۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عرضه پرحاشیه «اپال» در بورس تهران/ شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس حجم عرضه را کاهش داد

۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۲۷
کد خبر: 508180
عرضه پرحاشیه «اپال» در بورس تهران/ شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس حجم عرضه را کاهش داد

عرضه اولیه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس، روز چهارشنبه (۶ اسفندماه) در بورس تهران انجام می‌شود. عرضه‌ای که می‌تواند با استقبال کمی از سوی فعالان بازار همراه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ براساس اعلام مدیر عملیات بازار شرکت بورس تهران، روز چهارشنبه (۶ اسفندماه) تعداد یک میلیارد و چهارصد میلیون سهم معادل ۷درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به عنوان پانصد و هفتاد و پنجمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش استخراج کانه های فلزی گروه و طبقه استخراج کانه های فلزی آهنی در فهرست نرخ‌های بازار دوم و با نماد «اپال» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۴۰۰ سهم در دامنه قیمتی ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰تومان تعلق می‌گیرد.

تعداد یک میلیارد و ۴۰۰میلیون سهم شرکت فرآورده‌های معدنی و اپال کانی پارس در حالی چهارشنبه عرضه اولیه می‌شود که از این تعداد، یک میلیارد و ۱۲۰میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد ۲۸۰میلیون سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد.

این عرضه اولیه در حالی صورت می‌گیرد که قرار بر عرضه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در روز ۲۶ آذرماه بود. اما این عرضه اولیه به دلیل وضعیت نزولی بازار سهام به تعویق افتاد و اکنون به تاریخ ۶ اسفندماه موکول گردیده است. اطلاعیه عرضه اولیه ۲۶ آذرماه به شرح ذیل است:

روز چهارشنبه مورخ ۲۶ آذرماه تعداد ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم معادل ۱۳ درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به عنوان پانصد و هفتاد و پنجمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش استخراج کانه‌های فلزی گروه و طبقه استخراج کانه‌های فلزی آهنی در فهرست نرخ‌های بازار دوم و با نماد «اپال» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۷۰۰  سهم در دامنه قیمتی ۱۴۰۰ تا ۱۴۸۰تومان تعلق می‌گیرد.

از ۲۶ آذرماه تاکنون، شاخص بازار سرمایه ۲۰درصد افت داشته است. عرضه‌های اولیه همیشه به عنوان حاشیه امنی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند تا بتوانند در این فرآیند، سود کسب کنند. اما «اپال» در حالی عرضه اولیه خواهد شد که حجم عرضه سهام، کم شده و کاهش قیمت سهم نیز متناسب با میزان افت شاخص نبوده است. درواقع قیمت هر سهم «اپال» می‌توانست حداقل به میزان ۲۰درصد و متناسب با افت شاخص، کاهش یابد. این در حالی است که شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس نه تنها قیمت را به میزان مناسبی کاهش نداده، بلکه حجم عرضه را نیز کم کرده است. دلیل این موضوع، مشخص نیست و اطلاعیه‌ای نیز از سمت این شرکت یا سازمان بورس درخصوص علت کاهش حجم و عدم تناسب درصد تخفیف با افت شاخص، منتشر نشده است. این موضوع میتواند علاوه بر نظارت ارکان سازمان بر قیمت‌های عرضه اولیه، بر میزان مشارکت فعالان بازار سرمایه نیز تاثیری به شدت منفی بگذارد.