۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دردسرهای توسعه دهندگان املاک در چین / ناآرامی‌ های اجتماعی در صورت عدم پرداخت دستمزدهای معوق

۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۶
کد خبر: 592489
دردسرهای توسعه دهندگان املاک در چین / ناآرامی‌ های اجتماعی در صورت عدم پرداخت دستمزدهای معوق

توسعه دهندگان املاک و مستغلات چین با افزایش فزاینده‌ بدهی‌هایی روبرو هستند که مهلت‌ بازپرداخت آن‌ها در چند ماه آینده فرا می‌رسد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، غول املاک و مستغلات اورگراند چین، سرانجام در اوایل ماه جاری، بدون سرایت بحران به سایر بازارها که سرمایه‌گذاران جهانی نگران آن بودند، نکول کرد. اما میزان بدهی این صنعت در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. 

تینگ لو و جینگ وانگ، تحلیل‌گران نومورا تخمین می‌زنند که توسعه دهندگان املاک در چین با ۱۹.۸ میلیارد دلار اوراق قرضه سررسید شده خارجی در سه ماهه نخست و ۱۸.۵ میلیارد دلار در سه ماهه دوم روبرو هستند. بر همین اساس روز سه‌شنبه تحلیل‌گران در یادداشتی عنوان کردند: این مبلغ در سه ماهه نخست تقریبا دو برابر ۱۰.۲ میلیارد دلار سررسید سه ماهه چهارم سال جاری است.

با فرض ثابت ماندن نرخ دلار به یوان در ۶.۴ یوان چین، تحلیل‌گران معتقدند که با احتساب اوراق قرضه داخلی، کل اوراق قرضه سررسید شده به ۱۹۱ میلیارد یوان (۲۹.۸۴ میلیارد دلار) در سه ماهه چهارم، ۲۱۰ میلیارد یوان در سه ماهه نخست و ۲۰۹ میلیارد یوان در سه ماهه دوم سال آینده میلادی می‌رساند. 

تحلیل‌گران نومورا بر این باورند که با توجه به فشارهای احتمالی کاهش ارزش یوان و افزایش هزینه‌های تامین مالی خارجی در بحبوحه افزایش نکول اعتباری، فشار بازپرداخت برای توسعه‌دهندگان املاک در بازارهای اوراق قرضه خارجی می‌تواند حتی بیشتر باشد.

یوان که رن‌مین‌بی RMB هم نامیده می‌شود در هفته‌های اخیر در برابر دلار آمریکا تقویت شده و بنابراین هر دلار آمریکا به قیمت ۶.۳۷ یوان معامله می‌شود.

اما بر اساس رتبه بندی فیچ، هر اندازه پیشتر می‌رویم انتظار می‌رود یوان به دلیل کاهش تقاضای خارج از کشور برای محصولات چینی و واگرایی در سیاست پولی چین، در برابر دلار تضعیف شود. بانک خلق چین، برخی از نرخ‌های کلیدی را در هفته‌های گذشته کاهش داده است و این در حالی است که فدرال رزرو ایالات متحده از حذف شدیدتر بسته‌های محرک‌ خبر داده است.

تحلیل‌گران روز پنجشنبه گذشته در گزارشی اعلام کردند که فیچ انتظار دارد هر دلار آمریکا تا پایان سال آینده به ۶.۷ یوان برسد. 

حقوق کارگران مهاجر

تحلیل‌گران نومورا همچنین اشاره کرده‌اند که یکی دیگر از بدهی‌های سررسید شده قریب الوقوع برای توسعه دهندگان املاک و مستغلات چین، تعویق در پرداخت دستمزد کارگران ساختمانی است که پیش از سال نو چینی که از ۳۱ ژانویه آغاز آن است، سررسید می‌شود.

تحلیل‌گران همچنین تاکید دارند: بر خلاف سایر بخش‌ها، بخش ساخت و ساز اکثر مطالبات سالانه کارگران مهاجر را هر سال درست پیش از پایان سال نو چینی پرداخت می‌کند. همچنین بر اساس نظرسنجی‌های غیررسمی انجام شده، دستمزدهای معوق حدود دو سوم حقوق سالانه آنها را تشکیل می‌دهد.

همچنین بر اساس تخمین تحلیل‌گران حدود ۱.۱ تریلیون دلار دستمزد معوق به کارگران ساختمانی توسط توسعه دهندگان خصوصی بدهی به ثبت رسیده است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که پرداخت به موقع این کارگران ساختمانی به ویژه برای توسعه دهندگان این بار بسیار مهم است چرا که دولت مرکزی تاکید کرده است که ثبات – از جمله ثبات اجتماعی – در سال آینده یک اولویت است. 

تحلیل‌گران همچنین تاکید دارند: عدم پرداخت دستمزدهای معوق می‌تواند توسط دولت مرکزی و دولت‌های محلی مرتبط به شدت مجازات شود و خطر بزرگی برای آن دسته از توسعه دهندگان و سازندگانی که نتوانند دستمزدهای معوق را به موقع پرداخت کنند وجود دارد چرا که ممکن است اعتراضات اجتماعی شکل بگیرد.