدالت که تعداد قابل توجهی از آنها از دهک‌های کم‌درآمد جامعه هستند و به این وجه نیاز دارند، واریز شود و اقدامات لازم تنها در حد وعده باقی نماند.