۰ نفر

جزییات افزایش دو برابری حقوق معلمان

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبر: 618529
جزییات افزایش دو برابری حقوق معلمان

سخنگوی شورای نگهبان خبر از تایید لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، با تأیید شورای نگهبان مطالبه ۱۰ ساله فرهنگیان در زمینه اجرای لایحه رتبه بندی معلمان محقق و بالاخره این لایحه تبدیل به قانون شد.

کدام گروه از فرهنگیان مشمول رتبه بندی هستند؟

بر اساس قانون رتبه بندی معلمان، تمامی کارکنان وزارت آمورش و پروش که در حکم کارگزینی آنها معلم درج شده نیز شامل این لایحه خواهند شد

افزایش حداقل  ۴۵ درصدی حقوق ها

بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته در این قانون، اولین رتبه، یعنی «آموزشیار معلم» ۴۵ درصد، دومین رتبه «مربی معلم» ۵۵ درصد، سومین رتبه «استادیار» معلم ۶۵ درصد، چهارمین رتبه «دانشیار معلم» ۷۵ درصد افزایش دارد.

حقوق کدام گروه از فرهنگیان دو برابر می شود؟

 پنجمین رتبه «استاد معلم» ۹۰ درصد افزایش حقوق را خواهند داشت که این افزایش در سه شاخصه حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل فرهنگیان در رتبه بندی لحاظ می‌شود. 

اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای رتبه بندی

۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

فرهنگیان بازنشسته شامل رتبه بندی می شوند؟

طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان، فوق‌العاده رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال می‌شود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند همچنین به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، اعتبار اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شد.

نحوه گروه بندی معلمان چگونه است؟

همچنین طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان؛ معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند؛ کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند نیز مشمول این قانون می شوند.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.