۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کدام خودرو را در ثبت نام ایران خودرو بخریم؟ / شانس برنده شدن در فروش فوری چقدر است؟

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۱۹
کد خبر: 596812
کدام خودرو را در ثبت نام ایران خودرو بخریم؟ / شانس برنده شدن در فروش فوری چقدر است؟

مرحله بیست و هشتم فروش فوری ایران خودرو با عرضه سه محصول رانا پلاس سقف شیشه‌ای با گیربکس ۶دنده‌ای، پژو ۲۰۷دستی سقف شیشه‌ای و دنا پلاس توربو اتوماتیک در حال برگزاری است. اما شانس برنده شدن در کدام خودروها بالاتر است؟

اقتصادآنلاین - پویا دادجو؛ بیست و هشتمین مرحله فورش فوری ایران خودرو در حالی با عرضه سه خودرو در حال برگزاری است که نگاهی به آمارهای مراحل گذشته نشان می‌دهد که ثبت نام کنندگان کدام خودرو از شانس بالاتری برخوردار هستند و کدام خودرو اختلاف قیمت بیش‌تری با بازار دارد و سود بالاتری را نصیب برندگان خوش شانس لاتاری خودرویی کشور می کند.

اولین خودروی مورد بررسی، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای است؛ در چهارده مرحله فروش فوری برگزار شده ایرانخودرو در سال ۱۴۰۰، ۵ مرتبه این خودرو در فهرست خودروهای عرضه شده قرار گرفته است و پر متقاضی‌ترین خودرو در فروش‌های فوری ایرانخودرو نیز محسوب می‌شود. نمودار زیر تعداد متقاضیان و ظرفیت پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای را در ۵ مرحله ای که این خودرو در محصولات عرضه شده فروش فوری بوده‌است را نشان می‌دهد: 

کدام خودرو را در ثبت نام ایران خودرو بخریم؟

همانگونه که مشخص است پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای در مراحل برگزار شده، پر متقاضی‌ترین خودرو بوده‌است؛ به گونه ای که به طور متوسط در هر مرحله یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر برای خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند. در نقطه مقابل به طور متوسط ظرفیت فروش این خودرو در هر مرحله ۲۷۰۰ دستگاه بوده‌است. این موضوع نشان می‌دهد که شانس برنده شدن متقاضیان پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای بسیار کم است. نمودار زیر درصد احتمال برنده شدن متقاضیان این خودرو را نشان می‌دهد:

کدام خودرو را در ثبت نام ایران خودرو بخریم؟2

احتمال برنده شدن متقاضیان پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای در ۵ مرحله گذشته به طور متوسط ۰.۲۸ درصد و در مرحله آخر تنها ۰.۰۷ درصد بوده‌است، به بیان دیگر از هر ۱۰ هزار نفر تنها ۷ نفر در مرحله آخر برنده شده‌اند!

خودرو بعدی رانا پلاس سقف شیشه‌ای با گیربکس ۶ دنده‌ای است. این خودرو در سال ۱۴۰۰ تنها دو بار برای فروش فوری عرضه شده‌است. در این دو مرحله به طور میانگین حدود ۸۷۸ هزار نفر متقاضی این خودرو بوده‌اند و در نقطه مقابل ۱۷۵۰ خودرو به طور میانگین در هر مرحله عرضه شده‌است. نمودار زیر تعداد متقاضیان و ظرفیت رانا پلاس سقف شیشه‌ای با گیربکس ۶ دنده‌ای را در ۲ مرحله‌ای که این خودرو در محصولات عرضه شده فروش فوری بوده‌است را نشان می‌دهد:

کدام خودرو را در ثبت نام ایران خودرو بخریم؟ 3

نکته مهم این است که در مرحله بیست و سوم رانا پلاس سقف شیشه‌ای با گیربکس ۶ دنده‌ای تنها خودرو عرضه شده از سوی ایران خودرو بوده‌است. بنابراین مرحله بیست و هفتم معیار مناسب‌تری برای محاسبه شانس برنده شدن است. در این مرحله حدود ۱۵۰۰ خودرو عرضه شده و ۵۲۶ هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند؛ این اعداد یعنی شانس برنده شدن متقاضیان این خودرو در این مرحله ۰.۲۹ درصد بوده‌است. به بیان دیگر از هر ۱۰ هزار نفر قرعه شانس به نام ۲۹ نفر در میاید.

خودرو پایانی، دنا پلاس توربو اتوماتیک است. این خودرو در سال ۱۴۰۰، هفت بار برای فروش فوری عرضه شده‌است. در این مدت به طور میانگین در هر مرحله بیش از ۲۶۰ هزار نفر متقاضی این خودرو بوده‌اند. همچنین به طور میانگین ۵هزار و ۱۴۳ خودرو در هر مرحله عرضه شده‌است. نمودار زیر تعداد متقاضیان و ظرفیت دنا پلاس توربو اتوماتیک را در ۷ مرحله ای که این خودرو در محصولات عرضه شده فروش فوری بوده‌است را نشان می‌دهد:

کدام خودرو را در ثبت نام ایران خودرو بخریم؟ 4

آمارها نشان می‌دهد که دناپلاس توربو اتوماتیک، میان سه خودرو عرضه شده در این مرحله کم‌ترین متقاضی و بیش‌ترین ظرفیت را داشته‌است. به گونه ای که میانگین شانس متقاضیان در این هفت مرحله برابر با ۲.۲ درصد بوده‌است؛ نمودار زیر درصد احتمال برنده شدن متقاضیان دنا پلاس توربو اتوماتیک را به تفکیک مراحل عرضه شده نشان می‌دهد:

کدام خودرو را در ثبت نام ایران خودرو بخریم؟ 5

در مرحله آخر، شانس برنده شدن متقاضیان دناپلاس توربو اتوماتیک ۰.۳ درصد بوده‌است؛ یعنی از هر ۱۰ هزار متقاضی تنها ۳۰ نفر برنده می‌شدند.

بنابراین اگر ملاک را مرحله بیست و هفتم قرار دهیم متقاضیان دناپلاس توربو اتوماتیک بیش‌ترین و متقاضیان پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای کم‌ترین شانس را داشته باشند. 

اما کدام یک از برندگان لاتاری خودرویی بیش‌ترین سود را کسب می کنند؟ بر اساس قیمت‌های حدودی بازار آزاد برندگان خودرو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای با بیش از ۱۴۶ میلیون بیش‌ترین سود (رانت) را از آن خود می‌کنند. برندگان دنا پلاس توربو اتوماتیک با حدود ۱۰۰ میلیون تومان و رانا پلاس با حدود ۸۰ میلیون تومان بیش‌ترین سود را کسب می‌کنند.

کدام خودرو را در ثبت نام ایران خودرو بخریم؟ 6