۰ نفر

ارسال تخلفات در ذخیره میوه شب عید به قوه قضاییه

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۲۱
کد خبر: 617145
ارسال تخلفات در ذخیره میوه شب عید به قوه قضاییه

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: تمامی ابهامات و اشکالات در زمینه خرید میوه شب عید از سوی کمیسیون احصاء شده و برای بررسی بیشتر به قوه قضاییه و مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،  محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز ( پنجشنبه 12 اسفندماه ) کمیسیون متبوع خود در زمینه تامین و ذخیره سازی میوه مورد نیاز شب عید با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاون امور مجلس رییس جمهور و سایر مسئولین اجرایی ذی‌ربط، گفت: با توجه به مشکلات رخ داده در زمینه خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید نشست‌هایی را با مسئولین سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه‌های امنیتی برگزار کردیم و تخلفات محرز شد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی به استان‌های مختلف کشور اعزام شده‌اند تا از نزدیک وضعیت تامین میوه شب عید را رصد کنند، ادامه داد: معاون امور مجلس ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی نیز در نشست امروز به این نتیجه رسیدند که اشکلاتی در حوزه تامین و خرید میوه شب عید وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شد تا طی یک هفته آینده اشکالات موجود در زمینه خرید و ذخیره سازی میوه مورد نیاز شب عید بازار برطرف و وزارت جهادکشاورزی گزارشی کاملی از وضعیت کلیه استان‌ها و میزان، نوع و کیفیت ذخیره شده در آنها به کمیسیون کشاورزی ارائه کند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: متاسفانه در زمینه تامین میوه مورد نیاز شب عید علی‌رغم دستورالعمل شفاف وزیر جهاد کشاورزی شاهد تخلفاتی در زمینه تعیین قیمت، نوع قراردادها، عدم رعایت اصول فنی در قراردادها، عدد سازی‌ها و نحوه خرید میوه‌ها هستیم و متاسفانه میوه‌ها از باغداران و کشاورزان خریداری نشده است.

عسکری، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای کار در 28 آذر ماه سال جاری دستورالعملی را در خصوص نحوه خرید میوه شب عید به سازمان تعاون روستایی در 20 بند ابلاغ می‌کند که در آن به نکات بسیار ریز و شفافی اشاره و در آن به نوع جنس، میزان خرید ، اعضای کارگروه، نحوه خرید، و محل خرید مشخص گردیده است.

وی با بیان اینکه اولین نشست کارگروه خرید میوه شب عید دو مصوبه دارد که یکی از آنها تعیین قیمت آنالیز شده و دیگری انتخاب یکی از اعضای کارگروه به عنوان مباشر خرید است که مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی به عنوان مباشر فروش انتخاب می گردد و مشکل از انتخاب مباشر خرید شروع می‌شود، افزود: جوابیه آنالیز قیمت میوه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها ارسال نشده بلکه اتحادیه تعاون روستایی استان‌ها در اقدامی از پیش هماهنگ شده آنالیز قیمت میوه مورد نیاز بازار شب عید را به کارگروه تشکیل شده ارسال می‌کند.

عسکری عنوان کرد: آنالیز قیمت میوه مورد نیاز شب عید ارائه شده به کارگروه آنالیز قیمت سورتینگ شده است و شامل میوه‌های باغداران و بازار نمی‌شود در حالی که وزیر جهاد کشاورزی در نامه خود تاکید کرده که محصول از باغدار، تولیدکننده‌ها، تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و سورتینگ داران مجاز خرداری شود نه از دلالان.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در نشست دوم کمیته راهبردی صراحتا مصوب می‌شود که میوه سورتینگ شده خریداری شود و این موضوع ابهامات موجود را بیشتر نشان می‌دهد، از سوی دیگر رییس سازمان تعاون روستایی نیز به عنوان مباشر خرید میوه انتخاب شده و قیمت پرتقال و سیب سورتینگ شده را به ترتیب 13 هزار و 900 تومان و 14 هزار و 500 تومان تعیین می‌کنند. در این میان مقرر می‌شود مباشران خرید  و فروش به ازای هر کیلوگرم محصول 600 تومان و مباشرین عامل توزیع نیز هر کیلوگرم 1200 تومان سود دریافت کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از دومین نشست کمیته راهبردی قادری رییس سازمان تعاون روستایی و صدرا علی اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرکزی روستایی و کشاورزی به عنوان مباشرین فروش و خرید میوه شب عید با یکدیگر قرارداد امضاء می‌کنند اما در این قرارداد هیچگونه چک تضمینی وجود ندارد و جای آن خالی است، متاسفانه این روند را در تمامی قراردادها خرید میوه در استان‌ها شاهد هستیم.

عسکری، تصریح کرد: رییس اتحادیه تعاونی‌های مرکزی روستای و کشاورزی طی نامه‌ای به رییس سازمان تعاون روستایی اعلام کرده که از 14 استان سیب و پرتقال خریداری شده، در این نامه به عنوان نمونه آمده است که از استان مازندران 14 هزار تن پرتقال خریداری شده اما صورت وضعیت رقم‌های پرداختی با یکدیگر همخوانی ندارد و این موضوع در 7 بند صورت وضعیت تکرار شده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصول نظام فنی و اجرایی در هیچ یک از تبادل‌ها و قراردادهای خرید میوه شب عید رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت سیمرغ آریا برای تامین میوه شب عید انتخاب شده که طی 4 ماه تشکیل شده و هیچگونه سابقه‌ای ندارد و نحوه اعتماد به آن دارای ابهام است، تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی قانون منع مداخله، اصول آگهی مناقصه، نظام فنی را نیز در قرارداد خود را رعایت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در زمینه ابهامات موجود در نحوه خرید میوه شب عید هیچگونه مدرکی جز مدارک و قراردادهای ارسالی از سوی وزارت جهاد کشاورزی را بررسی نکرده است، افزود: تمامی ابهامات و اشکالات از سوی کمیسیون احصاء شده و برای بررسی بیشتر به قوه قضاییه و مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.