۰ نفر

کسب ۱۲۰ میلیون تومان در ۱۲۰ ساعت؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبر: 606007
کسب ۱۲۰ میلیون تومان در ۱۲۰ ساعت؟

یک روانشناس گفت: روانشناسان زرد با مطالب غیر علمی و اغراق مخاطب و درآمد زیادی جذب می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک روانشناس گفت: برخی از روانشناسان زرد مدرک روانشناسی ندارند و با گفتن مطالبی مانند به‌ سرعت پولدار شوید، موفقیت شما را تضمین می‌کنیم، ۱۰ روش برای رسیدن به اهداف تان و ۱۲۰  میلیون تومان در ۱۲۰ ساعت، اقدام به جذب مخاطب می کنند.

کارگاه‌های روانشناسی زرد چه چیزی را ترویج می دهند؟

 این کارگاه‌ها اغلب بر مفاهیمی چون موفقیت، ثروت، اعتماد به‌نفس و آرامش تکیه می‌کنند. روان‌شناسی زرد با استفاده از اغراق‌ و فریب‌ها تلاش می‌کند تا بر مخاطب خود القا کند که همه‌چیز به‌ سرعت درست می‌شود و می‌توان راه صد ساله را در یک شب طی کرد و در روانشناسی شخصیت، یکی از روش‌های پرکاربردی که افراد برای توجیه رفتار‌های نابهنجار خود استفاده می‌کنند، «عقلانی سازی» است. یعنی، برای هر واقعیتی که نمی‌خواهیم بپذیریم دلیلی می‌آوریم تا صورت مسئله از «چه کسی دزدید» به چرا دزدید تغییر کند.

روانشاسی زرد به چه دلیلی شکل گرفته است؟

روانشناسی زرد در اصل به دلیل کسب درآمد شکل گرفته است و روانشناسانی که عمیقا باور دارند که هیچگاه نمی‌توانند به عمق احساسات افراد نفوذ کنند طرفدار روانشناسی زرد هستند. این افراد هیچگاه نخواسته‌اند تحلیل عمیقی از شخصیت خود داشته باشند، چون این تحلیل عمیق باعث روبه‌رو شدن روانشناس با واقعیت تلخی خواهد شد که سعی در فراموش کردن آن داشته است در نتیجه برای توجیه این عدم توانایی در شناخت خود و دیگران، مجبور می‌شوند روانشناسی را از سطوح پیچیده تحلیل شخصیت به مفاهیم  پیش پا افتاده تنزل بدهند تا بتوانند در سایه این سطحی‌نگری شهرت کسب کنند.

افراد به چه دلیلی به روانشناسان زرد مراجعه می کنند؟

 روانشناسی زرد می‌تواند شبیه یک مخدر عمل کند و جلوی گام‌های رو به جلو را بگیرد. یکی از نکاتی که می‌تواند به ما به‌عنوان مخاطب کمک کند که کتاب‌های روانشناسی معتبر را از آثار زرد تشخیص دهیم، این است که ببینیم موضع نویسنده، دانای کل است یا نه؟ بعضی نویسندگان این حوزه معتقدند که جواب همه سؤال‌ها را دارند و خوانندگانی هم به اشتباه تصور می‌کنند که این افراد، راز زیستن را کشف کرده‌اند. اما هیچ مربی، روانشناس و دانشمندی، مقدس یا دانای کل نیست. هر کتاب روانشناسی را هم باید با این دید بخوانیم که در حال خواندن بخشی از حقیقت هستیم و نه همه آن. این وعده که با چند راهکار ساده و خواندن چند پاراگراف، قرار است یک مشکل روانشناختی به سادگی حل شود، می‌تواند این چراغ را در ذهنتان روشن کند که کتاب مناسبی را انتخاب نکرده‌اید.

پشتوانه علمی کتاب های زرد چیست؟

 هیچ‌کدام از کتاب‌هایی که با عنوان‌های جنجالی مثل «دو قدم تا خوشبختی»، «۱۰ گام تا شادی» و نام‌های به این شکل منتشر می‌شوند پایه و پشتوانه علمی ندارند برای اینکه مطمئن شوید کتابی علمی است صفحه منابع آن را بررسی کنید و ببینید آیا کتاب پشتوانه پژوهشی دارد یا فقط فرضیات را مطرح کرده است.

مردم باید به کدام روانشناس اعتماد کنند؟

  با روانشناس و مشاوری کاربلد و خبره درباره توصیه‌های روانشناسی عامه مشورت کنید اگر از توصیه‌ای مناسب بود آن را با مشاورتان در میان بگذارید یکی از مشکلات روانشناسی زرد در این است که توصیه‌هایی کلی برای عموم دارد چنین چیزی اشتباه است و هرکس داستان خود را دارد با یک نسخه دارو نمی‌توان به جنگ تمام بیماری‌ها رفت.

بسته های مناسب آموزشی چه ویژگی دارد؟

 در خرید بسته‌های آموزشی، دوره‌های روانشناسی و محتوای زرد دقت کنید و حواستان باشد که در تور صیادان فرصت‌طلب نیفتید. گاهی قیمت ارائه کلاس‌ها و فروش دوره‌های آموزشی روانشناسی بسیار گران هستند.اگر از محتوایی خوشتان آمده که به‌نظر عامه‌پسند است ایرادی ندارد گاهی در میان حرف‌ها و توصیه‌های روانشناسی عامه هم حرف‌های خوبی دیده می‌شود. منتها بی‌منطق و کورکورانه هیچ‌چیز را نپذیرید و سعی کنید برای توصیه‌های کاربردی ریشه علمی و منطقی پیدا کنید و همیشه توصیه‌های خوب روانشناسی زرد را با روش‌های علمی و درمانی تلفیق کنید.