۰ نفر

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

معلمان نگران نباشند؛ افزایش حقوق از شهریور۱۴۰۰ اعمال می شود

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۷
کد خبر: 606316
معلمان نگران نباشند؛ افزایش حقوق از شهریور۱۴۰۰ اعمال می شود

احمد حسین فلاحی با اشاره به اینکه معلمان نگران اعمال رتبه بندی و افزایش دریافتی ها نباشند، گفت: بر اساس قانون موعد رسمی اعمال رتبه بندی از ۳شهریور۱۴۰۰ است و از این تاریخ به مجموع حقوق، مزایا و فوق ‌العاده ‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده و افزایش ها اعمال می‌ شوند.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به آخرین تصمیمات با محوریت موضوع رتبه بندی معلمان گفت: متاسفانه برخی افراد و جریانات این نگرانی را میان فرهنگیان ایجاد می کنند که تا پایان سال ۱۴۰۰ مساله رتبه بندی معلمان منتفی و از دستور کار خارج می شود. در حالی که موعد رسمی پایان سال مالی، تیرماه ۱۴۰۱ است و حدود ۶ماه برای تصمیم گیری در خصوص لایحه رتبه بندی، زمان وجود دارد. حتی اگر در تا پایان سال ۱۴۰۰ در این خصوص تصمیم نهایی اخذ نشود مطابق قانون از ۳۱شهریورماه ۱۴۰۰ ، رتبه بندی معلمان اعمال خواهد شد.

فلاحی با اشاره به مشکلاتی که بر سر اجرای این لایحه وجود دارد به اقتصادآنلاین گفت: لایحه رتبه بندی ، پس از چکش کاری در مجلس، راهی شورای نگهبان شد. شورای نگهبان چند ایراد به لایحه گرفته که مهمترین بخش از این ایرادات مرتبط با اصل ۷۵ قانون اساسی است. ایراد اصل ۷۵ در نظرات شورای نگهبان یعنی هزینه جدیدی که در مصوبه مجلس پیش بینی شده نه محل تامین آن مشخص است و نه دولت پذیرش آن را قبول کرده است.

او افزود: در واقع شورای نگهبان از مجلس می خواهد که دولت را مجاب به پذیرش رسمی هزینه های اصلاحی کند یا اینکه این هزینه ها از لایحه حذف شود.

نماینده مردم همدان در مجلس در پاسخ به این پرسش که واکنش کمیسیون آموزش به این ایرادات شورای نگهبان چیست؟ گفت: این ایرادات در کمیسیون مطرح و بخشی از ابهامات مرتفع شد.در خصوص ایرادات اصل هفتاد و پنجی شورای نگهبان نیز قرار شد، رییس کمیسیون ارتباطی با دولت برقرار کرده و موافقت دولت را برای تامین مالی بخشی که از سوی مجلس به لایحه افزوده شده را بگیرد تا نظر شورای نگهبان تامین شود. اما اگر بنا به هر دلیلی نظر شورای نگهبان تامین نشود، دوباره باید به لایحه دولت باز گردیم.

او ادامه داد: بازگشت به لایحه دولت مشکل اصل هفتاد و پنجمی شورای نگهبان را نیز حل و فصل می کند. این روندی است که باید توسط رییس کمیسیون آموزش مجلس پیگیری شود تا این ابهام در لایحه بر طرف شود. بعد از این مرحله دوباره کمیسیون لایحه را مصوب و آن را برای تصمیم نهایی به شورای نگهبان ارجاع می کند.

فلاحی در پاسخ به این پرسش اقتصادآنلاین که آیا تصور نمی کنید، این آمد و رفت ها اصل موضوع را با مشکل مواجه کند و آیا بهتر نبود، مجلس از ابتدا بر اساس لایحه دولت عمل می کرد؟ گفت: برخلاف برخی شبهه افکنی ها، هنوز ۶ماه برای تصویب و اجرای این قانون زمان وجود دارد. به هر حال هر طرح یا لایحه ای در مجلس بررسی شده و گزاره هایی به آن افزوده و مواردی اصلاح می شود.

این نماینده یادآور شد:  این روند طبیعی تصویب قوانین در مجلس و کمیسیون های تخصصی است و معلمان و فرهنگیان نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند. همانطور که اشاره شد از ۳۱شهریور۱۴۰۰، رتبه بندی معلمان اعمال خواهد شد.