۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پس از اظهارات فدرال رزرو چه بر سر بازار سهام و اوراق قرضه آمد؟

۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۴
کد خبر: 538186
پس از اظهارات فدرال رزرو چه بر سر بازار سهام و اوراق قرضه آمد؟

پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد با تغییر سیاست‌های پولی خود امکان دارد نرخ بهره را افزایش دهد، بازار سهام و اوراق قرضه دچار نوسان شد. مقامات فدرال رزرو اعلام کرده‌اند قصد دارند روند کاهش خرید اوراق قرضه دولتی را آغاز کنند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با واکنش سرمایه‌گذاران نسبت به جهانی که در آن بانک مرکزی ایالات متحده دیگر تضمین نمی‌کند سیاست‌های آن تسهیل‌کننده خواهد بود، تغییر موقعیت قابل توجهی در بازارهای مالی جهانی ایجاد شده است.

دلار در طول دو روز در برابر سبدهای ارزی، بالاترین رشد یک ساله را تجربه کرد. بازارهای سهام و اوراق قرضه در سراسر جهان روز پنجشنبه وضعیت آشفته‌ای داشتند. بسیاری از کالاها ارزان‌تر فروخته شدند. سهام نزدک بالاتر معامله شد، در حالی که اس‌اند پی ۵۰۰ و داو جونز شاهد افت بودند. سهام فناوری رشد را تجربه کرد و سهام چرخه‌ای کاهش یافت.

روز چهارشنبه، جروم پاول، رییس بانک فدرال رزرو اعلام کرد که مقامات در خصوص کاهش خرید اوراق قرضه بحث کرده‌اند و از برخی جهات تصمیم گرفتند روند کاهش خریدها را آغاز کنند. در همین حال، مقامات فدرال رزرو دو افزایش نرخ را به پیش‌بینی خود در سال ۲۰۲۳ اضافه کردند که پیش از این وجود نداشت.

پیتر بوکوار، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Bleakley Global Advisors اظهار کرد: "این پایان اوج دیدگاه انبساطی است. البته قرار نیست انقباضی باشد و تنها از اوج روند انبساطی گذر کرده‌ایم. این واکنش بازار مانند این است که نسبت به قبل روند سخت‌گیرانه‌تری در پیش گرفته بود."

نه یک شوک فوری، بلکه نوسان در پیش است

استراتژیست‌ها می‌گویند که گام کوچک فدرال رزرو به سمت سختگیری در سیاست‌گذاری در روز چهارشنبه بازارها را شوکه نکرد، اما احتمالا در آینده آنها را دچار نوسان می‌کند. در واقع، فدرال رزرو اعتراف می‌کند که اکنون درها به روی افزایش نرخ‌ها در آینده باز است.

انتظار می‌رود در اواخر امسال اظهارنامه کامل‌تری در خصوص برنامه اوراق قرضه ارائه شود و سپس در طول چند ماه روند کند کاهش ۱۲۰میلیارد دلار خرید ماهانه به صفر را آغاز کند.

بازده‌ اوراق خزانه‌داری کوتاه مدت نظیر اوراق دو ساله، افزایش یافت و بازده طولانی‌ مدت‌تر، مانند اوراق ۱۰ ساله، کاهش یافت. اصطلاح "مسطح کردن"، زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، به نوعی سراغ معامله رفتن است. از آنجا که ممکن است اقتصاد در آینده با نرخ بهره بالاتر عملکرد خوبی نداشته باشد، استدلال این است که بازده طولانی مدت کاهش می‌یابد، و بازده با سررسید کوتاه مدت به منظور بازتاب انتظارات افزایش نرخ فدرال رزرو، افزایش می‌یابد.

بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با مدت طولانی‌تر، به عنوان مثال ۱۰ساله، اخیرا کمتر از انتظار بسیاری از استراتژیست‌ها بوده است. این موضوع تا حدودی به دلیل نرخ‌های منفی در سایر نقاط جهان و نقدشوندگی در بازارهای ایالات متحده بوده که این اوراق برای خریداران خارجی بسیار جذاب است. پس از اخبار فدرال رزرو، بازده اوراق ۱۰ساله به ۱.۵۹درصد رسید، اما بعد از ظهر روز پنجشنبه به ۱.۵درصد کاهش یافت.

سهام کالایی، از جمله سهام انرژی و مواد، بعد از ظهر روز پنجشنبه به میزان قابل توجهی افت کرد. انرژی در بخش اس‌اند پی ۵۰۰، بدترین عملکرد را به ثبت رساند و ۳.۵درصد سقوط کرد. بورس کالا نیز ۲.۲درصد ضرر کرد.

بوکوار اظهار کرد: "این یک تسطیح عظیم منحنی بازده است. این یک معامله با نرخ بهره بوده و اعتقاد بر این است که فدرال رزرو قرار است روند رشد را آهسته کند. بنابراین کالاها را بفروشید، سهام چرخه‌ای را بفروشید... در یک اقتصاد با رشد آهسته مردم می‌خواهند رشد را بخرند. همه این‌ها در دو روز اتفاق می‌افتد و این به میزان قابل توجهی به عقب بازگشتن است."

وی افزود که مسطح شدن منحنی نیز به سرعت اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، گستردگی بین بازده ۵ساله و بازده اوراق قرضه ۳۰ساله به سرعت متراکم شد و در طول دو روز از ۱۴۰واحد به ۱۱۸واحد رسید.

ریک ریدر، مدیرعامل درآمد ثابت جهانی BlackRock اذعان داشت: "شما شاهد آرام گرفتن باور نکردنی موضع‌گیری در بازار اوراق قرضه هستید. من گمان نمی‌کنم که مردم فکر می‌کردند فدرال رزرو این کار را انجام می‌دهد."

وی افزود: "زمانی که برخی از این اخبار را از سوی فدرال رزرو شنیدیم، فکر می‌کردیم که معاملات مسطح‌کننده حرکت درستی بوده است. این چیزی بود که ما به سرعت مورد سرزنش قرار گرفتیم. باید بگویم که ما اجازه می‌دهیم برخی از خزانه‌داری‌ها به سمت این رالی حرکت کنند."

برای سرمایه‌گذاران سهام، تغییر در سهام چرخه‌ای خلاف معامله‌ای بوده که با بازگشایی اقتصاد محبوب شده است. سهام مالی در منحنی مسطح‌تر سقوط کرد، اما نرخ REIT کمی بالاتر بود. سهام فناوری ۱.۲درصد و مراقبت‌های بهداشتی ۰.۸درصد افزایش یافت.

جولیان امانوئل، رییس استراتژی سهام BTIG گفت: "پیامد آن، نوسانات بالاتر در بازار سهام است که من فکر می‌کنم قرار است آن را داشته باشیم و خواهیم داشت. این ایده کامل وابستگی به داده‌ها – که قرار است در بازار به میزان قابل توجهی مورد معامله قرار گیرد، به ویژه با توجه به این واقعیت که مشارکت عمومی بسیار بالا باقی می‌ماند و سهامی که محبوبیت بالایی دارد، دارای رشد چند برابر است و از آنجا که بازار اوراق قرضه محدود باقی ماند، در چند هفته گذشته پیشرو بوده است.

همانطور که پاول تصدیق کرد، تورم بالاتر از حد انتظار فدرال رزرو بوده و همچنین این بانک مرکزی پیام خود را مبنی بر موقتی بودن فشارهای تورمی اظهار کرد. فدرال رزرو، پیش‌بینی خود را برای تورم اصلی برای امسال به ۳درصد افزایش داد در حالی که در آخرین چشم‌انداز برای سال آینده تنها ۲.۱درصد بود. پاول برای نشان دادن دیدگاه خود مبنی بر اینکه تورم طول نخواهد کشید، از مثال افزایش و کاهش قیمت الوار استفاده کرد.

اما امانوئل اذعان کرد تشخیص اینکه تورم زودگذر است یا خیر، و همچنین پیش‌بینی خروج اقتصاد از بیماری همه‌گیر دشوار است. وی در ادامه گفت: "در سمت فروش، چه اقتصاددانان فدرال رزرو باشند و چه اقتصاددانانی که به آنها پول پرداخت شده، یا در سمت خرید اقتصاددانانی که به آنها پول پرداخت شده، برای اندازه‌گیری آنچه در اقتصاد اتفاق می‌افتد، چیزی بیشتر از برآوردهای تجربی در این مرحله کار نمی‌کند."

امانوئل انتظار دارد که معاملات بازار فعلا در یک محدوده انجام شود، و پایین‌ترین ارزش اس‌اند پی۵۰۰، ۴.۰۵۰ و بالاترین حد آن ۴.۲۵۰ باشد. این شاخص روز پنجشنبه در قیمت ۴.۲۲۱ بسته شد که تنها ۱واحد افت داشت. داو جونز ۰.۶درصد کاهش یافت و به ۳۳.۸۲۳ رسید، در حالی که نزدک با رشد ۰.۹درصدی به قیمت ۱۴.۱۶۱ معامله شد.

جلسه فدرال رزرو که در اواخر جولای برگزار می‌شود، به میزان قابل توجهی نگران‌کننده است. از آنجا که بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر هستند ببینند آیا فدرال رزرو جزییات بیشتری در خصوص روند کاهشی خود در آن جلسه ارائه می‌دهد یا خیر، ممکن است نوسانات بیشتری ایجاد شود. بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو از سمپوزیوم سالانه جکسون هول خود در اواخر ماه آگوست به عنوان مجمعی به منظور ارائه طرح خود برای اوراق قرضه استفاده کند.

خرید اوراق قرضه یا تسهیل کمی، سال گذشته به عنوان راهی برای تامین نقدینگی در بازارها در دوره رکود اقتصادی که سال گذشته آغاز شد، راه‌اندازی شد. فدرال رزرو ماهانه ۸۰میلیارد دلار اوراق خزانه و ۴۰میلیارد دلار اوراق رهنی خریداری می‌کند. ریدر انتظار دارد فدرال رزرو با شروع روند کاهشی خود، ماهانه ۲۰میلیارد دلار از خریدهای خود را کمتر کند.

به گفته مارک چندلر از شرکت Bannockburn Global Forex، انتظارات بازار برای افزایش نرخ به جلو حرکت کرده و بازارهای آتی یورو-دلار درحال‌حاضر شاهد چهار افزایش نرخ تا پایان سال ۲۰۲۳ خواهد بود. پیش از اطلاعیه فدرال رزرو در روز چهارشنبه، معاملات آتی، انتظارات برای افزایش نرخ ۲.۵درصدی را نشان داد.

این استراتژیست انتظار دارد برخی از واکنش‌های فدرال رزرو موقتی باشد و سرمایه‌گذارانی را نشان دهد که در برخی موقعیت‌ها به میزان قابل توجهی خارج از محدوده بوده‌اند. بوکوار گفت: "من هنوز نسبت به کالاها دیدگاه صعودی دارم." پس از اطلاعیه چین برای برنامه‌های آزادسازی ذخایر فلزات، پیش از اعلامیه فدرال رزرو، قیمت کالاها روند نزولی در پیش گرفته بود.

چندلر اظهار کرد: "فدرال رزرو باید بر ماجرای تورم تسلط داشته باشد. آنها اقدامات بسیار کمی در این راستا انجام داده‌اند اما در نهایت به نتیجه رسانده و انتظارات تورمی را از رده خارج کرده و شاهد عقب‌نشینی آن بوده‌اند. سوال این است که آیا آنها می‌توانند کنترل تورم را به سرانجام برسانند یا خیر. به منظور افزایش نرخ بهره در طول دو سال یا روند کاهشی اندک قرار نیست اقدامی انجام گیرد، اما حداقل در طول دو روز موفق به تسکین برخی موارد شده‌اند."

111111112

عملکرد هفتگی

شاخص دلار بعد از ظهر روز پنجشنبه ۰.۸درصد جهش کرد که تقریبا مشابه حرکت روز چهارشنبه بود.

چندلر خاطرنشان کرد که حرکت دلار همچنین می‌تواند یک اصلاح موقتی باشد و بخشی از یک حرکت بسیار بزرگتر نباشد. افزایش شاخص دلار تا حدودی منعکس‌کننده حرکت دلار در برابر یورو بوده که با ادامه ضعف بانک مرکزی اروپا، نزولی به نظر می‌رسد.

وی افزود: "نروژ روز پنجشنبه اعلام کرد قرار است در سپتامبر نرخ‌های خود را افزایش دهد، با این حال ارزش دلار در برابر پول نروژ افزایش یافت. من فکر می‌کنم آنچه که روز پنجشنبه اتفاق افتاد، موج جدیدی از موضع‌گیری در بازارهای ارزی ایجاد کرد."

بزرگترین مولفه سبد شاخص دلار، یورو است. چندلر اظهار کرد: "روند اصلاحی ‌مدتهاست به سختی پیش می‌رود. این روند در اواخر ماه می‌آغاز شد و مربوط به زمانی است که یورو در بالاترین سطح خود قرار گرفت."