۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دست بانک مرکزی از پول پروژه های نفتی کوتاه می شود / پیشنهاد امهال تسهیلات شرکت های دولتی وزارت نفت

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۴۴
کد خبر: 593630
دست بانک مرکزی از پول پروژه های نفتی کوتاه می شود / پیشنهاد امهال تسهیلات شرکت های دولتی وزارت نفت

مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داد در بودجه ۱۴۰۱ اصل و سود تسهیلات همه پروژه های نفتی امهال شود.

اقتصاد آنلاین- شادی همایونی؛ در بند «ح» تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مقرر شده که مطالبات بانک مرکزی و بانک های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت دولتی تابعه وزارت نفت در امور نفت، بابت تأمین مالی طرح های بالادستی نفت و گاز به مدت یک سال امهال می شود.

 بخش قابل توجهی از بدهی های بانکی شرکت های تابعه وزارت نفت مربوط به طرح هایی است که الزاماً طرح های بالادستی نفت و گاز محسوب نمی شوند. 

این طرح ها شامل تسهیلات ارزی دریافتی شرکت ملی نفت ایران از بانک مرکزی به منظور اجرای طرح های پایین دستی به مبلغ ۲۴۰۰ میلیون یورو، تسهیلات ارزی شرکت ملی گاز ایران، دریافتی از بانک های کشور بابت احداث خطوط انتقال گاز ششم، هفتم و هشتم سراسری، خرید کمپرسور و خط انتقال گاز شمال و شمال شرق بالغ بر ۲۸۹۱ میلیون یورو است. 

همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بالغ بر ۸۱۶ میلیون یورو برای طرح سرمایه گذاری در شرکت های پالایش نفت آبادان و شازند اراک تسهیلات از صندوق انرژی بانک ملت دریافت کرده است. با توجه به اینکه کلیه درآمدهای شرکته ای مذکور در قالب تکالیف مندرج در تبصره ۱۴ قانون بودجه سنواتی به خزانه داری کل کشور واریز می شود و نیز شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، توان پرداخت آن برای شرکت های مذکور فراهم نیست و بازپرداخت تسهیلات مذکور را بسیار دشوار میک ند. بر این اساس پیشنهاد می شود با رعایت آیین نامه داخلی مجلس، در بند «ح» تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، عبارت بالادستی حذف شود.