۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آموزش عالی سال آینده چقدر بودجه می‌ گیرد؟

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸
کد خبر: 600167
آموزش عالی سال آینده چقدر بودجه می‌ گیرد؟

اعتبارات فصل آموزش عالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود ۳۵/۳۵ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.

 به گزارش اقتصادآنلاین،  سهم فصل آموزش عالی از امور آموزش و پژوهش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۸ درصد پیش‌بینی شده و رشد اعتبارات امور آموزش و پژوهش نیز ۸۳/۱۶ درصد است.

همچنین، مجموع اعتبارات فصول پژوهش پایه ای، توسعه‌ای و تحقیق و توسعه در امور آموزش و پژوهش نزدیک به ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان یا حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین مجموع اعتبارات پژوهشی تنها حدود ۶ درصد از اعتبارات امور آموزش و پژوهش را شامل می‌شود. مانند سال‌های گذشته کمترین توجه دولت در امور آموزش و پژوهش معطوف به فصول پژوهشی بوده است. همچنین براساس محاسبات صورت گرفته، سهم اعتبارات پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵/۰ درصد برآورد شده است.

در نظام اداره کشور، سه دستگاه اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری هستند. مجموع اعتبارات هزینه ای، اختصاصی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دستگاههای مجری آموزش عالی، پژوهشی و با احتساب ردیف فناوری کشور‌های متفرقه بالغ بر ۶۲ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان برآورد شده است. از این حجم اعتبارات حدود ۳۸ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان معادل ۶۱ درصد مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بالغ بر ۲۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۳۳ درصد مربوط به بخش‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، رفاهی و ورزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نزدیک به ۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان معادل ۶ درصد به معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری اختصاص دارد. 

از کل حجم اعتبارات معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان آن در ردیف‌های متفرقه (جدول ۹ لایحه بودجه) تحت دو ردیف طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری و کمک به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی پیش‌بینی شده است.