۰ نفر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد؛

تامین مالی ۴۵۰هزار میلیارد تومانی از طریق بازار سرمایه در سال جاری

۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۸
کد خبر: 490462
تامین مالی ۴۵۰هزار میلیارد تومانی از طریق بازار سرمایه در سال جاری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سال گذشته تامین مالی از طریق بازار سرمایه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که این عدد در سال جاری، تاکنون به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ حسن قالیباف اصل در ششمین همایش مالی اسلامی انجمن مالی اسلامی ایران که امروز برگزار شد به فعالیت های سازمان بورس و اوراق بهادار رای بهبود وضعیت بازار اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه کشور از سال ۱۳۸۴ به دلیل تصویب برخی از قوانین جدید روندی مثبت را در پیش گرفت که این روند به دلیل حضور گسترده مردم با دانش‌ و سلیقه‌های متفاوت تداوم پیدا کرده است.

وی گفت: اکنون با افزایش چشمگیری از ورود سهامداران به این بازار همراه هستیم که تعداد کد سهامداری در سال جاری به بیش از ۵۰ میلیون کد رسیده است.

قالیباف‌اصل به مشارکت گسترده سهامداران در عرضه‌های اولیه اشاره کرد و گفت: تا چند وقت گذشته تعداد مشارکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه حدود ۵۰ هزار نفر بود در حالی که اکنون این رقم قابل مقایسه با آن زمان نیست و به بیش از چندین میلیون نفر رسیده است.

استفاده سهامداران از کارشناسان باتجربه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تاثیر فضای مجازی در رویدادهای بازار سرمایه و تصمیم‌گیری سهامداران تاکید کرد و اظهار داشت: فضای ایجاد شده در فضای مجازی قابل کنترل نیست و باید از ظرفیت آن بهره گرفت.

وی با تاکید بر اینکه سیگنال‌دهی، واژه‌ای است که به صورت دائم در بازار سرمایه تکرار می‌شود، افزود: مسوولیت سود و زیان در بازار سرمایه بر عهده سهامداران است و عده‌ای براساس اطلاعاتی که در فضای مجازی به دست می‌آورند تصمیم به خرید و فروش در بورس می‌گیرند.

قالیباف اصل اعلام کرد: سهامداران باید با کسب اطلاعات کافی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند و با استفاده از کارشناسان باتجربه مانع از ضرر و زیان های احتمالی در این بازار شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: سال گذشته، تامین مالی از طریق بازار سرمایه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که این عدد در سال جاری، تاکنون به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف اصل گفت: در هیات مدیره سازمان بورس تصمیم گرفته شده است تا شرکت‌های حائز شرایط بتوانند بدون ضامن بانکی در بازار سرمایه انتشار اوراق داشته باشند. تاکنون در این زمینه یک شرکت مجوز فعالیت را کسب کرده است.

بررسی ابزارهای کاربردی در بازار سرمایه

وی گفت: ابزارهای کاربردی در بازار سرمایه بعد از استفاده در کمیته فقهی سازمان بورس مورد بررسی قرار می‌گیرند تا نتایج آن در زمینه اجرا مشخص شود.

قالیباف اصل موضوع حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه را به چند مولفه اصلی تقسیم کرد و اظهار داشت: حاکمیت قانون در بازار سرمایه، حاکمیت شریعت در بازار سرمایه و حاکمیت شرکتی که دستور العمل آن در سال ۱۳۹۷ در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب رسید، جزو مولفه‌های اصلی حاکمیت مطلوب در بازار سرمایه هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: وجود قوانین مادر در بازار سرمایه مانند قانون تجارت، قانون بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در شکل‌گیری و برقراری حاکمیت مطلوب از جمله نکات مهم در بازار سرمایه تلقی می شوند.

وی گفت: براساس قانونی که سال ۸۴ به تصویب رسید، نهاد ناظر از نهاد اجرا جدا شد و  ساختار تشکیل ۴ بورس (بورس تهران، بورس کالا، بورس انرژی، فرابورس ایران)  تغییر کرد که این فعالیت جزو فعالیت حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه بوده است.