۰ نفر

آخرین جزییات سیل در جنوب سیستان و بلوچستان

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۱۶
کد خبر: 596854
آخرین جزییات سیل در جنوب سیستان و بلوچستان

آخرین جزییات از بارش باران در جنوب سیستان و بلوچستان را در این گزارش خبری بخوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران، شهرکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل بارندگی شدید و صدور هشدار سطح قرمز، امروزدوشنبه فعالیت تمامی مدارس در سیستان وبلوچستان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

اسکان اضطراری  به ۷۷۵خانوار سیل زده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۷۷۵ خانوار سیل زده در جنوب سیستان و بلوچستان اسکان اضطراری داده شدند.

میربهاءالدین گفت:  ۶۵۸ خانوار آسیب دیده به  ۲هزار ۸۷۰ نفر توسط نجاتگران این جمعیت امدادرسانی شدند که ۳۸۶ خانوار به   هزار و ۷۲۴ اسکان اضطراری داده شدند.

بارندگی برق ۶ روستای دلگان را قطع کرد

فرماندار دلگان از قطع برق تعدادی از روستا‌های سطح شهر گلمورتی خبر داد و گفت: بارندگی‌های شدید برق ۶ روستای این شهرستان را قطع کرد.

 محمد بامری  گفت:در پی بارش‌های شب گذشته و جاری شدن سیل محور ارتباطی دلگان به زهکلوت مسدود شد.

بامری گفت: رانندگان تا اطلاع ثانوی از این محور تردد نکنند.

وی گفت: باتوجه به بارندگی شب گذشته تاکنون برق تعدادی از روستا‌های دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان قطع و نیرو‌های اداره برق درحال رفع مشکل هستند.

وی از ساماندهی مکان‌های اسکان در روستا‌های شهرستان دلگان خبر داد.

وی گفت: به تمامی دهیاران و شورا‌های شهرستان ابلاغ شده است تا ضمن بازدید از وضعیت روستاها، تمامی منازلی که تاکنون مقاوم‌سازی نشده‌اند تخلیه و در مکان‌های امن اسکان داده شود.

فرماندار دلگان ضمن بیان اینکه مردم اخبار را از منابع معتبر دریافت کنند گفت: مردم در فضای مجازی هر خبر کذبی را باور نکنند و فقط اطلاعیه‌ها و اخبار ستاد بحران شهرستان را از منابع معتبر خبری دریافت کنند.

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بارش سنگین تا فوق سنگین باران، در برخی نقاط رگبار و رعد و برقٰ، وزش تندباد‌های لحظه‌ای، احتمال بارش تگرگ و در ارتفاعات تفتان و خاش بارش برف، وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک در زاهدان و سایر مناطق مرکزی، نوار غربی و جنوب شرق استان از جمله پدیده‌های غالب سامانه جدید است.

محسن حیدری گفت: احتمال انسداد مسیر‌های منتهی به روستا‌های دامنه تفتان با توجه به بارش برف سنگین و وقوع خسارت در اثر وزش باد خیلی شدید وجود دارد.

وی گفت: امروز نیمه شمالی و غرب استان شامل شهرستان‌های زاهدان، ایرانشهر، بمپور، تفتان، خاش، دلگان، زابل، زرآباد، زهک، فنوج، قصرقند، میرجاوه، نیکشهر، نیمروز، هامون و هیرمند تحت تاثیر این سامانه است.

سیلاب چهار محور در جنوب سیستان و بلوچستان را بست

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های شبانه روز گذشته تاکنون سبب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌های محلی و بسته شدن چهار محور در جنوب این استان شده است.

 روح الله سرگزی  گفت:هم اینک راه‌های دلگان- رودبار، زهکلوت - ایرانشهر، کتیج - رمشک و تمامی مسیر‌های مرتبط به کتیج در جنوب سیستان و بلوچستان به علت بارندگی و طغیان رودخانه‌های محلی بسته شده است.

وی با بیان اینکه همچنان بارش‌ها در سیستان و بلوچستان ادامه دارد، گفت: راهداران با بسیج امکانات در حال بازگشایی مسیر‌های مسدود شده استان هستند.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: براثر بارندگی تمامی فعالیت‌های مدارس این استان امروز غیر حضوری است.

وی گفت: با توجه به ماهیت این سامانه بارشی که همراه با جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی است مردم از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

سیستان و بلوچستان به لحاظ شرایط جغرافیایی و وسعت زیاد در برخی مواقع همزمان چندین پدیده از جمله توفان، خشکسالی، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کرده است.

حدود سه هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدند

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: بدنبال وقوع بارندگی شدید ۲ هزار و ۸۷۰ نفر از شهروندان آسیب دیده سیلاب جنوب استان در قالب ۶۵۸ خانوار توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شدند.

  علیرضا میربهاءالدین گفت:امدادرسانی به مردم آسیب دیده ۲۰ روستای چهار شهرستان چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر و فنوج توسط۷۲ تیم عملیاتی در دستورکار قرار گرفت.

وی گفت: از مجموع آسیب دیدگان سیلاب اخیر یک‌ هزار و ۷۲۴ نفر در قالب ۳۸۶خانوار در چادر اسکان اضطراری داده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۳۶۰تخته موکت، ۴۰۹ تخته پتو و ۲۸۹ کیلوگرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع شده است.

وی ضمن تاکید بر توزیع اقلام امدادی بین حادثه دیدگان سیل اخیر گفت: ۷۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته،۲ هزار و۴۸۰ کیلوگرم برنج، ۴۰۰ عدد بطری آب معدنی و۱۲شعله والور و فانوس در مناطق آسیب دیده توسط نجاتگران این جمعیت توزیع شد.

میربهاءالدین گفت: ۴۰۰ نفر روز امدادگر با بکارگیری ۴۴ دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در شهرستان‌های چابهار و کنارک، سرباز، نیکشهر و فنوج کار امدادرسانی را بر عهده دارند.

ریزش بیش از ۱۳۴ میلی‌متر باران طی مدت‌زمان ۲۴ ساعت در چابهار و ۱۷۴ میلی‌متر در کنارک باعث غافلگیری بسیاری از مردم این منطقه شد. شهر چابهار به دلیل شیبی که به سمت دریا دارد به نسبت کُنارک که تقریبا همسطح و خاک نفوذناپذیری دارد کمتر دچار آبگرفتگی شد اما این حجم از بارندگی که با میانگین یک سال بارندگی این شهرستان برابری می‌کند علاوه بر شکرگذاری مردم بابت بارش رحمت الهی، خسارت‌هایی به برخی زیرساخت‌ها وارد کرد که میزان دقیق این خسارات هنوز اعلام نشده است.

استقرار ۳۰اکیپ راهداری ثابت و سیار در محور‌های مواصلاتی شمال سیستان و بلوچستان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: تعداد ۳۰اکیپ ثابت و سیار همزمان با شروع بارندگی‌ها در محور‌های مواصلاتی شمال سیستان و بلوچستان مستقر شدند.

  ایوب کرد گفت:هشدار‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی در سطح محور‌های مواصلاتی از چند روز گذشته اعلام شده بود.

ایوب کرد گفت:کلیه نیرو‌ها در آماده باش کامل هستند و با شروع بارش‌ها از عصر روز گذشته در محور‌های مواصلاتی شمال استان مستقر شدند.

وی گفت:راهداران با داشتن روحیه بسیجی به طور شبانه روز به منظور فراهم آوردن آرامش مردم در سطح جاده‌های استان در تلاشند و عظمت کار آن‌ها در جاده‌های کوهستانی و سخت گذر به وضوح بیشتری دیده می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۳۰اکیپ ثابت و سیار راهداری با بکارگیری ۱۸۵ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین با تعداد ۳۳۵ راهدار به منظور روان سازی ترافیک، اطمینان از تردد ایمن رانندگان و مسافران و امداد رسانی در محور‌های مواصلاتی شمال استان مستقر هستند.

کرد گفت:کلیه محور‌های مواصلاتی شمال استان باز است.

وی گفت: در حال حاضر محور زاهدان، خاش، زاهدان زابل دارای بارندگی و مه آلود گزارش شده و تردد با چراغ روشن و رعایت جوانب احتیاط صورت می‌گیرد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت:ضروری است مردم سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی و ناپایدار جوی کنونی از سفر‌های غیرضروری پرهیز و قبل از انجام سفر از طریق سامانه تلفنی، اینترنتی و پیامکی ۱۴۱ از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

 

تمهیدات لازم برای مهار سیلاب احتمالی در چابهار اندیشیده شده است

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تمهیدات لازم برای مهار سیلاب و بارندگی‌های احتمالی پیش رو در تمامی شهرها و روستاهای حوزه سواحل مکُران به ویژه شهرستان چابهار اندیشیده شده است.

  رحمدل بامری   در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در فرمانداری چابهار گفت: تمهیدات لازم برای مهار سیلاب و بارندگی‌های احتمالی پیش رو در تمامی شهرها و روستاهای حوزه سواحل مکُران به ویژه شهرستان چابهار اندیشیده شده است و دستگاه‌های اجرایی در حال آماده‌باش و خدمات‌رسانی هستند.

رحمدل بامری گفت: احتمال سیل، توفان و بالا آمدن آب در دریا و بارش زیاد باران وجود دارد و نباید دستگاه‌های خدمات‌رسان در بحث تامین نیازهای مردم با مشکل مواجه شوند و یا ناهماهنگی وجود باشد.

وی تامین به موقع نان، سوخت، موادغذایی و همچنین آمادگی و هماهنگی ماشین‌آلات بخش خصوصی و دولتی و سایر نیازمندی‌های مردم در مواقع بحران را مورد تاکید قرار داد و خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی گفت: مکان‌های امن پیش‌بینی شده برای خسارت‌دیدگان ناشی از سیل احتمالی بررسی و امکانات لازم برای اسکان فراهم شود.

وی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی فرم‌های مربوط به برآورد خسارات را تکمیل و به موقع به استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کنند تا برای جبران خسارت‌ها اقدام شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان و سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان چابهار بر تامین ژنراتور و دستگاه‌های تولید برق برای مواقع ضروری و قطع برق در روزهای بارندگی پیش رو در بیمارستان امام علی (ع) چابهار تاکید و گفت: چنانچه برق قطع شود حتی واکسن‌ها نیز فاسد و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌شود.

بامری گفت: اطلاع‌رسانی به موقع از اوضاع و خسارت‌های بارندگی فقط توسط فرماندار هر شهرستان و در مرکز استان نیز استاندار سیستان و بلوچستان اقدام خواهد کرد و افراد دیگر از هرگونه انتشار اخبار و یا مصاحبه خودداری کنند.

وی بر تعطیلی تمامی مدارس در سطح استان و شهرهایی که بارندگی دارند، اشاره وگفت: بیش از ۲۰ تا ۳۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری در سطح شهرستان چابهار وجود دارد که نیاز است در مواقع بحران به کمک مردم بشتابند.

اعضای ستاد مدیریت بحران در این جلسه اقدامات انجام شده را تشریح و آمادگی خود را برای مدیریت بحران سیل و بارندگی اعلام کردند.

امکانات ایرانشهر برای مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از بارندگی آماده است

فرماندار ایرانشهر گفت: با توجه به هشدار هواشناسی تمام امکانات این شهرستان برای مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از بارندگی شدید از جمله سیل به صورت همه‌جانبه آماده است.

 علی شعبانی   گفت: در پی اعلام ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان مبنی بر ورود یک سامانه بارشی شدید به منطقه و در راستای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از جاری شدن سیل از روند اقدامات پیشگیرانه در روستای آبادان بخش دامن و رودخانه گران، روستای چاه جمال و سیل بند‌های اطراف ایرانشهر بازدید شد.

وی گفت:در شرایط بحران تمامی امکانات دولتی و خصوصی از وسایط سنگین، نیروی انسانی و امکانات پشتیبانی و خدماتی در خدمت مدیریت بحران قرار گرفته است.

وی گفت: ضرورت آمادگی کامل همه دستگاه‌ها وجود دارد.

فرماندار ویژه ایرانشهر گفت: از شاخص‌های اصلی کارآمدی، توان مدیریتی، قدرت هماهنگی، بهره‌وری و کارآیی دستگاه‌های اجرایی عملکرد مبتنی بر سه اصل سرعت، دقت و صحت در زمان بحران است.

وی گفت: باید همه بخش‌ها با همه توان در خدمت مردم باشند.

شعبانی گفت: ما خادم مردم هستیم و در شرایط حساس و بحرانی، تمام توان و تلاشمان باید ایجاد آرامش، آسایش و رفع نگرانی‌های مردم باشد.

شعبانی به لزوم آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی و مراکز مختلف خدمات دهی گفت: با توجه به پیش‌بینی شدت بارندگی‌ها، باید آمادگی لازم برای مقابله با مشکل یا بحران در هر سطح را داشته باشیم.

وی گفت: بازگشایی مسیل‌ها و دهانه برخی پل‌های مسدود شده با رسوبات و تقویت بخش‌هایی از سیل بند‌های حفاظتی روستا‌های بازدید شده و اطراف شهر و به کارگیری امکانات بیش‌تر و سرعت عمل در اقدامات پیشگیرانه مورد تاکید است.

فرماندار ویژه ایرانشهر گفت با توجه رودخانه‌های اطراف این شهرستان، خطر ورود سیلاب‌ها به شهر و پیشینه آن ضرورت احداث دیواره حفاظتی شمالی منطقه در موقعیت چاه جمال، دیواره حفاظتی شرقی به موازات رودخانه در ضلع شرقی بزرگراه ایرانشهر- خاش، احداث دیواره حفاظتی روستا‌های دامن با توجه به در معرض تهدید و خطر بودن باغات و نخلستان‌ها و نقاط مسکونی اطراف رود دامن مورد تاکید است.

وی گفت: این اقدام مسکن‌وار چاره کار نیست و باید این پروژه‌ها جزو اولویت‌ها در اعتبارات سال آینده قرار گیرد.

فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان تا فردا سه‌شنبه ادامه دارد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی در استان تا پایان روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و در آن روز در زاهدان شاهد بارش‌های کم، اما وزش باد شدید خواهیم بود.

 محسن حیدری  گفت: بارش سنگین تا فوق سنگین باران، در برخی نقاط رگبار و رعد و برقٰ، وزش تندباد‌های لحظه‌ای، احتمال بارش تگرگ و در ارتفاعات تفتان و خاش بارش برف، وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک در زاهدان و سایر مناطق مرکزی، نوار غربی و جنوب شرق استان از جمله پدیده‌های غالب سامانه جدید است.

وی گفت: احتمال انسداد مسیر‌های منتهی به روستا‌های دامنه تفتان با توجه به بارش برف سنگین و وقوع خسارت در اثر وزش باد خیلی شدید وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دوشنبه ۱۳ دیماه نیمه شمالی و غرب استان شامل شهرستان‌های زاهدان، ایرانشهر، بمپور، تفتان، خاش، دلگان، زابل، زرآباد، زهک، فنوج، قصرقند، میرجاوه، نیکشهر، نیمروز، هامون و هیرمند تحت تاثیر این سامانه است.

مراکز بهداشتی جنوب سیستان و بلوچستان در آماده باش قرار گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: تمام مراکز بهداشتی و درمانی جنوب سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط ناپایدار جوی و بارندگی در آماده باش کامل هستند.

 کامران کردی گفت: با توجه به هشدار‌های هواشناسی و بروز حوادث احتمالی تمامی پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی شهری و جاده‌ای، مراکز بهداشتی و درمانی حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به حالت آماده باش کامل قرار گرفته و تمامی مرخصی و ماموریت‌های غیر ضروری لغو شده است.

وی گفت: بدنبال پیش بینی سازمان هواشناسی و مدیریت بحران سیستان و بلوچستان و اعلام هشدار قرمز، جلسه مدیریت بحران دانشگاه با حضور تمامی اعضا برگزار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: ٨١ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی، تمامی مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها بصورت اماده باش کامل هستند و بخش‌های اورژانس و اتاق عمل‌های بیمارستان‌ها نیز آماده پذیرش مصدومین احتمالی هستند.

وی از مردم خواست علاوه بر حفظ آمادگی و آرامش روانی از سفر‌های غیر ضروری پرهیز کنند.

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان؛ فعالیت سامانه بارشی در استان تا پایان روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و در آن روز در زاهدان شاهد بارش‌های کم، اما وزش باد شدید خواهیم بود.

محسن حیدری گفت: بارش سنگین تا فوق سنگین باران، در برخی نقاط رگبار و رعد و برقٰ، وزش تندباد‌های لحظه‌ای، احتمال بارش تگرگ و در ارتفاعات تفتان و خاش بارش برف، وزش باد شدید و احتمال خیزش گرد و خاک در زاهدان و سایر مناطق مرکزی، نوار غربی و جنوب شرق استان از جمله پدیده‌های غالب سامانه جدید است.

وی گفت: احتمال انسداد مسیر‌های منتهی به روستا‌های دامنه تفتان با توجه به بارش برف سنگین و وقوع خسارت در اثر وزش باد خیلی شدید وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دوشنبه ۱۳ دیماه نیمه شمالی و غرب استان شامل شهرستان‌های زاهدان، ایرانشهر، بمپور، تفتان، خاش، دلگان، زابل، زرآباد، زهک، فنوج، قصرقند، میرجاوه، نیکشهر، نیمروز، هامون و هیرمند تحت تاثیر این سامانه است.

آماده باش کامل سازمان آتش نشانی زاهدان تا پایان اخطاریه جوی

به دلیل پیش بینی بارشی و اخطاریه جوی واحتمال وقوع سیلاب در معابر عمومی، سازمان آتش نشانی زاهدان به حالت آماده باش درآمده است.

 ابراهیم شهریاری سرپرست سازمان آتش نشانی زاهدان گفت: با توجه به اخطاریه جوی و احتمال آبگرفتگی معابر و منازل و حسب دستور شهردار محترم، تعداد ۱۴ ایستگاه عملیاتی سازمان و آتش نشانی زاهدان برای ارائه خدمات ایمنی و تا زمان برقراری وضعیت عادی جوی در حالت آماده باش کامل هستند.

ابراهیم شهریاری گفت: با توجه به برگزاری نشست ستاد بحران و اعلام آمادگی مرکز آتش نشانی زاهدان، تمام نیرو‌های این سازمان در حال آماده باش کامل بوده و در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی کار خدمت رسانی به مردم را انجام خواهند داد.

وی گفت:سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی زاهدان پل ارتباطی بین شهروندان و سازمان آتش نشانی است و همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده حوادث و ارایه هر گونه پیشنهادات و انتقادات با این سامانه در ارتباط باشند.

 بارش‌های زمستانی در شهرستان‌های جنوبی استان رکورد تازه‌ای به ثبت رساند.

  بارش‌های سیلابی موجب شد شهرستان کنارک در ردیف پر باران‌ترین شهر‌های جهان قرار بگیرد.