۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

متقاضیان ثبت نام دارا دوم بخوانند!

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
کد خبر: 458508
متقاضیان ثبت نام دارا دوم بخوانند!

۳.۵میلیون نفر در اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) که با نماد دارا یکم در بورس قابل معامله شده است، مشارکت کردند و دومین صندوق ETF دولتی تا پایان مرداد ماه نیز از طریق پذیره نویسی عمومی تشکیل خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اولین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (دارا یکم) در اردیبهشت ماه سال جاری، توسط وزارت اقتصاد و امور دارایی عرضه شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها، تنها ۳.۵  میلیون نفر اقدام به خرید و شرکت در پذیره‌نویسی کردند. بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه علت مشارکت پایین در اولین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله را، تعیین سقف دو میلیون تومانی دانسته‌اند و اعتقاد بر کم بودن این رقم برای سقف دارا یکم داشتند.

ابتدای مردادماه سال جاری، علیرضا صالح، رییس کل سازمان خصوصی سازی از انجام اقدامات لازم برای تشکیل دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با نام صنایع پالایش نفت، متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران خبر داد و به پذیره‌نویسی عمومی این صندوق تا پایان مردادماه سال جاری اشاره کرد.

حسن اعلایی، معاون امور واگذاری سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به انجام اقدامات پذیره نویسی دومین صندوق ETF که مربوط به شرکت های پالایشی است، واگذاری ۱۵ درصد از سهام چهار پالایشگاه تبریز، بندرعباس، اصفهان و تهران را در این صندوق اعلام کرد.

این صندوق از سوی دولت عرضه شده و ثبت نام در این صندوق نیز مانند صندوق دارا یکم، برای همه افراد که دارای کد ملی هستند، آزاد است. خریداران به مدت دو هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره‌نویسی، برای خرید آن زمان دارند.

سقف خرید در اولین صندوق قابل معامله در بورس (دارا یکم)، دو میلیون تومان بود و سقف خرید در دومین صندوق، پنج میلیون تومان خواهد بود. عباس معمارنژاد، معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز این موضوع را تایید و سقف خرید در این صندوق‌ها را پنج میلیون تومان اعلام کرد.

پیش از این قرار بود دو شرکت پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس که در ابتدا در قالب صندوق‌های دولتی قرار داشتند، از این صندوق‌ها خارج شده و به صورت بلوکی عرضه شوند. اما رییس سازمان خصوصی سازی  با اشاره به عدم فروش سهام بلوکی شرکت پالایش نفت تبریز در عرضه مورخ 30 تیرماه سال جاری و همچنین انقضای اعتبار قیمت عرضه بلوکی سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه،   از عرضه سهام این دو شرکت به همراه سهام باقی‌مانده دولت در شرکت پالایش نفت تهران و شرکت پالایش نفت اصفهان از طریق این صندوق خبر داد.

لازم به ذکر است برخی از منابع، زمان شروع پذیره‌نویسی دومین ETF دولتی را، دوم شهریور ماه سال جاری اعلام کرده‌اند. اما باید همچنان در انتظار اطلاعیه‌های مرتبط با این صندوق از سوی منابع رسمی مانند سازمان خصوصی‌سازی بود.

همچنین بنابر اعلام علیرضا صالح، رییس سازمان خصوصی سازی، سومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، خودروسازی و صنایع است و متشکل از شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، ملی صنایع مس ایران و فولاد، خواهد بود. این صندوق از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و مقدمات ثبت سفارش سومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، فراهم خواهد شد.