۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صادرات نفت ۸۲۰ هزار بشکه در روز اعلام شد

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸
کد خبر: 603991
صادرات نفت ۸۲۰ هزار بشکه در روز اعلام شد

مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد تولید نفت ایران در بهار و تابستان ۱۴۰۰ به ترتیب حدود ۲.۴۴ و ۲.۴۹ میلیون بشکه در روز بوده است که با در نظر گرفتن مصرف حدود ۱.۷ میلیون بشکه‌ای روزانه نفت خام در داخل به معنای صادرات ۷۷۰ و ۸۲۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت خام در این فصول است.

اقتصاد آنلاین- شادی همایونی؛ براساس اعلام بانک مرکزی، گروه نفت و گاز در سال ۱۳۹۹ حدود  ۸.۷درصد رشد داشته است. مرکز آمار ایران نیز رشد بخش استخراج نفت و گاز طبیعی را در این سال ۵.۶ درصد اعلام کرده است. همچنین این دو نهاد رشد این بخش را در سه ماهه اول امسال ۳۲.۳ و ۲۷.۵ درصد بیان کرده‌اند. 

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دلیل رشد مثبت بخش نفت درنتیجه رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی، از یک سو گسترش واکسیناسیون جهانی برای مقابله با ویروس کرونا و از سوی دیگر ثمردهی تلاش‌ها در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های صادرات نفت بوده است. 

ارزش افزوده این بخش در سال ۱۳۹۵ به سطح ارزش افزوده آن در سال ۱۳۹۰ رسیده که می‌تواند به معنای تکمیل ظرفیت‌های خالی تولید این بخش تفسیر شود. در سال ۱۳۹۹ نیز شاهد روند صعودی ارزش افزوده بخش نفت و گاز به خصوص در دو فصل پایانی سال هستیم، ولی مقایسه با سال ۱۳۹۵ نشانگر وجود ظرفیت خالی قابل توجه در این بخش است.

صادرات نفت ۸۲۰ هزار بشکه در روز اعلام شد

افت تولید بخش نفت در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ قابل توجه بوده است، با توجه به تحریم‌های آمریکا و تبعیت بخشی از خریداران نفت ایران از آن، رشد منفی بخش نفت مورد انتظار بوده است. روند صعودی رشد بخش نفت از فصل دوم سال ۱۳۹۹ آغاز شده و با توجه به شواهد آماری از گزارش ماهیانه اوپک به نظر می‌رسد رشد مثبت این بخش در ادامه سال تداوم یابد.

صادرات نفت ۸۲۰ هزار بشکه در روز اعلام شد

تولید نفت ایران در فصول ۲ و ۳ سال ۲۰۲۱( بهار و تابستان ۱۴۰۰ )به ترتیب حدود ۲.۴۴ و ۲.۴۹ میلیون بشکه در روز بوده است که با در نظر گرفتن مصرف حدود ۱.۷ میلیون بشکه‌ای روزانه نفت خام در داخل به معنای صادرات ۷۷۰ و ۸۲۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت خام در این فصول است. درنتیجه میتوان گفت روند صادرات صعودی بوده و برای سال ۱۴۰۰ انتظار رشد ۱۹.۵ درصدی در بخش نفت و گاز وجود خواهد داشت.

صادرات نفت ۸۲۰ هزار بشکه در روز اعلام شد