۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قطع برق از چه زمانی آغاز می شود؟ / شرکت گاز تکلیف را روشن نمی کند

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹
کد خبر: 593631
قطع برق از چه زمانی آغاز می شود؟ / شرکت گاز تکلیف را روشن نمی کند

کمبود سوخت جدی است و قطع برق حتمی. اما تصمیم گیری در خصوص اینکه این محدودیت به خانوارها تحمیل شود یا صنایع، هنوز نهایی نشده است.

اقتصاد آنلاین- شادی همایونی؛ هفته گذشته پس از اطلاعیه شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در خصوص هشدار قطعی برق در پایتخت، بلافاصله مسئولان توانیر قطعی برق و تکرار خاموشی ها را تکذیب کردند. با این حال منابع مطلع در وزارت نیرو می گویند به دلیل کمبود تولید برق، قطع برق حتمی است؛ فقط درباره اینکه شهرها خاموش باشند یا این خاموشی به بخش های دیگر منتقل شود تصمیم گیری نشده است.

با سرمایی که برای زمستان پیش بینی می شود به طور حتم محدودیت سوخت خواهیم داشت؛ بنابراین با افزایش مصرف سوخت خانگی، کمبودها در بخش نیروگاهی نیز بیشتر می شود اما ابعاد این محدودیت بستگی به شرکت ملی گاز و شرکت پخش دارد. هر میزان سوخت رسانی به نیروگاه ها کمتر شود؛ محدودیت های تامین برق نیز بیشتر خواهد شد.

اطلاعات شرکت گاز در دسترس نیست

برآورد خاموشی های تابستان را وزارت نیرو به راحتی می توانست انجام دهد. چرا که ورودی و خروجی کاملا مشخص بود اما در مورد خاموشی زمستان نمی توان برآوردی داشت. در واقع وزارت نیرو باید منتظر میزان تامین سوخت باشد و بر اساس آن درباره خاموشی ها تصمیم گیری کند.

به عبارت دیگر خاموشی های زمستان کاملا به رفتار شرکت ملی گاز وابسته است و با توجه به اینکه اطلاعات شرکت گاز در دسترس نیست تخمین میزان تامین سوخت نیروگاهی نیز امکان پذیر نخواهد بود.

آنچه مسلم است امسال محدودیت گاز و به تبع آن مصرف برق نیز وجود خواهد شد. با توجه به اینکه نیروگاه ها ذخایری از سوخت مایع در اختیار دارند؛ طول دوره محدودیت تامین سوخت بسیار اهمیت پیدا می کند. اگر طول دوره محدودیت تامین سوخت نیروگاه ها کوتاه و در حد چند روز باشد؛ نیروگاه ها می توانند با استفاده از ذخایر خود، سوخت مورد نیاز را تامین کرده و تولید برق بدون اشکال انجام شود اما در صورتی که طول دوره تامین برق افزایش یابد؛ تولید برق با مشکل مواجه خواهد شد.

این ذخایر سوخت مایعی است که هر سال به عنوان جایگزین گاز مورد استفاده قرار می گیرد. ولی منابع ذخیره سازی سوخت مایع نهایتا به اندازه نیاز چند روز می تواند سوخت نگاه دارد. لذا با توجه به محدودیت ذخایر، لازم است تامین این سوخت نیز تجدید شود. 

سوخت مایع فقط نیاز پنج روز را پاسخ می دهد

یک منبع مطلع در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه سوخت مایع از سوی شرکت پخش تامین می شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر ذخایر سوخت مایع نیروگاه ها تکمیل است اما این ذخایر حدود پنج روز جوابگوی نیروگاه هاست. پس از آن لازم است شرکت پخش این ذخایر را شارژ کند. 

او توضیح داد: از آنجا که نیروگاه ها حجم زیادی از سوخت مایع را نیاز دارند؛ سوخت رسانی باید در حجم بالا انجام شود. به همین دلیل یکی از مشکلاتی که نیروگاه ها با آن مواجه هستند تخلیه و ذخیره سوخت مایع است. سال ۹۱ که زمستان سرد باعث رشد مصرف گاز شده بود؛ گازرسانی به نیروگاه ها قطع شد و سوخت مایع به نیروگاه ها ارسال می شد اما با وجود سه شیفت کار پیاپی باز هم در تخلیه تانکرهای سوخت مشکل بوجود آمده بود. 

او گفت: در قطعی یک هفته ای گاز نیروگاه ها در آن سال، ارسال گازوئیل به موقع انجام شد اما با توجه به محدودیت ظرفیت تخلیه سوخت مایع در نیروگاه ها، سوخت رسانی دچار خلل شد. در مثالی دیگر در نیروگاه شهید رجایی به دلیل سرمای زیاد، گازوئیل های ارسالی یخ زده بود و عملا امکان تخلیه نداشت. بنابراین برای تخلیه محموله ناگزیر بودند زیر کانتینرها آتش روشن کنند تا یخ زدایی شده و محموله قابل تخلیه شود.  بنابراین در این فصل سال از یکسو رساندن محموله ها به نیروگاه ها مشکلاتی دارد و از سوی دیگر، فرآیند تخلیه محموله ها با موانعی روبروست که ممکن است بر تولید برق تاثیر بگذارد.

۱۲۹ نیروگاه با سوخت گاز داریم

در ایران ۱۲۹ نیروگاه تولید برق دایر است که سوخت اول همه آنها چه به صورت گازی، سیکل ترکیبی یا بخاری،‌ سوخت گاز است  و از این تعداد ۱۶ نیروگاه نیز قابلیت استفاده از سوخت مازوت را هم دارند.

در سال‌های گذشته ۴۵درصد از سوخت مصرفی نیروگاه‌های کشور گاز و ۵۵درصد آن سوخت مایع بوده که هر ساله این آمار به سمت مصرف سوخت گاز در نیروگاه‌ها تغییر کرده، ولی با توجه به افزایش مصرف گاز که هر ساله بین ۸ تا ۱۰درصد افزایش یافته و این روند در سال گذشته و امسال معکوس شده و سهم گاز مصرفی در نیروگاه‌ها کاهش پیدا کرده است.

تحویل گاز نیروگاه ها ۵۰ درصد کم شد

چند روز پیش محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی به کاهش ۵۰ درصدی تحویل گاز به نیروگاه ها اشاره و تاکید کرده بود: متناسب با این میزان کاهش مجبور به استفاده از سوخت مایع شدیم. وضعیت تامین برق به برودت هوا و میزان مصرف گاز بستگی دارد، اگر هوا سردتر شود و میانگین دمای هوا در کل کشور کاهش یابد و پیرو آن مصرف گاز خانگی افزایش پیدا کند، مجبور به سوزاندن سوخت مایع بیشتر در نیروگاه‌ها خواهیم شد. در این شرایط نگرانی برای تامین برق کشور وجود خواهد داشت اما هیچ برنامه‌ای برای تحمیل خاموشی‌ها در نظر گرفته نشده است. در شرایط فعلی لازم است مدیریت مصرف بیشتری در صنعت برق و گاز کشور اتفاق بیفتد.

او همچنین گفته بود: وقوع خاموشی‌ها رابطه مستقیمی با میزان مصرف گاز در کشور دارد، اگر هوا سرد شود و میزان مصرف افزایش یابد، این نگرانی وجود دارد که خاموشی اتفاق بیفتد و یا با مشکلاتی مواجه شویم؛ اما تلاش ما این است که با برنامه‌ریزی شرایط را مدیریت کنیم و مانع وقوع خاموشی‌ها شویم.