۰ نفر

بازار طلا و سکه در آخرین روز هفته؛

چرا قیمت سکه در برابر کاهش مقاومت می کند؟

۱۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵
کد خبر: 619268
چرا قیمت سکه در برابر کاهش مقاومت می کند؟

با وجود کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۲۵هزار تومان اما قیمت سکه امامی همچنان در کانال ۱۲میلیون تومان معامله می شود.

اقتصاد آنلاین - صبا نوبری؛ بازار طلا و سکه طی روزهای گذشته  از یکسو متاثر از تشدید بحران اوکراین و نوسان انس جهانی و از سوی دیگر، رفت و برگشت های دلار بین کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی، روزهای پر نوسانی را پشت سر گذشت و سکه تمام بین کانال ۱۱ و ۱۲ میلیون تومانی در رفت و آمد بود.

در معاملات امروز نیز قیمت سکه امامی تا لحظه نگارش این گزارش با کاهش بیش از ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۲ میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در معاملات صبح، سکه با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۸۳ هزار بازگشایی شده بود که حاکی از کاهش حدود ۵۰ هزار تومانی در معاملات امروز است.

هر چند سکه امامی روند نزولی را در پیش گرفته است اما این روند از شیب کم تری نسبت به دفعات گذشته برخوردار است. باید توجه داشت که دلار در بازار آزاد به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شده است و انتظار این بود که سکه امامی نیز به کانال ۱۱ میلیون تومان کاهش یابد. این موضوع نیز دو دلیل اصلی دارد.

نخست اینکه انس جهانی طی یک ماه گذشته افزایش بیش از ۱۵۲ دلار (۸.۳ درصد) را ثبت کرده است. از سوی دیگر با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال معمولاً تقاضا در بازار سکه و طلا افزایش پیدا می کند.

نیم سکه نیز در این ساعت از معاملات با قیمت ۷میلیون و ۱۵هزار تومان معامله می شود که نسبت به روز گذشته کاهش اندک ۱۵ هزار تومانی را ثبت کرده است. طی یک هفته گذشته نیز نیم سکه افزایش ۱۶۵ هزار تومان را ثبت کرده است.

ربع سکه نیز در حالی با قیمت ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان معامله می شود که نسبت به روز گذشته کاهش اندک ۱۰ هزار تومانی را نشان می دهد. این سکه نیز طی یک هفته گذشته بیش از ۱۷۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

سکه گرمی نیز به قیمت ۲میلیون و ۳۹۸ هزار تومان معامله می شود که تقریباً نسبت به روز گذشته تغییری را نشان نمی دهد؛ طی یک هفته گذشته سکه گرمی با افزایش قیمت ۴۳ هزار تومانی همراه بوده است.

قیمت هر گرم طلای ۲۴عیار نیز در این ساعت از معاملات برابر با یک میلیون و ۶۲۱ هزار تومان است که نسبت به روز گذشته کاهش اندک ۱۱ هزار تومانی را نشان می دهد.

حباب سکه چقدر است؟

در این ساعت از معاملات هر سکه امامی، ۱۱۶ هزار تومان است که نسبت به روز گذشته افزایش بیش از ۲۹ هزار تومانی را نشان می دهد؛ بنابراین به نظر می رسید که با توجه به افزایش حباب سکه در این ساعت از معاملات، شاهد افزایش نسبی تقاضا هستیم.

حباب نیم سکه نیز  ۹۷۴ هزار، ربع سکه یک میلیون و ۱۷هزار و سکه یک گرمی ۹۰۹ هزار تومان است که همه نسبت به روز گذشته افزایش بوده است.

بازار طلا در روزهای اخیر به شدت متاثر از صعود بی‌سابقه اونس بود؛ از سویی دیگر نیز قیمت دلار باتوجه به اخبار مذاکرات فراز و فرودهای بسیار داشت؛  حال باید دید زور کدام یک از این دو عامل تاثیرگذار در قیمت طلا و سکه بیشتر خواهد بود و قیمت‌ها به کدام سو خواهد رفت؟