۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یک نماینده مجلس مبلغ دقیق یارانه نقدی را اعلام کرد

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵
کد خبر: 604465
یک نماینده مجلس مبلغ دقیق یارانه نقدی را اعلام کرد

یک عضو کمیسیون برنامه بودجه گفت؛ مبلغ یارانه جدید ١١٠ هزار تومان تعیین شد که با یارانه نقدی و معیشتی دویست هزار تومان می‌شود.

اقتصادآنلاین - سیده زهرا محمودی؛ با جدی شدن موضوع حذف ارز ترجیحی، مساله یارانه‌های جدید به صورت جدی مطرح شد؛ زیرا این سوال مطرح می‌شد که با گران شدن قیمت‌ها زندگی اقشار ضعیف جامعه چه خواهد شد؟ البته که تاکنون نیز فرضیه‌های متفاوتی مطرح شده؛  از یارانه ١١٠هزار تومانی گرفته تا یارانه ۵٠٠هزار تومانی.

هر یک از نمایندگان و مسئولان در مورد یارانه جدید نظرات مختلفی می‌دادند؛ محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور پیش از دی ماهه، از دو برابر شدن یارانه‌ها خبر داده بود؛ اما این موضوع محقق نشد؛ تا پیش از دی ماه تصور بر این بود که یارانه جدید پیش از سال نو واریز خواهد شد اما وقتی دی ماه بدون یارانه‌ای جدید پایان یافت، همه به این اطمینان رسیدند که تا سال آینده خبری از یارانه جدید نیست.

نمایندگان مجلس نیز این موضوع را که یارانه جدید سال آینده واریز خواهد شد و امسال یارانه جدید نخواهیم داشت را تأیید کردند. با این اوصاف مساله زمان حل شده بود و مشخص بود که تا پایان سال نباید منتظر یارانه بود؛ اما مبلغ و شیوه پرداخت هم‌چنان مساله مجهول یارانه جدید بود. 

 برخی نمایندگان می‌گفتند این یارانه کوپنی است و برخی می‌گفتند نقدی. در مورد مبلغ یارانه نقدی هم هیچ اتفاق نظری وجود نداشت و حتی یکی از نمایندگان به اقتصاد آنلاین از یارانه ٢۶هزار تومانی خبر داده بود! از سویی دیگر نیز یکی از نمایندگان از یارانه ٢۵٠هزار تومانی خبر می‌داد و مشخص نبود با حذف ارز ترجیحی سیاست حمایتی دقیقا به چه شکل است.

اقتصاد آنلاین در پی این موضوع به مصاحبه با جعفر قادری، عضو کمیسون تلفیق مجلس پرداخت. قادری در پاسخ به این سوال که با حذف ارز ترجیحی تکلیف اقشار کم درآمد چه می‌شود، گفت: یارانه ١١٠ هزار تومانی برای این اقشار در نظر گرفته شده که با یارانه نقدی و معیشتی به ٢٠٠هزار تومان می‌رسد. یعنی یک خانواده ۵نفره یک میلیون تومان دریافت می‌کند. 

جعفری در پاسخ به این سوال که پس داستان یارانه ٢٠٠هزار تومانی چه می‌شود گفت: یارانه جدید ١١٠هزار تومان است؛ یارانه نقدی و معیشتی هم پابرجاست که جمع این یارانه‌ها باهم حدود ٢٠٠هزار تومان به ازای هر نفر خواهد شد.