۰ نفر

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی؛

کارت زرد وزیر صمت از مجلس / علت افزایش قیمت فولاد شرح داده شد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵
کد خبر: 528801
کارت زرد وزیر صمت از مجلس / علت افزایش قیمت فولاد شرح داده شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی سوال کریمی قدوسی، نماینده مشهد از علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص علت افزایش سرسام آور قیمت فولاد و سیمان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در این جلسه، رزم حسینی ضمن مخالفت صریح با قیمت‌گذاری دستوری اظهار داشت: تمام شرکت‌های فولادی در بورس حضور دارند و ۵۰ میلیون نفر از مردم، سهامدار این شرکت‌ها هستند و برای تصمیم‌گیری در این حوزه باید به گونه‌ای عمل شود که شرکت‌ها و سهامداران آسیب نبینند.

افزایش قیمت جهانی؛ عامل گرانی فولاد

وزیر صمت، علت افزایش قیمت فولاد را افزایش قیمت‌های جهانی و نوسانات نرخ ارز دانست و در عین حال از تدوین طرحی برای قیمت‌گذاری دقیق فولاد خبر داد.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان صادرات کالاهای غیرنفتی، ما بخش عمده‌ تأمین نیاز کارخانجات و واردات را از طریق صادرات کالاها انجام دادیم. ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که در سال گذشته قیمت جهانی شمش فولاد ۳۴۵ دلار بوده که الان به ۶۴۳ دلار رسیده است و همین باعث شده که قیمت‌های مربوط به فولاد، ورق و میلگرد افزایش پیدا کند. کما اینکه از ۱۶۶درصد تا ۲۸۲درصد افزایش یافته است و این موضوع ریشه در دوره فعالیت وزیر گذشته دارد.

به گفته وی، سال گذشته قیمت فولاد ۱۴هزار تومان و سال جاری ۲۱هزار تومان، به دلیل نوسانات قیمت ارز افزایش یافته است. علیرغم این افزایش قیمت، نرخ فولاد ۲۴درصد و نرخ میلگرد ۱۷ درصد پایین‌تر از نرخ‌های جهانی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: افزایش قیمت گاز، حمل و نقل و حقوق کارگران در افزایش قیمت فولاد تأثیرگذار بوده است.

صادرات فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است

رزم حسینی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره فولاد، بر ضرورت تکمیل طرح ارائه شده به گونه‌ای که هم تولید و هم اشتغال در آن دیده شود، تاکید کرد.

وی اظهار داشت: ما در حوزه فولاد توانستیم با تهاتر، مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات را تامین کنیم و تولید را انجام دهیم. ضمن اینکه اگر صادرات این محصول نبود، با مشکل مواجه می شدیم. کما اینکه منابع حاصل از صادرات این بخش باعث شد که بتوانیم در مقابل تحریم‌ها بایستیم و از منابع حاصل از آن برای سایر بخش‌ها استفاده کنیم.

وزیر صمت با تایید اظهارات کریمی قدوسی درخصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار تصریح کرد: ما باید برای قیمت‌گذاری زنجیره با همکاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس و تشکل‌ها به یک تفاهمی برسیم که طی آن تولید و صادرات آسیب نبیند و حق و حقوق دولت دریافت شود و به چرخه اقتصاد و زندگی مردم بیاید.

افزایش قیمت فولاد، ۶ دهم درصد در گرانی مسکن تاثیرگذار بوده است

وی اضافه کرد: درخصوص تاثیر این دو کالا در صنعت ساختمان باید به این نکته تاکید کنم که براساس آنچه کارشناسان اعلام کردند، سیمان ۴ دهم درصد و فولاد ۶ دهم درصد تاثیر داشته است. بنابراین عوامل دیگری از جمله افزایش نرخ ارز در این بخش تاثیرگذار بوده‌اند.

رزم حسینی با اشاره به اینکه در بدترین وضعیت اقتصادی این وزارتخانه را تحویل گرفته است، گفت: ما هم در حوزه خودرو و هم فولاد، طرح‌هایی را آماده کرده‌ایم، اما در اجرا با مشکل مواجه شده‌ایم. ضمن اینکه نتوانسته‌ایم برنامه‌های خود را اجرا کنیم. زیرا با موانعی مواجه هستیم که بخشی از آن به قوانین و بخش دیگر به دستگاه‌ها مربوط است.

در ادامه این جلسه، جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات رزم حسینی گفت: افزایش نرخ جهانی فولاد را به رخ ما نکشید. آیا صنعت فولاد، نرخ گاز، سوخت حمل و نقل، حقوق کارگران را به قیمت جهانی می‌پردازد که می‌خواهد فولاد را به نرخ جهانی بفروشد؟

وی افزود: اگر وزیر صنعت اقرار کند که برای تغییر مدیر متخلف تلاش کرده، اما آقای روحانی و جهانگیری نگذاشته‌اند، از اظهارات وزیر قانع خواهد شد. وزیر صنعت چنین اقراری را در صحن علنی مطرح نکرد، اما طبق اعلام هیات رییسه، نماینده مشهد از پاسخ‌های وزیر قانع شد.